مودم 5G آینده اپل برای آی‌فون‌های سال 2023 توسط TSMC تولید خواهد شد


مودم 5G آینده اپل برای آی‌فون‌های سال 2023 توسط TSMC تولید خواهد شد

پس از توافق شرکت‌های اپل (https://itresan.com/tag/%D8%A7%D9%BE%D9%84/) و کوالکام (https://itresan.com/tag/%DA%A9%D9%88%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%A7%D9%85) در آوریل سال 2019، روند شکل‌گیری نقشه راه غول کوپرتینویی آغاز شد. تصمیم اپل برای پرداخت مبلغ 1 میلیارد دلار به اینتل (https://itresan.com/tag/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D9%84) بابت غرامت کسب‌وکار مودم...

پس از توافق شرکت‌های اپل و کوالکام در آوریل سال 2019، روند شکل‌گیری نقشه راه غول کوپرتینویی آغاز شد. تصمیم اپل برای پرداخت مبلغ 1 میلیارد دلار به اینتل بابت غرامت کسب‌وکار مودم این شرکت شامل پتنت‌ها، تجهیزات، اجاره‌نامه‌ها و مهم‌تر از همه 2200 کارمند کمپانی به وضوح نشان داد که اپل تصمیم گرفته تا تراشه مودم 5G اختصاصی خود را تولید نماید.
اپل در صدد کاهش وابستگی خود به کمپانی طراح تراشه با نام کوالکام است

همچنین وبسایت Digitimes چند روز پیش شایعه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌داد اپل به‌دنبال استفاده از مودم 5G اختصاصی خود است. استفاده از این مودم به عرضه سری آی‌فون 15 در سال 2023 آغاز خواهد شد. بر اساس گزارشات تراشه مودم 5G یکی از اجزای مستقل تراشه سال 2023 اپل موسوم به A17 Bionic به‌شمار خواهد رفت.

بر اساس اعلام وبسایت Nikkei Asia، تلاش اپل برای پیشبرد توسعه مودم 5G اختصاصی خود تا حدی با هدف کاهش وابستگی این شرکت به کوالکام انجام می‌شود. این کمپانی طراح تراشه در حال حاضر تراشه‌های مودم 5G خود را جهت به‌کارگیری در آی‌فون در اختیار اپل قرار می‌دهد.

مودم 5G آینده اپل برای آی‌فون‌های سال 2023 توسط TSMC تولید خواهد شد

اپل از توانایی اینتل بابت تامین تراشه‌های 5G مورد نیاز خود و امکان جایگزینی آن‌ها با تولیدات کوالکام اطمینان نداشته است

کوالکام تائید کرده که شرکت اپل میزان سفارش تراشه‌های مودم 5G خود را به میزان چشمگیری کاهش خواهد داد. بدین‌ترتیب تا سال 2023، کوالکام تنها 20 درصد از تراشه‌های مودم 5G مورد نیاز اپل را تامین خواهد کرد. این موضوع نشان می‌دهد که اپل 80 درصد از تراشه‌های مودم مورد نیاز آی‌فون‌های خود در سال 2023 را شخصا تامین خواهد کرد.

در مقطعی از زمان، اپل به تراشه‌های مودم 5G تولیدی کوالکام تا حدی وابسته بود که از قرارداد منعقد شده با اینتل برای تولید تراشه مودم 5G خارج شد. در ادامه اپل مبلغ نامشخصی را به کوالکام پرداخت کرد؛ رقمی که بر اساس شایعات در محدوده 4.5 تا 6 میلیارد دلار متغیر بوده و به منظور حل و فصل مناقشات حقوقی میان 2 شرکت در آن مقطع زمانی پرداخت شد. بر اساس گزارشات، اپل به توانایی اینتل برای تامین به موقع تراشه‌های مودم 5G باکیفیت باور نداشته است.

گزارش وبسایت Nikkei Asia با گزارش تنظیم شده توسط وبسایت Digitimes مطابقت دارد؛ زیرا هر 2 مورد پیش‌بینی می‌کنند که این اقدام تا سال 2023 عملیاتی خواهد شد. 4 نفر از افراد آشنا با برنامه‌های اپل در گفتگو با وبسایت Nikkei Asia اعلام کردند که تراشه مودم 5G اپل با استفاده از آخرین ورژن فرآیند 4 نانومتری کمپانی TSMC تولید خواهد شد. 2 نفر از افراد دست‌اندرکار ادعا کردند که اپل سرگرم کار روی اجزای فرکانس رادیویی و موج میلی‌متری جهت به‌کارگیری در کنار تراشه مودم 5G خود است.

تراشه‌های سری A توسط شرکت اپل طراحی شده و برای سالیان طولانی در دستگاه‌های آی‌فون و آی‌پد مورد استفاده قرار گرفته است. طراحی تراشه مودم احتمالا از پیچیدگی بیش‌تری برخوردار است؛ چرا که این مودم بایستی با استانداردهای ارتباطی قدیمی‌تر مانند 2G و 3G و پلتفرم‌های رایج‌تر 4G و 5G کنونی سازگاری داشته باشد. اپل به منظور تست و تائید مولفه‌های جدید روی اپراتورهای جهانی نیازمند فرصت بوده و به همین دلیل استفاده از تراشه مودم 5G جدید خود تا سال 2023 به تعویق انداخته است.

وبسایت Nikkei Asia ادعا می‌کند که تراشه A16 Bionic در سال آینده با استفاده از فرآیند 4 نانومتری (و نه 3 نانومتری) کمپانی TSMC تولید خواهد شد

گزارش وبسایت Nikkei Asia به یک پرسش مهم در رابطه با تراشه مورد استفاده در سری آی‌فون 14 اپل طی سال آینده پاسخ داده است. TSMC در ابتدا امیدوار بود که تولید انبوه فرآیند 3 نانومتری خود را در زمان مقرر آغاز نموده و از آن برای ساخت تراشه A16 Bionic استفاده کند. اما کمپانی تایوانی در اوایل سال جاری اذعان کرد که پیچیدگی فرآیند 3 نانومتری موجب بروز تاخیر در تولید انبوه تراشه‌های 3 نانومتری شده و در نتیجه تولید انبوه این تراشه‌ها تا 6 ماهه دوم سال 2023 آغاز نخواهد شد.چنین تاخیری موجب می‌شود تا TSMC قادر به تولید تراشه A16 Bionic با استفاده از فرآیند 3 نانومتری نباشد. در نتیجه تراشه آینده سری A اپل با استفاده از فرآیندهای 4 یا 5 نانومتری تولید خواهد شد. اما وبسایت Digitimes اخیرا اعلام کرد که فعالیت TSMC به مسیر عادی بازگشته و این کمپانی قادر به تولید انبوه تراشه‌های 3 نانومتری تا 6 ماهه دوم سال 2022 است. چنین هدفی جاه‌طلبانه به‌نظر می‌رسد؛ اما کماکان به بزرگترین کارخانه تولید نیمه‌هادی در جهان فرصت می‌دهد تا تراشه A16 Bionic را با استفاده از فرآیند 3 نانومتری تولید نماید.

وبسایت Nikkei Asia ادعا می‌کند که سری آی‌فون 14 از تراشه‌های تولید شده با استفاده از فرآیند 4 نانومتری کمپانی TSMC بهره خواهد برد. در خصوص فرآیند 3 نانومتری نیز اپل از این تراشه‌ها ابتدا برای تامین توان پردازشی برخی آی‌پدهای سال آینده خود استفاده خواهد کرد. سپس این فرآیند برای تولید تراشه A17 Bionic جهت استفاده در سری آی‌فون 15 به‌کار گرفته خواهد شد.

به بیان ساده با کاهش مقیاس فرآیند، تعداد ترانزیستورهای مورد استفاده در هر میلی‌متر مربع افزایش خواهد یافت. افزایش تعداد ترانزیستورها در یک تراشه نیز به‌معنای ارتقاء کارآیی و بهره‌وری انرژی آن خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس