اهتمام دولت به اسکان دائمی زلزله زدگان فین بندرعباس تا پایان سال


اهتمام دولت به اسکان دائمی زلزله زدگان فین بندرعباس تا پایان سال

بندرعباس - ایرنا- در پی وقوع زلزله های 6.4 و 6.3 ریشتری در مقیاس امواج درونی زمین در روز یکشنبه 23 آبان ماه در هرمزگان، تاکنون4تن از مسوولان ارشد دولت سیزدهم برای بررسی وضعیت ، پیگیری رفع مشکلات ، دیدار با مردم منطقه و تامین اعتبارات به این استان سفر کردند که مایه امید و دلگرمی زلزله زدگان شده است.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر روستاهای بخش فین بندرعباس شامل «رضوان»، «ذرتو»، «کوه سیاه»، «گیشان غربی و شرقی»، «آب بالا و آب پایین»، «آب شیرین بالا و آب شیرین پایین»، «مزرا بالا و پایین» و «سیاهو» بیشترین آسیب از زلزله ۲۳ آبان ماه امسال را دیده اند که با مدیریت استاندار هرمزگان تلاش برای آواربرداری و بازسازی در این مناطق با حضور جهادی نیروهای بسیج، سپاه، استانداری، هلال احمر، بنیاد مسکن و دیگر ارگان ها در حال انجام است.

هرچند تاکنون اعتبار ملی برای زلزله زدگان هرمزگان اختصاص نیافته و پیگیری مسوولان برای تامین این اعتبار بوده اما درحال حاضر تلاش دستگاههای امدادی ، جهادی و بنیاد مسکن هرمزگان براین است که از منابع استان همه زلزله زدگان آسیب دیده تا پایان سال اسکان یابند.

محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری ، اولین مسوول ارشد دولت سیزدهم بود که همان شامگاه ۲۳ آبان ماه با دستور آیت الله سید ابراهیم رییسی در سریع ترین زمان ممکن در محل وقوع زلزله در هرمزگان حضور یافت و از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از این حادثه را بررسی کرد.

مصوبات سفر معاون اول رییس جمهور به مناطق زلزله زده هرمزگان

مخبر به همراه وزرای نیرو و بهداشت، رییس سازمان مدیریت بحران کشور و دیگر مسوولان ارشد کشوری پس از ورود به بندرعباس به اتفاق مهدی دوستی استاندار هرمزگان و هیات همراه عازم منطقه زلزله زده بخش فین شد و از مناطق زلزله زده روستاهای بخش فین و بندرعباس بازدید و به صورت میدانی وضعیت را بررسی کردند.

احداث، بازسازی و تعمیر منازل آسیب دیده، جبران خسارت دامداران آسیب دیده از زلزله، راه‌اندازی بنگاه های کوچک به منظور تامین اشتغال مردم با کمک بنیاد برکت، احداث سوله بحران، راه‌اندازی پایگاه های امداد روستایی، تعمیر مدارس آسیب دیده ، کمک به توسعه امکانات درمانی و افزایش تخت های بیمارستانی، از جمله مصوبات مهم سفر محمد مخبر به هرمزگان بود.

وی از آخرین وضعیت راه‌های شمال بندرعباس و مناطق زلزله زده فین و مصدومان زلزله در بیمارستانهای این شهر را نیز به صورت میدانی بازدید کرد و از تلاش نیروهای امدادی و خدماتی برای خدمت رسانی به مردم قدردانی کرد.

سفر معاون اقتصادی رییس جمهور به مناطق زلزله زده هرمزگان

روز پنجشنبه چهارم آذرماه نیز محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهوری در سفری یک روزه وارد هرمزگان شد که در جریان این سفر با بالگرد عازم مناطق زلزله زده شد و از نزدیک در جریان وضعیت مردم این مناطق و اقدامات در دست انجام قرار گرفت.

سفر محسن رضایی به عنوان دومین مقام اجرایی دولت سیزدهم به هرمزگان در کمتر از ۱۲ روز از وقوع زلزله نشان از اهتمام دولت برای حل سریعتر مشکلات مردم زلزله زده بخش فین بندرعباس دارد که امید می رود این حرکت نوید بخش روزهای خوب برای رفع آلام مردم باشد.

دولت مصمم به رفع مشکلات مردم زلزله زده هرمزگان در کوتاهترین زمان است

معاون اقتصادی رییس جمهوری در جریان سفر به مناطق زلزله زده هرمزگان در جمع مردم حضور یافت و گفت: دولت مصمم به رفع مشکلات مردم زلزله زده هرمزگان در کوتاهترین زمان ممکن است و در این مسیر نیز از همه امکانات و ظرفیت ها استفاده می کند.

محسن رضایی که روز پنجشنبه در جمع مردم زلزله زده گیشن غربی فین بندرعباس حاضر شده بود، اظهار داشت: پیشرفت خوبی در رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان هرمزگان وجود دارد و هم اکنون کار آوار برداری انجام شده و ساخت واحدهای مسکونی با سرعت در حال انجام است.

وی ادامه داد: اما با وجود این پیشرفت ها، شاهد مشکلاتی از جمله قطع شدن آب برخی از چشمه ها در این منطقه هستیم که مردم را با مشکل مواجه کرده و باید مساله آبرسانی پایدار در این مناطق نیز با سرعت انجام شود.

رضایی خاطرنشان کرد: نیروهای جهادی، بسیج، سپاه، هلال احمر، نیروی انتظامی و نیرهای بهداشت و درمان با همه توان در منطقه حضور دارند و در حال خدمت رسانی به مردم می باشند.

معاون اقتصادی رییس جمهوری با اشاره به اینکه رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان یکی از برنامه های مهم دولت در روزهای اخیر بوده، گفت: هم اکنون امور بازسازی مناطق زلزله زده از محل منابع استانداری و بنیاد مسکن در حال انجام است که ما در تهران و از طریق سازمان برنامه و بودجه در حال تخصیص منابع برای بازسازی این مناطق هستیم.

۲هزار و ۲۰۸ واحد احداثی و ۸۰۰ واحد تعمیری زلزله زدگان شناسایی شده است

در جریان دو زلزله قدرتمند اخیر در هرمزگان شمار قابل توجهی از واحدهای مسکونی در منطقه فین بندرعباس آسیب دیدند و بیش از ۱۰۰ نفر نیز مصدوم شده و دو نفر جان خود را از دست دادند که هم اکنون کار آواربرداری در برخی از مناطق تمام شده و پی ریزی فنداسیون واحدهای مسکونی در حال انجام است.

استاندار هرمزگان در نشست ستاد بازسازی مناطق زلزله زده روستاهای فین بندرعباس که با حضور دستگاه های اجرایی خدمات رسان برگزار شد، گفت: تاکنون دوهزار و ۲۰۸واحد احداثی و ۸۰۰ واحد تعمیری کارشناسی و اطلاعات خانوارها در سیستم ثبت شده و تمام دهیاری ها و شهرداری ها مکلف هستند در مناطق متأثر از زلزله، پروانه ساخت واحدهای آسیب دیده را بدون دریافت هیچ هزینه ای صادر کنند.

دوستی افزود: برخی از منازل روستاهای سیاهو نیز در اثر وقوع زلزله دچار آسیب شده است که شهروندان نباید در این خصوص نگرانی داشته باشند و کار جمع آوری اطلاعات و بررسی منازل آسیب دیده تا اخرین مورد ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۹ پیمانکار در شش منطقه به صورت همزمان مشغول به کار هستند، اضافه کرد: به منظور تسهیل خدمات دهی به روستائیان و برای پیشگیری از تردد مردم به مرکز استان برای تشکیل پرونده، سرتیم های بنیاد مسکن در دهیاری های روستاهایی که به دفاتر پیشخوان دسترسی ندارند، مستقر و پرونده متقاضیان دریافت تسهیلات را تشکیل می دهند.

استاندار هرمزگان همچنین از پیوست محدوده به شهر فین و روستای رضوان خبر داد و گفت: این محدوده برای ساخت خانه هایی در نظر گرفته شده که در بافت ناکارآمد و یا در مسیر رودخانه های فصلی و مسیل ها قرار گرفته اند.

نحوه تأمین آب برخی از روستاهای زلزله زده، طرح مطالعه گسل های مناطق زلزله زده، پیش بینی راه اندازی ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی و حمام پیش ساخته در مناطق و تأمین سوخت تانکرهای آبرسان، از دیگر موضوعات مطرح شده و مورد بررسی در نشست ستاد بازسازی مناطق زلزله زده هرمزگان بود.

۲۵۰میلیون تومان برای ساخت واحدهای مسکونی زلزله فین بندرعباس مصوب شد

همانطور که در ابتدای گزارش عنوان شد زمین لرزه ۶.۴ و ۶.۳ ریشتری حدود ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ بخش فین هرمزگان را به لرزه درآورد، این زمین لرزه بیش از ۱۴۰ پس لرزه به دنبال داشت و شدت آن به حدی بود که در سایر استان‌های همجوار از جمله فارس و کرمان نیز احساس شد و بر اثر آن برخی منازل بخش فین بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

زمین لرزه ای که در نزدیکی زمین و در عمق ۱۵ کیلومتری ثبت شد و قدرت این ۲ زمین لرزه آنقدر بالا بود که علاوه بر استان های همجوار هرمزگان در برخی از کشورهای همسایه از جمله امارات و عربستان نیز احساس شد .

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان گفت: پس از رایزنی مسوولان و مصوبات اخذ شده، سقف تسهیلات واحدهای آسیب دیده مناطق زلزله زده استان برای واحدهای احداثی ۲۵۰میلیون تومان و واحدهای تعمیری ۵۰ میلیون تومان مصوب شد.

شهریار نوری زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اثر ۲زلزله شدید عصر یکشنبه ۲۳ آبان ماه، ۳هزارو۳۷۰ واحد مسکونی در هرمزگان خسارت دیدند که از این شمار ۲ هزار و ۱۵۰ واحد نیازمند نوسازی و احداث و مابقی نیاز به تعمیرات دارند.

وی ادامه داد: سقف تسهیلات برای واحدهای احداثی ۲۵۰ میلیون تومان مشخص شده که از این مبلغ ۷۰ میلیون تومان بلاعوض و مابقی تسهیلات بانکی و برای واحدهای تعمیری سقف ۵۰ میلیون تومان مصوب شده که ۲۰ میلیون تومان بلاعوض و مابقی تسهیلات بانکی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان خاطرنشان کرد: برای ۲۰۰ واحد مسکونی که دام های آنها دچار آسیب شدند نیز از طریق مصوبه های دولت ، کمک های لازم را خواهیم داشت.

نوری زاده ابراز داشت: با توجه به زمان بر بودن تصویب و تخصیص اعتبارات مصوب دولتی، با دستور رییس بنیاد مسکن کشور، تصمیم بر آن شده که از محل اعتبارات حساب ۱۰۰، آهن آلات، سیمان، اسکلت فلزی و دیگر اقلام ساختمانی برای احداث واحدها تهیه شود که هم اکنون این کارها انجام و بارگیری این کالاها جهت ارسال به هرمزگان انجام شده و در کوتاهترین زمان ممکن عملیات بازسازی شروع می شود.

ستاداجرایی فرمان امام(ره) هرمزگان تا رفع مشکلات درکنار زلزله زدگان است

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هرمزگان گفت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد احسان متعلق به این ستاد از همان ساعات اولیه زلزله در کنار مردم زلزله زده منطقه فین حضورداشتند و این ماموریت تا رفع مشکلات مردم ادامه دارد.

منوچهر دانشمند افزود: نخستین گام اعزام گروه جهادی ستاداجرایی فرمان امام (ره) به مناطق زلزله زده فین و استقرار در این منطقه برای کمک به امدادرسانی و اسکان اضطراری بود.
وی ادامه داد: در همان ساعت اولیه این زمین لرزه ها بسته های معیشتی، غذای گرم، پتو و همچنین چادر بین مردم توزیع شد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هرمزگان اضافه کرد: برای کاهش اضطراب و استرس مردم ناشی از این رخداد، گروه های جهادی پزشکی را در منطقه زلزله زده مستقر کردیم و این گروه خدمات پزشکی خوبی به مردم ارائه دادند.

دانشمند با اشاره به اینکه خدمات به صورت رایگان انجام می شود، خاطرنشان کرد: با توجه به پس لرزه هایی که وجود دارد، تیم درمانی در قالب کاروان سلامت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد احسان درمرکز بهداشت فین مستقر شده است و به صورت گردشی درتمام مناطق زلزله زده بخش فین و توابع خدمات رایگان ارائه خواهیم داد.

زمین لرزه ۶.۴ ریشتری حدود ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ بخش فین هرمزگان را به لرزه درآورد، این لرزه پس لرزه‌های متعددی به دنبال داشت،شدت این زمین لرزه به حدی بود که در سایر استان‌های همجوار از جمله فارس و کرمان نیز احساس شد.برخی منازل بخش فین بر اثر این زمین لرزه بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

زمین لرزه ای که در نزدیکی زمین و در عمق ۱۵ کیلومتری ثبت شد، قدرت این دو زمین لرزه آنقدر بالا بود که علاوه بر استان های همجوار هرمزگان در برخی از کشورهای همسایه از جمله امارات و عربستان نیز احساس شد و تاکنون بیش از ۹۰ مصدوم و ۲ فوتی داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر