حجم مفید آب سدهای خوزستان تنها چهار درصد است


حجم مفید آب سدهای خوزستان تنها چهار درصد است

اهواز – ایرنا - مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه بارش های اخیر تاثیری بر کاهش تنش آبی خوزستان نداشته است گفت: تنها چهار درصد از حجم مفید مخازن سدهای این استان دارای آب است.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، فرهاد ایزدجو روز شنبه در گفت و گویی، افزود: هر چند بارش‌های روزهای اخیر در برخی نقاط استان مناسب و سبب تامین آب برای زمین‌های کشاورزی گردید، اما از نظر منابع آب، تنش آبی در استان همچنان پابرجاست.

وی ادامه داد: در پی فعالیت سامانه بارشی از تاریخ ۲۹ آبان تا اول آذر ماه، دبی رودخانه های مارون، کارون و دز در اثر فعال شدن مسیل ها و حوضه میانی افزایش یافت و بیشترین بارش ثبت شده در استان در این بازه زمانی در شهرستان شوشتر بود که در طی سه روز ۸۳ میلیمتر بارش ثبت شد.

وی افزود: در حوضه کارون با بارش مناسب در شهرستانهای شوشتر و گتوند، حوضه میانی شور دشت بزرگ در پایین دست سد گتوند علیا فعال گردید، که در اثر آن دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز به بیش از ۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسید.

ایزدجو اظهار داشت: همچنین در حوضه دز نیز بارشهای مناسبی در شهرستان دزفول اتفاق افتاد که علاوه بر افزایش دبی رودخانه دز، سبب کاهش نیاز آبی بخش کشاورزی در پایین دست گردید و در حوضه مارون، بارشهای مناسبی بخصوص در پایین دست سد اتفاق افتاد که دبی ورودی لحظه ای به سد رامشیر به ۱۶۰ متر مکعب بر ثانیه رسید.

وی با تاکید بر اینکه این بارش بر میزان ذخیره مخازن سدها تاثیری نداشته است، ادامه داد: بارش‌های اتفاق افتاده اخیر کاهش نیاز کشاورزی و تامین آب اول برخی از کشت‌های منطقه بخصوص در حوضه مارون و جراحی گردید،اما آورد آب مناسبی به سدها اتفاق نیافتاده و حجم قابل توجهی در مخازن سدها ذخیره نگردید.

خوزستان در ۱۵ سال گذشته(غیر از سال آبی ۹۸-۹۷) با خشکسالی روبه رو بوده است.

تابستان امسال خوزستان با تنش آبی و خشکسالی روبه رو شده است و کشاورزان و دامداران زیادی در پایین دست رودخانه‌ها به ویژه در حوضه رودخانه کرخه دچار ضرر و زیان شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403