429 هزار مترمکعب آب در خمین ذخیره‌سازی شد


429 هزار مترمکعب آب در خمین ذخیره‌سازی شد

خمین - ایرنا - رئیس اداره منابع آب خمین گفت: 429 هزار و 12 مترمکعب آب سال جاری در این شهرستان راهبری و ذخیره شده و این مهم با پرکردن چاه‌های غیرمجاز و اجرای طرح احیا و تعادل بخشی محقق شده است.

«حمید رنجبری» روز شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان خمین، افزود: این میزان آب با مسدود کردن ۱۵ حلقه چاه غیرمجاز و کف‌شکنی و پر کردن چاه‌های مجاز در این شهرستان ذخیره‌سازی شده است.
وی بیان کرد: برای طرح تعادل‌بخشی و مدیریت مصرف آب، ۱۰ کنتور هوشمند بر روی چاه‌های دارای پروانه شهرستان نصب شد.
رئیس اداره منابع آب خمین گفت: ابزار آلات حفر غیرمجاز ۶ حلقه چاه امسال در خمین توقیف شده است.

فرماندار خمین نیز در این نشست با اشاره به کاهش حجم نزولات آسمانی در سال جاری، گفت: خشکسالی موجب تغییر اقلیم و بارندگی در غیر فصل بارش شده است و به‌منظور پیشگیری از حوادث قهری احتمالی باید بستر و حریم رودخانه‌ها در زادگاه امام راحل آماده باشد.
« احمد طهرانی » ادامه داد: ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها در مناطق روستایی یک تهدید است و دهیاران باید نسبت به اطلاع رسانی درباره این ساخت و سازها به مراجع مربوطه هوشیار باشند.
وی بیان کرد: بستر برخی رودخانه‌های شهرستان در ۲ دهه اخیر مورد تعارض قرار گرفته و برخی از نقاط در مسیر جوی‌های آب مناطق روستایی نیز مسدود شده است و دهیاران با هماهنگی منابع آب شهرستان نسبت به رفع موانع مسیر آب در زمان بارندگی اقدام کنند.
دادستان عمومی و انقلاب خمین نیز در این نشست با تاکید بر جلوگیری از هرگونه حوادث غیر متقربه در شهرستان، گفت: هر اقدام انسانی در حاشیه و حریم رودخانه‌های مجاور روستاها تهدید جدی علیه ساکنان این مناطق است و مسئولیت آن بر عهده دهیاران است.
«خسرو شجاعیان» با اشاره به کاهش منابع آبی به‌دلیل کاهش بارش‌ها، ادامه داد: دهیاران باید هر گونه حفاری چاه و استفاده غیرمجاز از آب و گاز و تغییرات غیر قانونی منابع طبیعی و اراضی کشاورزی را از طریق مکاتبات اداری اطلاع دهند و برای رفع تهدید منابع آبی روستا جدی باشند.
وی تصریح کرد: نیاز است که برداشت شن و ماسه برای استفاده اهالی روستا با نظر و مجوز کارشناسان منابع آب شهرستان انجام شود.

در این نشست آموزش دهیاران روستاهای خمین که در حریم رودخانه هستند، انجام شد.
شهرستان خمین دارای یک‌هزار و ۹۳۵ منابع آبی شامل چاه عمیق و نیمه عمیق، چشمه و قنات است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول