حرفه‌ای شو؛ از مهارت آموزی تا خوداشتغالی با بسیج


حرفه‌ای شو؛ از مهارت آموزی تا خوداشتغالی با بسیج

مدیر یک کارگاه خیاطی: روز اول با دو تا چرخ شروع کردیم؛ حالا، اما به لطف بسیج سازندگی، چرخ خیاطی هایمان چهل عدد شده است؛ کمک‌های بسیج سکوی پرتابمان شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، یک جا دار قالی به پا کرده اند، جای دیگر کارگاه پرورش کرم ابریشم؛ یک جا به توسعه کلنی‌های زنبور عسل کمک کرده اند، گوشه‌ای دیگر به پرورش دام و طیور. بسیجی‌هایی که کارشان سازندگیست، این روز‌ها حمایت از کارآفرینی و اشتغال را اولویت کاری خودشان قرار داده اند. بخشی از فعالیتشان سر زدن به مناطق محروم برای شناسایی ظرفیت‌های شغلی و بومی و شناسایی افراد جویای کار آن منطقه است؛ و بخشی از فعالیتشان کمک به توسعه کسب و کار‌های خرد تا کلان.

نمونه اش یک کارگاه خیاطی فعال در شرق تهران؛ جایی که مدتیست صدای چرخ‌های بیشتری در آن پیچیده. علی حسین آبادی مدیر این تولیدی می‌گوید: روز اول با دو تا چرخ شروع کردیم؛ حالا، اما به لطف کمک‌های بسیج چرخ خیاطی هایمان را به چهل عدد رسانده ایم.
جایی که در آن حمایت از کارآموز‌ها تا حرفه‌ای و مستقل شدن آن‌ها ادامه دارد. اکبر دوستی از خیاط‌های قدیمی‌تر و زبده این کارگاه می‌گوید: زمانی که جنگ بود ما به صورت نیرو‌های بسیجی رفتیم از مملکتمان دفاع کردیم الان هم که تحریم هستیم بسیجی‌های جوان دارند با حمایت از اشتغالزایی به وظیفه خودشان عمل می‌کنند. الحمدلله ما هم راضی هستیم.
خیاطی حرفه ای، و تولید تخصصی پوشاک فصل را، خیلی‌ها با آزمون و خطا در همین کارگاه یاد گرفته اند.
خیلی وقت‌ها هم افراد جویای کار، مهارت انجام هیچ کار درآمدزایی را ندارند. بسیج در گوشه و کنار کشور شرایط آموزش این افراد را هم فراهم کرده. حبیب صالحی مسئول اشتغال سازمان بسیج سازندگی سپاه تهران بزرگ توضیح می‌دهد: طبق توافقنامه‌ای که با سازمان فنی-حرفه‌ای و سازمان‌های دیگر امضا کردیم افراد متقاضی را به صورت رایگان به سازمان‌ها و نهاد‌های مربوطه معرفی می‌کنیم تا به صورت رایگان از صفر تا صد آموزش ببینند.
صندوق‌های اشتغالزایی که در طول ده سال گذشته در بسیج شکل گرفته، نتیجه اش پا گرفتن هفده هزار کارگاه خرد و کلان بوده. صالحی می‌گوید: هدف اصلی از راه اندازی این صندوق‌های قرض الحسنه رفع مشکلات و موانعی است که از دل کارگاه‌های خود اشتغالی بیرون می‌آید.
به این ترتیب با دست خالی و بدون هیچ تجربه کاری هم که باشیم، بسیج سازندگی برای شروع کار از ما حمایت می‌کند. کافیست به گفته مسئول اشتغالزایی بسیج سازندگی به بسیج محله مان مراجعه کنیم و یک فرم درخواست را پرکنیم تا مراحل اداری اش انجام شود. آقای صالحی ادامه می‌دهد: هم تسهیلات در اختیارشان قرار می‌دهیم و هم تجهیز کارگاه را پشتیبانی می‌کنیم و بعد از آن هم تا فروش و مراحل بعدی در کنارشان هستیم.
حس رضایت از تولید را این روز‌ها هر کس بخواهد، از یک بانوی روستایی تا یک جوان متخصص و تحصیلکرده می‌تواند تجربه کند. با وجود نهادی که جنگ باشد یا نباشد برای دفاع از رفاه و آسایش مردم در صحنه است. بسیج سازندگی سالهاست اقتصاد را به میدانی برای خدمت رسانی خودش تبدیل کرده و با حمایت از کسب و کار‌های کوچک و بزرگ نشاط و پویایی تولید و درآمدزایی را به مردم هدیه کرده.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج