اجرای طرح مسجد، محور محله اسلامی در خراسان رضوی آغاز شد


اجرای طرح  مسجد، محور محله اسلامی  در خراسان رضوی آغاز شد

مشهد- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان گفت: اجرای طرح مسجد، محور محله اسلامی با حضور 110 امام جماعت و 110 فرمانده‌ پایگاه بسیج خراسان رضوی امروز در خراسان رضوی آغاز شد.

حجت الاسلام امیرحسین احمدنیا روز جمعه در مراسم آغاز اجرای این طرح که در محل مجتمع آیه های مشهد برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان و سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی طرح "مسجد، محور محله اسلامی" و همچنین طرح "زمزمه‌ محبت" را به عنوان ۲ طرح موثر در تحقق مسجد تراز انقلاب اسلامی با تاکید بر رهنمودهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اجرا می‌کند.

وی ادامه داد: محله محوری در شهر و مسجد محوری در محله به عنوان ۲ اصل اساسی سیاستگذاری جامعه‌اسلامی مورد توجه است و امام جماعت به عنوان امام محله و فرمانده‌ پایگاه بسیج به عنوان یکی از ارکان تاثیر گذار محله، نقش ویژه و قابل توجهی در تحقق محله‌ اسلامی دارند.
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان گفت: یکی از اصول تحقق مسجد تراز اسلامی و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی، مردمی بودن مسجد و اداره‌ امور محله با مشارکت مردم و یا به تعبیر دیگر مردم سالاری اسلامی است و در این ۲ طرح یکی از موثرترین راه‌های مردم سالاری اسلامی و تقویت نظام انقلابی که به فعلیت رساندن ظرفیت های بی شمار مردمی برای اداره‌ جامعه‌ و تحقق واقعی «از مردم و برای مردم» است مورد توجه قرار گرفته است.
احمدنیا افزود: سبک زندگی اسلامی، عدالت و مبارزه با فساد، اقتصاد مقاومتی مردم پایه، ثبات و امنیت، علم و پژوهش، معنویت و اخلاق از جمله عرصه‌ها و شاخصه‌های تحقق محله‌ اسلامی است که در این ۲ طرح تبیین شده است.

وی ادامه داد: ما با بررسی آیات و روایات و رهنمودهای امامین انقلاب معتقدیم مسجد باید دارای ۲ کارکرد اساسی باشد نخست کارکرد نهادی به این معنا که مسجد نهاد نقش آفرین در اداره‌ جامعه اسلامی از سطح محله است و دوم کارکرد تربیتی است و مسجد، کانون تربیت نیروی انسانی تمدن ساز در جامعه است و اگر می خواهیم مسجد ما تمدن ساز و تراز انقلاب اسلامی باشد باید مساجد در این ۲ جهت، تاثیر خودشان را اثبات کنند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان هم در مراسم آغاز اجرای این طرح گفت: محله اسلامی محله ای است که حیات محله با محوریت مسجد و پردازش دینی و اسلامی مجموعه ارکان مسجد خود را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع افزود: کارکرد مسجد باید به عهد رسول الله(ص) برگردد و در همه عرصه‌ها فعال باشد و خدمت رسانی کند.

وی با اشاره به فعالیت اجتماعی مساجد در دوره کرونا ادامه داد: طی دوره کرونا تا کنون ۳۰ هزار مسجدی بسیجی در میدان مقابله با کرونا حضور یافته اند همچنین ۵۰ مسجد حاشیه شهر مشهد نیز در موضوع واکسیناسیون ورود کردند و فعال بودند و خراسان رضوی تنها استانی بود که تعطیلی مسجد نداشت و با رعایت پروتکل های بهداشتی خللی در فعالیتهای مسجدی روی نداد.
او اضافه کرد: مطالبات امام و رهبری از مساجد بسیار زیاد است و همه ما باید همت کنیم این مطالبات تحقق عینی پیدا کند.

تعداد پنج هزار و ۸۹۲ مسجد در استان خراسان رضوی است که از این تعداد هزار و ۱۴ مسجد در شهر مشهد فعال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید