حقابه دایمی تالاب میل مغان تامین شد


حقابه دایمی تالاب میل مغان تامین شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: با پیگیری‌های مستمر و همکاری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل حقابه دایمی تالاب سد میل مغان تامین شد.

به گزارش ایرنا، سعید شهند روز شنبه افزود: با احداث کانال آب بر تالاب میل مغان به طول یک هزار و ۶۵۰ متر و با دبی ۲۰۰ تا ۵۰۰ لیتر در ثانیه حقابه محدوده زیستگاهی تالاب میل مغان بصورت دایمی و مستمر از رودخانه ارس تامین شد.

وی با بیان اینکه تالاب سد میل مغان یکی از بهترین تالاب‌های استان اردبیل و کشور است، اظهار کرد: به دلیل واقع شدن این تالاب در مرز ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان می‌توان آن را تالاب صلح و دوستی نامگذاری کرد.

او با اشاره به اینکه همه ساله با شروع فصل سرما در روسیه و شمال اروپا، تالاب میل مغان به مدت ۶ ماه میزبان هزاران قطعه پرنده در ۷۲ گونه مختلف است، گفت: تاکنون ۷۳ گونه پرنده بومی و مهاجر، ۱۱ گونه خزنده، ۱۳ گونه ماهی گرم آبی، سه گونه دوزیست و ۱۱ گونه پستاندار خشک زی و یک گونه پستاندار آبزی بنام نوتریا در تالاب سد میل مغان شناسایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: هرگونه شکار و صید پرندگان مهاجر در استان ممنوع بوده و محیط بانان با شکارچیان غیرمجاز و متخلف برخورد قانونی خواهند کرد.

شهند از تلاش برای ثبت جهانی دریاچه سد میل مغان در کنوانسیون بین المللی تالاب‌ها خبر داد و گفت: دریاچه سد میل مغان جزو تالاب‌های انگشت شماری است که هم اکنون شرایط مناسبی دارد و پیشنهاد شده تا به عنوان سایت تالابی در کنوانسیون "رامسر"ثبت جهانی شود.

وی ادامه داد: پس از ثبت جهانی تالاب میل مغان، سطح حفاظتی این تالاب افزایش می‌یابد و می‌توان از اعتبارات جهانی نیز در این زمینه و همچنین تنوع زیستی منطقه استفاده کرد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل هم اکنون ۴۶ تالاب طبیعی و مصنوعی در این استان وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...