کتاب «برنامه راهبردی تحول در نظام آموزشی حوزه» منتشر شد


کتاب «برنامه راهبردی تحول در نظام آموزشی حوزه» منتشر شد

کتاب «برنامه راهبردی تحول در نظام آموزشی حوزه» مبین وضعیّت موجود و وضعیّت مطلوبِ محورهای آموزش، تحقیقات، تبلیغ، مدیریّت، فضای عمومی طلّاب، فضای عمومی جامعه و فرهنگ حاکم بر زندگی طلاب است.

خبرگزاری شبستان،گروه اندیشه،فلسفۀ وجودی حوزه‌های علمیۀ تشیع، شناخت جامع از دین کامل الهی و تبیین و شناساندن جامع و کاربردی آن به جمیع جوامع بشری است؛ به صورتی که مردم بتوانند دین را در زندگی مصرف کنند تا زندگی آنها با عنوان «زندگی دینی» مسمّیٰ بشود. و همچنین وظیفۀ دیگر آن، دفاع از حقانیت دین در مقابل جریانات ضد دین است. به عبارت کوتاه‌تر نهادینه سازی «انذار» و «تبشیر» و راهبری انسان‌ها به سمت قرب و لقاء حق متعال اصلی ترین کارکرد حوزه‌های علمیه است.

از سوی دیگر حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی نیازهای جوامع به خصوص حکومت و دولت اسلامی هم باشد. و این همه حاصل نمی‌شود مگر با تحول اساسی دربرنامه‌های جامع «جذب»، «تربیت» و «فارغ‌التحصیلی» طلاب تا در راستای زحمات و مجاهدت‌های علمای گذشته، ارتقاء نظام حوزه‌های علمیه به صورت یک کلان برنامۀ فراگیر، مدیریت گردد.

باید با پافشاری خردمندانه بر نکات مثبت و دستاوردهای سترگ سنن حاکم بر حوزه‌ها، «طرح تحول حوزه‎ها» را هوشمندانه مدیریت نمود؛ به‌گونه‌ای که حوزه‌ها بتوانند بار هدایت بشر را در جهان معاصر با همۀ پیچیدگی‎های آن به‌درستی بر دوش کشند و ضمناً دژ مستحکمی هم برای نظام اسلامی باشند.

این مهم در بیانات رهبر انقلاب هم مکرر مطرح شده‌است:

«یکی از نیازهای مهم در شرائط کنونی «تدوین طرح تحول» در حوزه و برنامه‌ریزی بلند مدت، دقیق و زمانبندی بر اساس این طرح تحول و اهداف مورد نظر است.»

در همین راستا، کتاب «برنامۀ راهبردی تحول در نظام آموزشی حوزه» توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحمید واسطی تألیف شده‌است. البته این نوشتار قبلاً در ضمیمۀ کتاب «راهنمای تحصیل درحوزه‌های علمیه» به چاپ رسیده بود، اما حالا به صورت مستقل منتشر شده‌است.

در این کتاب، وضعیّت موجود و وضعیّت مطلوبِ محورهای آموزش، تحقیقات، تبلیغ، مدیریّت، فضای عمومی طلّاب، فضای عمومی جامعه و فرهنگ حاکم بر زندگی طلاب، به صورت کلیدواژه توصیف شده‌اند و راهبرد کلانِ ایجاد تحوّل و حرکت از وضعیّت موجود به وضعیّت مطلوب ارائه شده‌است.

از نظر مؤلف، نقطۀ مرکزی در وضعیّت موجود، کاربردی نبودن فعالیت‌های طلاّب و نقطۀ مرکزی در وضعیّت مطلوب، تولید کیفیّت در فعالیّت‌های طلّاب معرفی شده‌است و راهبرد مرکزی برای این تحوّل هم مهارت‌محوری در کلیه فعالیت‌هاست.

«برنامۀ راهبردی تحول در نظام آموزشی حوزه»، تألیف عبدالحمید واسطی، در ۱۲۸ صفحه، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به‌تازگی منتشر شده‌است.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج