واحدهای بوم‌گردی خلخال دو برابر افزایش یافت


واحدهای بوم‌گردی خلخال دو برابر افزایش یافت

اردبیل _ ایرنا _ رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خلخال گفت: در سال جاری پروانه فعالیت راه‌اندازی 25 طرح بوم‌گردی جدید در روستاهای این شهرستان صادر شده که در مقایسه با سال گذشته دو برابر افزایش دارد.

به گزارش ایرنا ،علی درویشی روز شنبه در نشستی با سرمایه‌گذاران طرح‌های بوم گردی خلخال افزود: درسال‌های گذشته مجوز راه‌اندازی ۲۵ طرح بوم‌گردی روستایی در این شهرستان از سوی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان صادر شده است که با احتساب پروانه‌های صادره امسال مجموع مجوزهای صادر شده برای راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی با دو برابر افزایش به 50 واحد افزایش یافت.

وی بیان کرد: اقامتگاه بوم‌گردی روستای کزج از توابع بخش خورش‌رستم خلخال به عنوان اولین اقامتگاه متمرکز درون‌ روستایی استان اردبیل است که با ۱۴ باب واحد مسکونی برای اولین بار در کشور با ظرفیت پذیرش ۱۰۸ نفر گردشگر دایر شده است.

درویشی افزود: با توجه به انتخاب خلخال به عنوان پایلوت طرح‌های اقامتگاه بوم‌گردی استان اردبیل این اداره توان خود را برای حمایت از متقاضیان بکار گرفته است.

او بیان‌ کرد: از زمان اجرای طرح‌های بوم‌گردی در خلخال تاکنون ۱۱ مورد پروانه بوم‌گردی در روستای کزج و ۳۹ مورد پروانه فعالیت نیز برای روستاهای هدف گردشگری مجره، خوجین و خمس،گیلوان از توابع بخش مرکزی ، شاهرود و خورش رستم خلخال صادر شده است.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های موجود در مناطق عشایری این شهرستان جهت راه‌اندازی طرح‌های بوم‌گردی اظهارکرد: اداره میراث فرهنگی خلخال برای تسهیل در صدور مجوز راه‌اندازی این گونه طرح‌ها همه خدمات مربوط به استعلام‌های اداری و سایر موارد را انجام داده و مجریان این طرح‌ها هم از تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت با بازپرداخت طولانی مدت بهره‌مند می‌شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خلخال با تاکید بر حمایت از سرمایه‌گذار این طرح گردشگری و با معرفی به بانک‌های عامل و استفاده از تسهیلات کم‌بهره بانکی جهت ایجاد اشتغال گفت: حمایت از طرح‌های بوم‌گردی روستایی از برنامه‌های این اداره در سال جاری است.

درویشی با بیان اینکه ۵۰ درصد از مجموع روستاهای هدف گردشگری استان اردبیل در خلخال واقع شده است، از برنامه‌ریزی برای توسعه طرح‌های ایجاد اقامت‌گاه بوم‌گردی در روستاهای هدف گردشگری منطقه در جهت ایجاد اشتغال پایدار روستایی و رونق اقتصاد روستاهای این شهرستان خبر داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خلخال اظهار کرد: صاحبان همه هتل‌ها و واحدهای بوم‌گردی و خانه مسافری مجاز موظف به راه‌اندازی سامانه اینترنتی هوشمند مسافر برای ارایه مشخصات مسافرین ورودی به اداره اماکن انتظامی این شهرستان هستند.

شهرستان خلخال با ۸۶ هزار نفر جمعیت در جنوب اردبیل در همسایگی استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان و گیلان واقع شده و راه های ارتباطی خلخال به اسالم ، پونل، ماسوله وماسال چهار جاده ارتباطی این شهرستان با استان گیلان و همچنین راه‌های خلخال به گیوی ،کوثر، فیروزآباد،سه راهی سرچم به اردبیل، میانه و راه در حال احداث خلخال به منجیل از جمله راه های ارتباطی این منطقه با مرکز استان و استانهای آذربایجان شرقی و زنجان است.

وجود ۱۲ کیلومتر مرز مشترک با استان گیلان ، جاده زیبا و جنگلی خلخال به اسالم، مناطق نمونه گردشگری الماس ، چشمه ازناو ، چشمه میرعادل بولاغی اندبیل ، امامزاده عبدالله کلور ، جاده زیبای خلخال به شاهرود ، آبشار نره‌گر روستای هدف گردشگری اسبو ، آبشار سفیداب روستای لرد ، آبشار سجن بخش شاهرود ، آبگرم روستای تیل ، روستاهای هدف گردشگری کزج ، نمهیل ، برندق و خمس ، قلعه کیلوان ، کاروانسرای چنارلق ، کاروانسرای شاه‌عباسی ، پل تاریخی پردیس و بنای چهار گوش همراه با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خلخال را به یکی از شهرستان های گردشگرپذیر استان اردبیل و کشور تبدیل کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز