سنت‌های کاشان ریشه در فرهنگ و اصالت مردم آن دارد


سنت‌های کاشان ریشه در فرهنگ و اصالت مردم آن دارد

شهردار کاشان گفت: این شهر تاریخی با پیشینه بسیار غنی فرهنگ و تمدن، خاستگاه آیین‌ها و سنن دیرینه‌ای است که ریشه در فرهنگ و اصالت مردم آن دارد.

حسن بخشنده، امروز (شنبه-۶ اذر) در کنفرانس آنلاین شبکه همکاری های ناملموس بین شهری(ICCN) اظهار کرد: آیین‌های سنتی مذهبی قالیشویان و آیین بافت فرش کاشان از جمله آثاری است که در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است.

وی افزود: آیین قالیشویان، یکی از بزرگترین و مهمترین سنت‌های مذهبی ایران است که هرساله در هفته دوم مهرماه، جمع زیادی از گردشگران سراسر جهان را گرد هم می آورد تا در بزرگداشت مقام فرزند پنجمین امام شیعیان شرکت کرده و شاهد برپایی این آیین ویژه و خاص باشند.

شهردار کاشان با اشاره به ثبت ده‌ها میراث معنوی از منطقه فرهنگی کاشان در میراث ملی ایران زمین گفت: سنت‌های نخل گردانی محرم، تعزیه نوش آباد، گلاب‌گیری، گل غلتان، اسبندی، شعربافی از جمله آیین‌های باشکوهی است که هرکدام بخشی از ویژگی های فرهنگ شناختی خاص این منطقه فرهنگی را معرفی می کند.

بخشنده تاکید کرد: شهروندان کاشان در طول تاریخ چند هزار ساله خود، همواره تعهد و پایبندی ویژه ای به حفظ دستاوردهای فرهنگی و آیین پیشینیان داشته اند و هجمه های گوناگونی از جمله توسعه تکنولوژی، تهاجم فرهنگ بیگانه، جنگ، حوادث طبیعی و … نتوانسته اصالت این مراسم و آیین ها را کمرنگ و بی رونق سازد، اگرچه در کوتاه مدت این سنن را دستخوش تغییراتی نموده است.

وی درباره بیماری کوید-۱۹ و اثر اجتناب ناپذیر آن بر زندگی بشر، تصریح کرد: وجوه مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بشر از تاثیر این بیماری در امان نمانده و بنا به ضرورت دور ماندن از اجتماعات، از هم گسیختگی و توقف ناخواسته‌ای در روند فعالیت های فرهنگی شهرها ایجاد شد، اما شهر کاشان با فرهنگ سازی از طریق ابزارهای جایگزین از جمله فضای مجازی و رسانه نهایت اهتمام خود را در تداوم و پایندگی این آیین ها به کارگرفت.

شهردار کاشان افزود: برگزاری نمادین چند برنامه میراث ناملموس به صورت محدود در بناهای تاریخی و پخش زنده آن از رسانه و فضای مجازی، تهیه و تولید مستندهای تصویری و انتشار آن در شبکه های محلی و ملی، شرکت در مسابقه نقاشی ویژه کودکان و نوجوانان با موضوع آداب و رسوم و سنت های محلی در تعامل با اتحادیه شهرهای تاریخی از جمله برنامه های فرهنگی ما بود.

به گزارش ایسنا، شبکه همکاری بین شهری برای محافظت از میراث فرهنگی ناملموس « ICCN » تنها سازمان بین‌المللی حکومت‌های محلی و نهادهای فرهنگی است که هدف آن حفظ میراث فرهنگی ناملموس جهان است که در سال ۲۰۰۸ در قاهره تشکیل شد و شهرداری کاشان از سال ۲۰۱۵ عضو این شبکه شده است.

فعالیت این سـازمان توجه به بررسی راهکارهای خلاق و کارآمد برای محافظـت از میراث فرهنگی ناملموس و ارتباط جدایی ناپذیر آن با توسعه پایدار محلی است. در حال حاضر، بالغ بر ۳۰ شهر، ۳۱ ایالت و ۳۴ سازمان در این شبکه عضویت دارند و شهرهای اصفهان، شیراز و نیشابور نیز با هویت ایرانی در این فهرست قرار گرفته‌اند. کنفرانس امسال شبکه همکاری های ناملموس بین شهری(ICCN) به صورت آنلاین به میزبانی شهر گانگ‌ نئونگ کره جنوبی برگزار شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا