قدیمی ترین مورد انتقال بیماری از حیوان به انسان کشف شد


مطالعات جدید روی اسکلت انسان نئاندرتال کشف شده در فرانسه نشان می دهد وی به...

قدیمی ترین مورد انتقال بیماری از حیوان به انسان کشف شد

مطالعات جدید روی اسکلت انسان نئاندرتال کشف شده در فرانسه نشان می دهد وی به بیماری تب مالت که از حیوان آلوده به انسان منتقل می شود، مبتلا بوده و این بیماری به اعتقاد پژوهشگران قدیمی ترین مورد انتقال بیماری از حیوانات به انسان است.

به گزارش سیناپرس، بیماری های مشترک انسان و حیوانات که زئونوز خوانده می شود، همیشه هم انسان ها و هم بستگان نزدیک منقرض شده ما را گرفتار کرده است.
در سال ۱۹۰۸ میلادی، برادران آمادی (Amadee) و ژان بویسونی (Jean Bouyssonie) کامل‌ ترین اسکلت نئاندرتال تا به امروز را در غاری کوچک در نزدیکی لا شاپل اوکس سنز (La Chapelle-aux-Saints) در فرانسه پیدا کردند.

این نمونه اسکلت که به «پیرمرد لاشاپل» معروف شد، به سرعت به شهرت یافته و دیرینه‌ شناسان با استفاده از ابزار و دانش محدود آن زمان به مطالعه وی پرداختند. باستان شناسان در ابتدا تصور می‌ کردند نئاندرتال‌ ها، جانورانی هایی بی ‌رحم، پشمالو و قوزدار گوریل ‌مانند هستند و این تفکر به عنوان کلیشه منفی تا به امروز، در بین بسیاری از مردم رواج پیدا کرده و با فرهنگ عامه عجین شده که اغلب نئاندرتال‌ ها را انسان هایی خمیده قامت و احمق تصور می کنند.
با این حال، مطالعات روی نئاندرتال ها ادامه پیدا کرده و شواهد اخیر نشان می دهد که آنها بسیار با هوش تر از تصورات اولیه ما بودند. آنها از ابزارهای مختلف و شیوه های فرهنگی پیچیده مانند تدفین آیینی، نقاشی غارها و جواهرات نمادین استفاده می کردند.به گزارش سیناپرس، همچنین اکنون مشخص شده که نئاندرتال‌ ها راست قامت بوده و ایستاده و قائم راه می‌ رفتند و حالت و زانوهای خمیده پیرمرد لاشاپل، به دلیل ضعف سلامت وی بود. مطالعات باستان شناسان همچنین نشان می دهد این نئاندرتال که در زمان مرگش حدود ۵۰ هزار سال پیش تقریبا ۴۰ سال داشت، از آرتروز پیشرفته رنج می برد.

در واقع، یک مطالعه جدید نشان داد که این مرد نئاندرتال احتمالاً با طیف وسیعی از بیماری‌ ها از جمله تب مالت یا بروسلوز (Brucellosis) درگیر بوده است. این بیماری امروزه هم شایع است و عموماً زمانی که فرد در تماس مستقیم با حیوان آلوده قرار می ‌گیرد و معمولاً پس از خوردن یا نوشیدن برخی از محصولات حیوانی آلوده به این عامل بیماری زا مبتلا می‌ شود.

دکتر مارتین هائوسلر (Martin Haeusler)، متخصص طب داخلی در دانشگاه زوریخ و نویسنده اصلی این پژوهش، معتقد است نمونه یافت شده می تواند اولین نمونه از یک رویداد مهم یعنی همه گیری انتقال یک بیماری یا عفونت از حیوان به انسان، باشد. برای نمونه می توان گفت بیماری کووید ۱۹ یک رویداد انتقال ویروس کرونای سارس ۲ از خفاش ها به انسان است. بیماری ابولا نیز از خفاش ها سرچشمه گرفت.

محققان با بررسی فسیل‌ ها متوجه شدند که پیرمرد لاشاپل باید به یک بیماری مشترک بین انسان و دام مبتلا شده باشد و به این نتیجه رسیدند که تمامی بدشکلی ‌های ستون فقرات و مفصل ران مرد را نمی ‌توان با ساییدگی ناشی از آرتروز توضیح داد.به گزارش سیناپرس، پژوهشگران احتمال می دهند که برخی از این تغییرات پاتولوژیک باید ناشی از فرآیندهای التهابی باشد. در نتیجه با مطالعات بیشتر تب مالت را در وی تشخیص دادند.

تب مالت معمولا باعث تب، درد عضلانی و تعریق شبانه شده و بسته به شدت عفونت و در دسترس بودن یا عدم وجود درمان، می تواند از هفته ها تا سال ها ادامه یابد. علائم جدی تر این بیماری شامل اپیدیدیمیت/ اورکیت، ناباروری، مرده زایی و سقط جنین است.

با توجه به سن پیرمرد لاشاپل، محققان بر این باورند که وی باید به نوع خفیف این بیماری از طریق مصرف گوشت خام حیوانی آلوده، مبتلا شده باشد. گوسفند، بز، گوزن شمالی یا گاومیش کوهان دار وحشی، همگی بخشی از رژیم غذایی نئاندرتال ها بودند. خیلی بعید است که این بیماری در اثر خوردن ماموت یا کرگدن پشمالو، ایجاد شده باشد که احتمالاً بر اساس آنچه در مورد خویشاوندان زنده این گونه های منقرض شده می دانیم، هیچگاه به تب مالت مبتلا نشده اند.
محققان با توجه به مطالعات خود معتقدند، این یافته ها می تواند جنبه مهمی از سلامتی در نئاندرتال ها یا به طور کلی در انسان های پارینه سنگی را نشان دهد.به گزارش سیناپرس، پیش از این، شواهدی از تب مالت در اسکلت‌ های انسان عصر برنز پیدا شده بود که قدمت آنها به حدود پنج هزار سال پیش بازمی‌ گردد، اما شواهد جدید بسیار قدیمی‌ تر هستند.

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله گزارش های علمی (Scientific Reports) منتشر شده و برای محققان و علاقمندان قابل دسترس است.

مترجم: احسان محمدحسینی

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* قدیمی ترین مورد انتقال بیماری از حیوان به انسان کشف شد[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی