تهدید دارویی سال 2050 را بشناسید


تهدید دارویی سال 2050 را بشناسید

دانشمندان هشدار دادند که بدون تغییر مسیر کنونی، وجود چندین عفونت باکتریایی مقاوم به آنتی‌بیوتیک تا سال 2050 می‌تواند فاجعه‌بار شود.

به نقل از ارث، بول، استادیار دانشگاه تگزاس در آرلینگتون در مورد مکانیسم‌های دفاعی اسینتوباکتر بومانی (Acinetobacter baumannii)، باکتری رایج در بیمارستان‌ها تحقیق می‌کند.

گونه باکتری A. baumannii باعث عفونت در تمام بدن (زخم‌ها، خون، سیستم تنفسی و مجاری ادراری) انسان می‌شود البته در شرایط عادی این عفونت‌ها با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند. با این حال، بسیاری از گونه‌های باکتری به آنتی‌بیوتیک‌ها ازجمله کارباپنم‌ها که آنتی‌بیوتیک‌های قوی هستند مقاومت نشان می‌دهند.

پروفسور بول گفت: در تحقیقات گذشته ما دریافتیم که وقتی A. baumannii درمان آنتی‌بیوتیکی می‌شود، پوشش سلولی خود را تغییر می‌دهد تا آنتی‌بیوتیک را برای مدت‌ طولانی تحمل کند. اصلاحات خاص به باکتری‌ها اجازه می‌دهد به اندازه کافی زنده بمانند تا مقاومت آنتی‌بیوتیکی واقعی بدست آورند و منجر به شکست درمان آنتی‌بیوتیکی شود و این مورد در مدت ۲۴ ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آنتی‌بیوتیک رخ می‌دهد.

گروه پروفسور بول به بررسی این موضوع پرداخت که چگونه آنزیم‌ها می‌توانند پوشش سلولی را تغییر دهند و منجر به مقاومت آنتی‌بیوتیکی شوند.

تاکنون محققان دریافته‌اند که آنزیم‌های L و D-transpeptidase پوشش سلولی را تغییر می‌دهند و به باکتری اجازه می‌دهند به اندازه کافی زنده بماند تا مقاومت آنتی‌بیوتیکی واقعی ایجاد کند.

بررسی عوامل مختلف ازجمله دما و pH که باعث تغییر در پوشش سلولی آنزیم‌ها می‌شود به دانشمندان اجازه می‌دهد تا دریابند که مقاومت آنتی‌بیوتیکی چگونه ایجاد می‌شود.

محققان اظهار کردند: نتایج بدست آمده ما را به درک این موضوع نزدیکتر می‌کند که چگونه تغییرات پوشش سلولی باکتری‌ها را مقاوم می‌کند و مقاومت باکتریایی به سرعت از توسعه آنتی‌بیوتیک‌های جدید پیشی می‌گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟