امام جمعه یزد: گروه‌های تخصصی پیش‌بینی و هشدار حوادث طبیعی تشکیل شود


امام جمعه یزد: گروه‌های تخصصی پیش‌بینی و هشدار حوادث طبیعی تشکیل شود

یزد- ایرنا- نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد گفت: لازم است گروه‌های تخصصی برای پیش‌بینی حوادث و یادآوری آن به مسئولان در ستاد مدیریت بحران استان تشکیل شود.

به گزارش روزشنبه دفتر امام جمعه یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار با مدیرکل و کارکنان مدیریت بحران استان افزود: کار در مدیریت بحران حساس و دارای دو بُعد پیشگیری و کاهش آسیب‌ها و رسیدگی به افراد آسیب دیده از بلایای طبیعی است.

وی اظهار کرد: همچنین در حوزه پیشگیری لازم است گروه های تخصصی برای پیش‌بینی حوادث احتمالی فعال باشد، زیرا کار مدیریت بحران قبل از اینکه عملیاتی باشد، فکری، طراحی و برنامه ریزی است به عنوان نمونه در مناطق در معرض خطر سیل‌، باید نقاط حادثه‌ خیز از سوی گروه های تخصصی، شناسایی و هشدارهای لازم به گروه‌های اجرایی داده شود.

ناصری با بیان اینکه برخی حوادث نظیر زلزله قابل پیش‌بینی نیست، افزود: بسیاری از حوادث از جمله سیلاب قابل پیش‌بینی است اما حتی برای حوادث غیرقابل پیش‌بینی از جمله زلزله می توان با مقاوم سازی سازه ها به نحوی عمل کرد، در صورت وقوع حادثه، کمترین آسیب و تخریب اتفاق بیفتد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد تاکید کرد: ممانعت از ساخت و ساز روی گسل‌ها، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و رفع مانع مسیر سیلاب ، آزادسازی حریم رودخانه ها و از این قبیل امور همه از مواردی است که باید با جدیت پیگیری و به دستگاه‌های اجرایی گوشزد شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان یزد عنوان کرد: جبران خسارت در شرایط کنونی بسیار دشوار است و هزینه های زیادی برای کشور دارد، اگر لازم است برای جلوگیری از بروز حادثه یا پیشگیری از تخریب‌ها، هزینه شود، به صرفه‌ است و همواره پیشگیری از درمان کم هزینه‌تر است.

ناصری ادامه داد: یکی از نکات مهم در زمان بروز بحران، پیگیری و تداوم انجام امور است، در بسیاری از موارد دیده شد که مسئولان، چند روز اول بروز حادثه در میدان حضور دارند اما پس از آن، همه چیز به حال خود رها می شود که این امر، فعالیت‌های روزهای نخست را نیز هدر می دهد.

وی تاکید کرد: کارهای امدادی که در رسیدگی به امور ،حفظ جان و مال مردم است، مورد رضایت خداست و افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، باید رضایت خالق هستی را در همه حال مدنظر قرار دهند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد با اشاره به اینکه این مجموعه ، هماهنگ کننده سایر دستگاه‌های امدادی، نظامی و اجرایی در مواقع بحران است، اظهار کرد: در طول سال برنامه های متعددی اجرا می شود و برای اینکه برنامه نظام مند باشد، سال ۱۴۰۰ را با رویکرد برنامه ریزی، آموزش و آمادگی فعالیت خود را آغاز کردیم.

« احسان بالاکتفی» ادامه داد: سعی در توانمندسازی تمامی نیروهای مدیریت بحران استان را داریم و در همین راستا طرح «بحران یار » در استان به منظور استفاده از ظرفیت های مردمی، تشکل‌های مردم نهاد و جهادگران در مواقع بحران اجرا شد.

سیل ، زلزله، توفان های شنی، بیابان زایی، ریزگردها، باد شدید ، گرد و خاک، سرمازدگی ، گرما زدگی ، خشکسالی و کاهش بارندگی عمده حوادث طبیعی استان یزد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندازه گیری اندام کودک در متد مولر