خراسان جنوبی برای توسعه باید به سمت بخش خصوصی برود


خراسان جنوبی برای توسعه باید به سمت بخش خصوصی برود

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی با اشاره به منابع و ظرفیت‌های این استان گفت: خراسان جنوبی برای حرکت به سمت توسعه باید کم کم نگاه خود را از کمک‌های دولتی بردارد و این نگاه به سمت بخش خصوصی سوق داده شود.

حمید ملانوری روز شنبه در هفتمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی در سال جاری که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: استان از دولت راهکار، راهبرد و پشتیبانی قانونی و نظارتی بخواهد ولی برای توسعه باید نگاه خود را به سمت بخش خصوصی ببرد چراکه بخش خصوصی می‌تواند استان را توسعه دهد.

وی افزود: اگر نگاه در مباحث اقتصادی به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌ها سوق داده شود، خراسان جنوبی می‌تواند به‌زودی کمک احوال استان‌های همجوار هم باشد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در همین مدت کوتاه بعد از راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران، بخش خصوصی ورود خوبی داشت و به‌خوبی توانست با همه مسائلی که وجود داشته است، به اهداف مدنظر برسد.

وی افزود: یک نگاه ملی به سمت امنیت مرز وجود دارد و اگر در مرز خراسان جنوبی امنیت وجود دارد، امنیت کشور تامین می‌شود؛ درخصوص توسعه و سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی هم باید نگاه ملی داشته باشیم.

ملانوری اظهار داشت: سال گذشته در شرایطی برای خدمت وارد استان شدم که در پیک سوم کرونا بودیم، آثار خشکسالی شدت گرفته و امنیت مرز دچار خدشه بود، انتخابات و تغییر دولت را داشتیم اما در کنار آن پیگیری‌ها، همت‌ها و جدیت‌ها باعث شد که در ستاد توسعه خاوران تاکنون حدود ۶ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری را امضا کنیم.

وی گفت: ما ادعا نداریم که ۱۰۰ درصد این تفاهم‌نامه‌ها اجرایی می‌شود ولی اگر ۵۰ درصد هم به نتیجه برسد، شروع خوبی برای ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در استان و بهره‌برداری از ظرفیت‌ها خواهد بود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح بزرگ اکتشافات معدنی در سال جاری با ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در استان شروع شد، افزود: کار بزرگی در استان شروع شده که در ۴۰ سال گذشته به اذعان مسوولان کشوری متولی در هیچ استانی اجرایی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه پای کار بیاید، دولت موفق می‌شود گفت: به همین دلیل است که مقام معظم رهبری بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و عصاره سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد است.

ملانوری اضافه کرد: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی از مکان‌هایی است که می‌تواند تفکر توسعه‌ای را شکل بدهد و در خراسان جنوبی همه منابع برای ایجاد تفکر توسعه‌ای پویا و فعال وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه پرشتاب استان و رفع محرومیت باشد.

وی گفت: باور داریم که سرمایه‌های بخش خصوصی از دولت بیشتر است و باید تعامل به وجود بیاید که بخش خصوصی سرمایه‌های خود را به میدان بیاورد و دولت هم حمایت‌های قانونی را انجام دهد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان به‌صورت منظم و ماهانه تشکیل شده است افزود: بنا به اهمیت و جایگاهی که بخش خصوصی دارد ما محل برگزاری جلسات را اتاق بازرگانی استان قرار دادیم.

وی تصریح کرد: در طول سالیان گذشته فعالیت‌های خوبی توسط بخش خصوصی استان انجام شده است که اینها می‌تواند الگو باشد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در این جلسات مختلف گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در زمینه محصولات کشاورزی استان، حوزه صنعت و معدن، حمل و نقل تولیدات استان، مسائل مرزی، بازاریابی و فروش محصولات و تسهیلات بانکی مصوباتی داشتیم و اکثر مصوبات اجرایی شده است.

وی اظهار داشت: نکته حائز اهمیت شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی این است که دو طرف یکدیگر را متقاعد برای حرکت کردن در مسیری می‌کنند که می‌شود مسائل را حل کرد و این گفت و گوها باعث می‌شود در صحنه مسائل را ببینیم و به این فکر بیفتیم که راهکار ارائه کنیم.

ملانوری از زرشک به عنوان محصول منحصر به‌فرد خراسان جنوبی نام برد و گفت: اگر قرار است قاعده برای برداشت، نگهداری، بازاریابی و فروش محصول داشته باشیم باید به تناسب وضعیت استان وضع شود، تصمیمات که در خارج از استان گرفته می‌شود گاهی ناقض شرایط استان بوده و مسائل ما را حل نمی‌کند که مورد گلایه است.

وی بیان کرد: درخصوص حل مشکل زرشک‌کاران در شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی یک تعاونی بزرگ تولیدکنندگان محصولات استراتژیک تشکیل می‌شود که مراحل اولیه کار انجام شده و در مرحله عرضه برای سهام است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: قرار است این تعاونی با عضویت تمامی تولیدکنندگان مباحث مدیریت تولید، کیفی کردن محصول، برداشت، فرآوری و عرضه به بازارهای داخلی و خارجی را دنبال کند.

وی گفت: درباره محصول زرشک به عنوان محصول استراتژیک خراسان جنوبی هنوز نتوانسته‌ایم به ازای ۱۰۰ هزار تن محصول زرشک تر که در استان تولید می‌شود، برنامه‌ریزی داشته باشیم تا کشاورز ما دغدغه نداشته باشد.

ملانوری افزود: در حمایت از زرشک‌کاران خرید حمایتی با پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی وزارت جهاد کشاورزی را دنبال کردیم اما این همه حمایتی نیست که بتواند دغدغه کشاورزان را رفع کند؛ زرشک محصولی ارزشمند و گرانقیمت است و به اندازه زحمت کشاورز و به اندازه ارزش واقعی که دارد، باید به بازار عرضه شود.

وی عنوان کرد: کارخانه خوشه سرخ قاین سال گذشته ۲۰۰ تن کنسانتره تولید کرد اما چون در بازاریابی ناموفق بوده، همه را ذخیره کرده است در حالی که در استان‌های همجوار ما یزد و کرمان کنسانتره و آب زرشک یافت نمی‌شود و پست به راحتی می‌تواند این خلا را پر کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در رابطه با فروش زرشک از طریق تجارت الکترونیک با همکاری شرکت پست با توجه به زیرساخت‌هایی که این شرکت دارد، زمینه بازاریابی و فروش محصول فراهم می‌شود و فروش ۲ میلیون حلقه لاستیک کویرتایر از تجربه‌های موفق پست در یک سال گذشته است.

وی به فعالیت موفق برخی فروشگاه‌های الکترونیکی استان اشاره کرد و افزود: پست، زیرساخت‌های مهمی را در این زمینه فراهم آورده و می‌تواند با استفاده از ظرفیت دولتی بودن، شبکه مویرگی در اختیار، نفوذ بیشتر و هزینه کمتر، به بازاریابی و فروش محصولات استراتژیک استان کمک کند.

ملانوری گفت: درخصوص احداث بارگاه‌های زرشک هم در این جلسه مصوب شد که در مدل مختص استان نیاز بارگاه‌های کشاورزان تامین شود و کشاورزان درخواست‌هایی در زمینه احداث خانه‌های کارگری دارند.

وی افزود: از مجموع ۱۱ واحد تولید مواد لبنی در خراسان جنوبی که پروانه دارند، ۲ واحد فعال و ۹ واحد غیرفعال است که با پیگیری‌های صورت گرفته مشکل تسهیلات چهار واحد حل شده و حل مشکلات بقیه واحدها هم در دستور کار است.

ملانوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مراسم معارفه استاندار جدید خراسان جنوبی در هفته جاری با حضور وزیر کشور برگزار می‌شود گفت: حدود ۱۳ ماه توفیق پیدا کردم که خدمتگزار مردم خراسان جنوبی باشم و با تصمیم دولت و رای هیات وزیران، آقای قناعت به عنوان استاندار جدید خراسان جنوبی انتخاب شدند.

وی بیان کرد: در دوران مسوولیت در بخش‌های مختلف تجارب خوبی را کسب کرده‌ام که به برکت نظام جمهوری اسلامی برای من ایجاد شده و تجربه خدمت در استانداری خراسان جنوبی نیز تجربه و اندوخته خوبی بود که از این بابت خداوند متعال را شاکرم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: علیرغم اینکه طی یک سال گذشته به‌واسطه پایان کار دولت، انتخابات، انتقال دولت، شیوع کرونا و حوادث مرز شرایط بسیار سختی داشتیم اما خدا توفیق داد و توانستیم با استفاده از تجارب و دانش سال‌های خدمت آنچه مدنظرمان بود را در حد توان عملیاتی کنیم.

وی از مردم خراسان جنوبی تشکر کرد و گفت: اگر کوتاهی و قصوری بوده و نتوانسته‌ایم آن گونه که حد و اندازه مردم خوب خراسان جنوبی است، انجام وظیفه کنیم از همه طلب حلالیت داریم و عذرخواهی می‌کنم.

ملانوری اظهار داشت: خداوند گواه است، آنچه که در توانم بود از تجربه، دانش و وقتی که در اختیار داشتم صادقانه گذاشتم و حتی ۲ روز دیگر که مراسم تودیع و معارفه استاندار است امروز در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی شرکت کردیم و تا لحظه‌ای که در استان هستیم، برنامه‌ها و جلسات خودم را پیگیری می‌کنم.

در پایان این نشست اعضای شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی به پاس یک سال تلاش استاندار، به احترام وی قیام کردند و دست زدند، سپس رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اهدای لوح یادبود از خدمات ملانوری در این مدت قدردانی کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403