دل به طبیعت استان سمنان زدن به شرط توجه به هشدارهای هواشناسی


دل به طبیعت استان سمنان زدن به شرط توجه به هشدارهای هواشناسی

سمنان-ایرنا- زدن به دل طبیعت از کوه و کوهستان و جنگل تا کویر استان سمنان، با توجه به قرار گرفتن در فصل سرد سال و شرایط آب و هوایی نامساعد ناشی از عبور سامانه‌های ناپایدار جوی، برای جلوگیری از بروز حوادث، فقط باید با توجه به هشدارهای هواشناسی باشد.

به‌ گزارش ایرنا، رفتن به جنگل، کوهنوردی، کویرنوردی و رفتن در دل طبیعت، نیازمند توجه ویژه شهروندان استان سمنان به هشدارها و پیش‌بینی‌ها جوی است، چرا که همواره احتمال بروز خطرات وجود دارد.

توجه به هشدارهای هواشناسی و استفاده از تجربه دیگران شاید برای عده ای از پیشکسوتان این عرصه‌ها، به دلیل غرور ذاتی ناشی از خودباوری کاذب کاری سخت باشد اما تجربه ثابت کرده است که در تقابل بین غرور انسان و قدرت طبیعت، پیروزی ازآن طبیعت است.

این در حالی است که هفته گذشته ۲ حادثه برای کوهنوردان و کویر نوردان استان رخ داد که خوشبختانه تلفات جانی نداشت.

در روز جمعه ۲۱ آبان ماه امسال یک گروه ۳۰ نفره کویرنورد شاهرودی با ۱۰ خودروی کمک دار در کویر خارتوران گرفتار باتلاق شدند.

چهارتن از این افراد برای یافتن کمک و اطلاع به نیروهای امدادی از گروه اصلی جدا شده بودند.

۲۶ تن از این کویرنوردان روز یکشنبه با تلاش نیروهای امداد پیدا شدند.

این ۳۰ طبیعت گرد از دهستان طرود در جنوب شاهرود وارد کویر شدند و قرار بود سه روز بعد از منطقه اسب‌کشان وارد بیارجمند در جنوب شرقی شهرستان شاهرود شوند اما گرفتار باتلاق کویری شدند و در نهایت پس از سه روز با فعال شدن ستاد مدیریت بحران شهرستان و اقدام تیم‌های امدادی پیدا شدند.

در روز جمعه ۲۱ آبان ماه نیز یک گروه ۱۳ نفره از کوهنوردان دامغانی جهت پیمایش شاهدارکوه به این منطقه رفتند که در مسیر بازگشت از این کوه، دچار مشکل شدند و از این تعداد ۱۰ نفر خود را به دامنه کوه رساندند و به دلیل تاریکی هوا و شرایط جوی نامناسب، سه نفر در کوهستان گرفتار شدند.

پس از آن با اعلام مفقود شدن سه نفر از اعضای یک گروه کوهنوردی، ستاد مدیریت بحران در دامغان تشکیل و امدادگران جمعیت هلال احمر جست‌وجو را آغاز کردند که در نهایت کوهنوردان پس از جست‌وجوی هشت ساعته در ارتفاعات دامغان پیدا شدند.

در راستای یافتن این سه کوهنورد، تیم نجات و امداد کوهستان هلال احمر و تیم واکنش سریع هلال احمر سمنان در این عملیات شرکت داشتند.

پیرو بروز این ۲ حادثه و ضرورت رعایت حداکثری ایمنی در طبیعت گردی افراد، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان به سراغ رییس جمعیت هلال احمر دامغان، مدیرکل هواشناسی استان و رییس هیات کوهنوردی استان رفته است.

همه حوادث کوهنوردی استان مربوط به گروه‌های غیرمجاز است

رییس هیات کوهنوردی استان سمنان به ایرنا گفت: در زمینه کوهنوردی و حوادث آن، از اول فروردین امسال تا پایان شهریورماه، ۳۲ حادثه داشتیم که همگی برای گروه‌های غیرمجاز، گروه های دوستی و خانوادگی بودند.

هادی ملاکاظمی ادامه داد: گروه‌های غیرمجاز و غیر حرفه‌ای، از شرایط منطقه مطلع نیستند و استفاده از ابزار را نمی‌دانند و این عوامل باعث بروز حادثه برای افراد می‌شود.

وی اظهار داشت: هیات کوهنوردی وظیفه مدیریت و آموزش را برعهده دارد و برنامه اجرایی کوهنوردی و صعودها، بیشتر برعهده باشگاه‌ها است که باید افراد علاقمند به صعود، به سمت عضویت در باشگاه‌ها و صعودهای هدفمند حرکت کنند.

باشگاه‌های کوهنوردی با لحاظ کمترین خطر برای صعود اقدام می کنند

ملاکاظمی اضافه کرد: باشگاه‌ها برای صعودهای خود برنامه دارند، دارای مربی آموزشی خانم و آقا هستند، قبل از صعود نقشه‌های هواشناسی را به صورت دقیق بررسی می‌کنند و با توجه به بررسی‌های انجام شده برنامه زمان‌بندی حرکت و رسیدن به قله را تعیین می‌کنند تا صعود با کمترین خطر همراه باشد.

وی افزود: در هر شهر استان سمنان ، به صورت میانگین حدود ۱۰ نفر برای کوهنوردی و قرار گرفتن در تیم امداد کوهستان هلال احمر وجود دارد که دارای مدارک امداد و نجات هلال‌احمر و تجربه لازم کوهنوردی هستند.

ملاکاظمی خاطرنشان کرد: هیات کوهنوردی تعداد ۸۰۰ کوهنورد فعال در سطح استان سمنان دارد که با استفاده از صفحه مجازی و سایت هیات کوهنوردی، همه تلاش خود را برای آموزش این افراد به کار گرفتیم.

رییس هیات‌ کوهنوردی استان‌ سمنان گفت: در حال حاضر هیات کوهنوردی با تشکیل گروه هیمالیا نوردی، در حال آموزش به افرادی برای صعود دشوار زمستانه است.

افراد برای رفتن به طبیعت، ارزیابی هواشناسی داشته باشند

مدیرکل هواشناسی استان سمنان به ایرنا گفت: افراد برای گردش در طبیعت، قبل از حرکت خود از وضعیت هواشناسی کسب اطلاع کنند و ارزیابی لازم را داشته باشند.

ایرج مصطفوی ادامه داد: هواشناسی مرکز همواره پیش‌بینی وضعیت جوی را طی پنج روز آینده پیش‌بینی و کاهش و افزایش دما را اطلاع‌رسانی می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر پیش‌بینی وضعیت هوا، نشان دهنده ناپایداری جوی باشد و وضعیت از حالت عادی خارج شود، هشدارهای زرد، نارنجی و قرمز صادر و بارش باران، برف، مه‌آلودگی، رعدوبرق، صاعقه و تمامی هشدارها اعلام می‌شود.

مصطفوی تصریح کرد: وضعیت جوی همه روزه توسط رسانه ها و صدا و سیمای مرکز استان اعلام می‌شود و سایت‌های خبری نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند و علاوه بر این، در سامانه شبکه دولت به مدیریت بحران، دستگاه‌های اجرایی، امدادی و کشاورزی ارسال می‌شود.

وی افزود: طبیعت گردان همواره می‌توانند از ۲ مسیر سایت هواشناسی و یا تماس با اداره‌کل هواشناسی از وضعیت آب و هوایی قبل از حرکت باخبر شوند.

تیم‌ امداد کوهستان همواره آماده ارائه خدمت هستند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر دامغان در این زمینه در گفت و گو با ایرنا، افزود: هلال‌احمر شهرستان همواره ۲ الی سه تیم آماده شامل تیم‌های پنج‌نفره تخصصی با امکانات لازم دارد که در حوادث برف و کولاک، مفقودی افراد در کوه، چاه، کویر، جنگل و صحرا آماده انجام عملیات امدادی هستند.

حمیدرضا داوودیان اظهار داشت: تیم امداد کوهستان، امکانات لازم برای ایجاد کارگاه تخصصی، کوله، چادر، طناب و کلیه تجهیزات برای شرایط سخت و ماندن در تاریکی شب با هر موقعیت جغرافیایی و حتی در بدترین شرایط آب و هوایی در اختیار دارد.

وی افزود: به‌روزرسانی تجهیزات کوهستان و همچنین تامین تجهیزات نجات نیروهای پشتیبانی از نیازهای تیم های امداد کوهستان هلال احمر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود