چگونه می‌توان از سازمان اکو بیشترین بهره را برد؟


چگونه می‌توان از سازمان اکو بیشترین بهره را برد؟

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سازمان اکو تاکنون نتوانسته نقش کلیدی در فراهم کردن شرایط توسعه اقتصادی پایدار برای کشورهای عضو و رفع موانع تجاری و غیر تجاری آن‌ها ایفا کند، گفت: تحقق این امر به شناخت کامل کشورهای عضو از نیازها و ظرفیت‌های خود و تدوین نقشه راه برای گسترش مبادلات تجاری و غیرتجاری نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در ابتدا با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان بر اساس معاهده ازمیر و با هدف اعتلای سطح زندگی اقتصادی مردم منطقه در ۱۹۸۴ تاسیس شد و افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان در ۱۹۹۲ به این سازمان ملحق شدند.

از جمله اهداف دیگر سازمان گسترش تجارت درون منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای و همچنین تلاش در جهت ادغام تجارت کشورهای منطقه با تجارت جهانی است که پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و ششمین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر هفتم آذر ماه به میزبانی ترکمنستان برگزار می‌شود.

در این زمینه، وحید شقاقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هدف از تشکیل سازمان همکاری اقتصادی، فراهم کردن شرایط توسعه اقتصادی پایدار برای کشورهای عضو و رفع موانع تجاری و غیر تجاری آن‌هاست تا از این طریق یک همگرایی بین کشورهای عضو در جهت گسترش تجارت درون منطقه‌ای فراهم شود. در صورتی که برای همه پیمان‌های منقطه‌ای یک طراحی اصولی شکل بگیرد، این پیمان‌ها می‌تواند به افزایش تعاملات درون منطقه‌ای بین کشورهای عضو منجر شود که تاکنون اکو نتوانسته است نقش کلیدی در این زمینه ایفا کند.

وی با بیان اینکه اگر هر کشوری در پیمان‌های تجاری و منطقه‌ای یک طراحی و شناخت درست از ظرفیت‌های صادراتی و کالاها و خدماتی کشورهای عضو داشته باشد، می‌تواند از این پیمان‌ها بیشترین منفعت را ببرد، گفت: در کل زمانی پیمان‌های منطقه‌ای برای هر کشوری می‌توانند کارآمد باشند که آن کشور از توسعه کالاها و خدمات صادرات محور خود در درون کشورهای عضو استفاده و نیازهای اقتصاد درونی خود را نیز با تکیه بر اعضای این سازمان و پیمان‌ها برطرف کند که این امر به یک برنامه مشخص درباره تامین نیازهای درونی از لحاظ مواد اولیه و نهاده‌ها از خلال این کشورها و تدوین نقشه راه صادراتی برای کشورهای عضو نیاز دارد که با برطرف کردن موانع تجاری و غیرتجاری و شناسایی درست ظرفیت کشورها از قابلیت سازمان اکو به درستی استفاده شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تاکنون از ظرفیت‌های سازمان اکو به عنوان یک پیمان تجاری برای استفاده و ارتقای ظرفیت‌های مختلف کشورهای عضو این سازمان از لحاظ معدنی، انرژی، جمعیتی و ... استفاده نشده است که این موضوع به یک نقشه راه متناسب با نیازها و ظرفیت‌های هر کشور نیاز دارد.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول