احتمال افزایش مدارس پلمب شده در استان مرکزی/سنگ اندازی در کار کارشناسان بهداشت


احتمال افزایش مدارس پلمب شده در استان مرکزی/سنگ اندازی در کار کارشناسان بهداشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مسلما اگر به کارشناسان بهداشتی اجازه داده شود که با حساسیت بیشتری وضعیت مدارس رصد شود، قطعا مدارس بیشتری پلمب خواهند شد، فرصت یک هفته ای داده شده است تا مشکلات رفع شود در غیر این صورت شمار مدارس پلمب شده بیشتر می شود.

دکتر سید محمد جمالیان ششم آذرماه ۱۴۰۰ در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی، شرایط حاکم شده در استان مرکزی را قابل قبول خواند و اظهار کرد: شرایط کنونی که به زحمت حاصل شده است، باید با نگاهی مسئولانه و فعالانه حفظ شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه سوش جدیدی در افریقا پیدا شده است که با سرایت پذیری بالا تهدید بزرگی به شمار می رود و احتمال ورود این سویه به کشور وجود دارد که در آن شرایط خوشبینانه ترین تراژدی این است که موارد بستری افزایش یابد.

جمالیان با اشاره به تجربه دنیا در مواجهه با بیماری کووید ۱۹ گفت: روز گذشته در آلمان ۳۳۰ مورد فوتی و ۷۶ هزار ابتلا گزارش شد. میزان واکسیناسیون در اروپا تقریبا نزدیک به آمار واکسیناسیون در ایران است، ۶۹.۹ درصد جمعیت اروپا یک دوز و ۶۵.۵ درصد دو دوز را دریافت کرده اند و در ایران نیز ۵۵ درصد جمعیت کشور دو دوز دریافت کرده اند و هنوز در شرایطی نیستیم که با خیال راحت به سویه های جدید کرونا نگاه کنیم و به زندگی روزمره ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: رفتارهای اجتماعی و تصمیمات امروز کشور، یک ماه آینده بازخورد خواهند داشت، برای از دست ندادن این شرایط لازم است که تشویق و اقناع سازی مردم درخصوص واکسیناسیون انجام گیرد، در حال حاضر در استان مرکزی یک میلیون و ۸۲ هزار و ۳۲۲ نفر یک دوز و ۸۹۱ هزار و ۵۳۸ نفر دو دوز دریافت کرده اند و از کل جمعیت یک میلیون و ۴۶۳ هزار نفری استان مرکزی، ۶۱ درصد جمعیت دو دوز دریافت کرده اند پس باید مردم را به تزریق دوز دوم تشویق کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه افریقا جزو کشورهایی است که کمترین میزان واکسیناسیون را داشته است و با افزایش سرعت انتشار ویروس، فرصت جهش فراهم می شود و اگر آمار واکسیناسیون در این کشور بالا بود سرعت گردش ویروس و ۳۰ جهش رخ نمی داد، گفت: مسلما با وقوع جهش امکان مقاومت به واکسن وجود دارد هرچند که کماکان تزریق واکسن به عنوان عامل مواجهه و جلوگیری از جهش های جدید امری واجب است و با توجه به نگرانی نسبت به این سوش جدید باید رعایت پروتکل ها را جدی تر بگیریم.

وی در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی بیان کرد: زدن ماسک و فاصله گذاری باید به شکل جدی مطالبه شود و باید برای اقناع سازی خانواده ها از تمام ظرفیت ها استفاده کرد، اگر امروز بتوانیم میزان رعایت خانواده ها را بالا ببریم قطعا می توانیم حالت ثبات کنونی را ادامه دهیم، اما مسلما با عادی انگاری درگیر موج بعدی بیماری خواهیم شد.

جمالیان خواستار اقدامات جدی تر و فعالانه تر مسئولان شد و افزود: با بازگشایی مدارس هنوز سرویس های مدارس به صورت کامل فعال نشده اند، بسیاری از دانش آموزان از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند و با وجود تصویب ستاد مدیریت کرونا در استان، مبنی بر عدم دریافت نقدی کرایه اتوبوس ها، همچنان شاهد دریافت پول نقد هستیم و این شرایط نارضایتی و گلایه خانواده ها را به دنبال داشته است و لازم است با توجه به فرصت یک ماهه اعطا شده به شهرداری، امروز این موضوع تعیین تکلیف شود.

وی اضافه کرد: وضعیت مدارس کاملا رصد می شود، از ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ تاکنون، ۸۳۷ بازدید از مدارس انجام شده است، هفته گذشته ۲۴۸ مدرسه در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک مورد رصد قرار گرفت و در این مدت ۱۹ اخطار صادر و ۱۴ مدرسه پلمب شد و دلیل این پلمب ها این بود که شرایط مدارس به هیچ عنوان قابل اغماض نبوده است، البته شرایط در همه مدارس مطلوب و خوب نیست به طوری که هنوز در برخی مدرسه ها، بدیهیات پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود، موادضدعفونی کننده در مدارس وجود ندارد، سرویس های بهداشتی فاقد مایع دستشویی هستند و متاسفانه حساسیت لازم در مدیران مدارس وجود ندارد، حتی در برخی از بازدیدها مشاهده شده است که معلم در کلاس درس از ماسک استفاده نمی کرده و مسلما در این راستا باید مباحث اخلاقی نیز دنبال شود و اگر این رویه ادامه یابد، قطعا بازگشایی مدارس با شکست روبرو می شود و آموزش و پرورش باید نسبت به این روند حساس باشد و جدی عمل کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: مسلما اگر به کارشناسان بهداشتی اجازه داده شود که با حساسیت بیشتری وضعیت مدارس رصد شود، قطعا مدارس بیشتری پلمب خواهند شد، فرصت یک هفته ای داده شده است تا مشکلات رفع شود در غیر این صورت شمار مدارس پلمب شده بیشتر می شود.

وی با اشاره به اینکه مسلما برای مدیریت یک بحران باید خوراک اطلاعاتی و آماری دقیقی در اختیار باشد در غیر این صورت نمی توان برنامه ریزی درستی داشت، گفت: در حال حاضر آماری که برای واکسیناسیون دانش آموزان توسط آموزش و پرورش استان اعلام شده است نزدیک به ۴۵ درصد است در صورتی که آمار واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ سال که در اختیار دانشگاه قرار دارد، بسیار بیشتر است به طوری که در اراک ۸۹ درصد این رنج سنی واکسن زده اند، لازم است که هر اطلاعاتی که کارشناسان بهداشت از مدارس طلب می کنند باید در اختیار قرار گیرد.

وی در خصوص فعالیت مهدهای کودک افزود: ظاهرا اخیرا ابلاغیه داده شده است که کارشناسان بهداشت فاقد مجوز آموزش و پرورش حق بازدید از مهدهای کودک را ندارد، کارشناسان بهداشت از ابتدای سال بدون دریافت هزینه بیشتر، براساس الزامات اخلاقی در حال بازدید هستند و اگر قرار بر این رفتارها باشد، کار دانشگاه سخت تر می شود، دانشگاه کنار آموزش و پرورش قرار گرفته تا روال آموزشی تسهیل شود اما شاهد سنگ اندازی هستیم و نمی دانیم این ابلاغیه ها براساس چه قانون و مصوبه ای است.

جمالیان با اشاره به تبلیغات صورت گرفته در سطح شهر برای برگزاری نمایشگاه، اظهار کرد: طبق مصوبه ستاد ملی، برگزاری نمایشگاه سه شرط دارد که شامل تخصصی بودن، عدم فراخوان عمومی و عدم فروش می شود، اما تبلیغات کنونی کاملا عمومی است و مردم را در مقابل ستاد و دانشگاه علوم پزشکی قرار می دهد درحالی که مکلف به رعایت مصوبات ملی هستیم و اگر خلاف این مصوبات باشد قطعا کارشناسان بهداشت اقدام به پلمب و اعمال قانون می کنند.

سیر کرونا در استان مرکزی نزولی شده است

به گزارش ایسنا، در این جلسه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ در هفته اول آذرماه و قیاس آن با هفته پایانی آبانماه اظهار کرد: ۹۱۲ مورد مثبت در هفته آخر آبانماه به ۶۹۶ مورد در هفته اول آذرماه رسیده است که حاکی از کاهش ۲۴ درصدی در موارد ابتلا در استان مرکزی است.

دکتر علی علیمحمدی با بیان اینکه موارد بستری با کاهش ۱۰ درصدی از ۱۰۵ مورد به ۹۵ مورد رسیده است، افزود: ۸۰۷ مورد بیمار سرپایی به ۶۰۱ مورد کاهش یافته که ۲۶ درصد افت را نشان می دهد و ۱۷ مورد فوت به ۱۲ مورد رسیده و ۲۹ درصد موارد مرگ و میر کاهش یافته است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403