زمینه گردشگری سلامت در کاشمر مهیا شده است


زمینه گردشگری سلامت در کاشمر مهیا شده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به اینکه زیرساخت‌های گردشگری سلامت در کاشمر مهیا شده، تلاش می‌شود تا زمینه حضور برخی از بیمارانی که برای درمان به مشهد مقدس می‌آیند، در این منطقه نیز فراهم شود.

سید جواد حسینی در جلسه تودیع و معارفه مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر که در سالن همایش‌های فرمانداری برگزار شد، افزود: سلامت موضوعی است که فقط مرتبط با وزارت بهداشت و درمان نیست. به لحاظ اجرایی ۲۵ درصد سلامت مرتبط با نظام سلامت و ۷۵ درصد آن با سایر سازمان‌های توسعه مرتبط است. بنابراین بدون شک اگر تمام مسئولان همکاری نداشته باشند، سلامت میسر نخواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: تحقق نظام سلامت در چهار اصل مترقی عدالت، تکنولوژی مناسب، هماهنگی بین بخشی و مشارکت مردمی اتفاق می‌افتد که در آموزه‌های دینی اسلامی هم بر این چهار مورد تأکید شده است.

وی افزود: اگر در حوزه سلامت مشارکت مردم را نباشد، با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود. نمونه این موضوع را می‌توان در کشور روسیه دید. در واقع علی‌رغم اینکه روسیه تولیدکننده واکسن است ولی میزان واکسیناسیون در این کشور تاکنون ۳۶ درصد بوده‌است. این در حالی است که مشارکت مردم تنها در استان خراسان رضوی موجب شده تا کنون ۸۷ درصد از مردم دوز یک و ۷۰ درصد آنان دوز دوم را تزریق کنند.

حسینی در ادامه به گونه جدید کرونا که تاکنون در ۶ کشور آفریقایی مشاهده شده، اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تاکنون بسیاری از کشورهای اروپایی مرزهای خود را روی این ۶ کشور بسته‌اند، مذاکراتی شده که کشورمان هم بتواند این اقدام را انجام دهد چون شدت و کشندگی این بیماری فراتر از ویروس دلتاست.

وی گفت: اگرچه بیماری کرونا تا حدودی کنترل شده اما باز هم این شرایط شکننده است و باید واکسیناسیون و بیماریابی در گروه‌های مورد نیاز مورد توجه قرار گیرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت هوشمند خبر داد و تصریح کرد: اگر این طرح به تصویب برسد و موضوع مدیریت هوشمند اتفاق بیفتد، پس از آن در وضعیت‌های آبی، زرد، نارنجی و قرمز تفکیکی بین صنوف مختلف نخواهیم داشت. البته به شرط اینکه شهروندان واکسیناسیون را انجام داده باشند، از ماسک استفاده کنند، فاصله اجتماعی را رعایت کرده و تهویه مناسب در فضاهای بسته مربوط به کسب و کارشان وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در این ۲۱ ماه به اقتصاد مردم ضربه بسیار جدی وارد شد و به همین خاطر نظام سلامت به این نتیجه رسید برای حل مشکلات معیشت مردم و اقتصاد باید هوشمند عمل کرد، گفت: می‌طلبد برای این منظور واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شود.

حسینی با اشاره به اینکه نگران وضعیت افراد دارای سن بالای ۶۰ سال که هنوز واکسن نزده‌اند هستیم، بیان کرد: تزریق دوز سوم در سنین بالای ۶۰ سال در راستای ادامه واکسیناسیون است.

وی همچنین بازگشایی مدارس را یکی دیگر از دغدغه‌های جدی شبکه بهداشت و درمان دانست و گفت: هر چند تاکنون برای دانش آموزان مقطع ابتدایی زیر ۱۲ سال هیچ واکسنی تجویز نشده و از سویی بر اساس دستورالعملی که از تهران آمده، کسانی که واکسن نزده باشند، باید ۲ بار تست PCR بدهند اما این موضوع عملا انجام شدنی نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: نه تنها کمتر کسی توان پرداخت ۲۶۰ هزار تومان برای هر نوبت تست PCR را دارد بلکه امکانات لازم برای انجام این تست ب این گستردگی نیز مهیا نیست.

وی گفت: به همین جهت و بر اساس دستورالعمل‌ها پیشنهاد شده برگزاری کلاس‌ها ترجیحا به صورت مجازی باشد که احتمالا طی همین روزها در همین خصوص در سطح استان بحث می‌شود و اگر مسئولان استان به نتیجه مورد نظر برسند تا کلاس‌ها مجازی برگزار شود، متناسب با آن اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

حسینی افزود: چون دانش آموزان مقطع ابتدایی گاهی مواقع ماسک‌ها را با هم تعویض می‌کنند، به همین خاطر وضعیت آن‌ها با دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم متفاوت است.

وی گفت: با توجه به اینکه در سطح استان خراسان ۲ قطب درمانی فعال است که یکی در منطقه ترشیز و دیگری در قوچان واقع شده، باید برای این منطقه زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد تا فعالیت‌های درمانی مد نظرمان به سرانجام برسد.

بیمارستان شهید مدرس کاشمر فرسوده است

فرماندار کاشمر در این جلسه امنیت و سلامت را ۲ نعمت بزرگ دانست و گفت: زمانی فهمیدیم سلامت تا چه اندازه اهمیت و ارزش دارد که وارد بحران کرونا شده بودیم.

مسلم ساقی افزود: اگر طی این ۲ سال موضوع کرونا به درستی مدیریت نمی‌شد، مسائل از بخش اجتماعی به حوزه سیاسی و بعضا امنیتی کشانده می‌شد.

وی با بیان اینکه جایگاه شهرستان کاشمر به عنوان قطب درمانی منطقه بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: باید از زیرساخت‌هایی که طی سنوات گذشته مهیا شده برای خدمت‌رسانی به مردم بیشتر استفاده کرد.

فرماندار کاشمر تصریح کرد: طی چند روز آینده قطب درمانی منطقه به لحاظ زیرساختی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ارتقا بیشتری خواهد یافت. از سویی حضور پزشکان متخصص در منطقه فرصت مغتنمی است تا خدمات بهتری به شهروندان داده شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در این مدت حتی از استان‌های هم‌جوار نیز پذیرش بیمار داشتیم، فراهم شدن زیرساخت‌ها و حضور پزشکان کاشمری می‌تواند کاشمر را به مقصد گردشگری سلامت و درمان خراسان بعد از مشهد تبدیل کند.

ساقی عنوان کرد: بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی این مدت درصد فوت بیماران کرونایی در سطح بیمارستان‌های کاشمر از رده متوسط به نسبت دیگر شهرستان‌ها کمتر بوده و خوشبختانه در تامین تجهیزات و دارو نیز هیچ مشکلی نداشته‌ایم.

وی با تأکید بر لزوم توجه به شبکه درمان کاشمر گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه‌ تمامی که تعدادش در حوزه بهداشت و درمان کم است، اولین درخواست ما از مسئولان استانی است.

فرماندار کاشمر تصریح کرد: هر چند کاشمر اولین شهرستان میان شهرهای زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود که آزمایشگاه مولکولی در آن راه‌اندازی شد اما همچنان این شهرستان نیازمند تجهیزات به‌ روز است.

وی از فرسوده بودن بیمارستان شهید مدرس خبر داد و افزود: هر چه برای این بیمارستان هزینه شود، شاید خیلی بهره‌وری خاصی نداشته باشد. به همین خاطر یکی از هدف‌گذاری‌ها احداث بیمارستان جدید در شهرستان است.

سلامت فقط نبود بیماری نیست

رئیس جدید شبکه بهداشت و درمان کاشمر در این جلسه گفت: سلامت فقط به معنای نبود بیماری نیست بلکه از نظر جسمی، روانی و رفاه کامل اجتماعی و حتی معنویت نیز باید این موضوع را مورد توجه قرار داد.

حسن مکارم با بیان اینکه م‌ارکت مردم بیش از ۵۰ درصد در ارتقای بهداشت و درمان تأثیرگذار است، افزود: سهم شبکه بهداشت و درمان در تامین سلامتی حدود ۲۵ درصد است اما سایر بخش‌های جامعه بیشترین سهم را در همکاری و هماهنگی بین بخشی دارند.

وی اظهار کرد: هر چند طی چند دهه اخیر در مراقبت مادران باردار و واکسیناسیون موفق بوده‌ایم اما برای کاهش آسیب‌ها باید فعالیت بیشتری صورت گیرد. امیدواریم با همکاری همه و با استفاده از امکانات شهرستان و حمایت‌های استان، در حفظ و ارتقای سلامت بیش از گذشته موفق باشیم.

مدیر سابق شبکه بهداشت و درمان کاشمر در ادامه جلسه با بیان اینکه بیش از ۲۷ سال به مردم این شهرستان خدمت کرده‌ام، گفت: تیمی که در تمام این سال‌ها با آن‌ها کار کردم، به جز انجام وظیفه و ارتقای سلامت فکر دیگری نداشت. اعضای این تیم حتی در دوران کرونا که حجم عملیات درمانی بسیار وسیع بود، تا مدت‌ها خانواده‌های خود را نمی‌دیدند.

محمد جواد یزدانی افزود: طی این مدت در کاشمر طوری عمل شد که کمبود دارو و تخت نداشتیم. حتی در بدترین شرایط که ۱۶۰ بیمار بستری داشتیم، اوضاع باز هم مدیریت شد.

وی بیان کرد: همچنین با کمک مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد توانستیم طی ۲۴ ساعت ICU جدیدی راه‌اندازی کنیم که امروز از آن به عنوان کد ۷۲۴ برای بیماران سکته مغزی استفاده می‌شود.

مدیر سابق شبکه بهداشت و درمان کاشمر از برگزاری ۹۰ جلسه ستاد کرونا در شهرستان خبر داد و تصریح کرد: کاشمر شهر خاصی در حوزه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد است؛ به طوری که نه مثل تربت‌ حیدریه و نیشابور دانشگاه مستقل و اختیارات مالی دارد و نه جزو شهرهای کوچکی است که امکانات و جمعیت کمتری داشته باشد بلکه قطب درمانی منطقه به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: این شهر به دلیل جایگاهش نیازمند توجهی ویژه است. طی این سال‌ها تقویت ساختارها انجام شده، به طوری ‌که بلوک زایمانی شهرستان ۹۵ درصد پیشرفت داشته است. اخیرا اعتبار لازم هم برای تکمیل این بلوک تخصیص یافته که امیدواریم عملیات اجرایی آن زودتر به سرانجام برسد.

یزدانی بیان کرد: همچنین در طرح تحول سلامت شهرستان از ۲۵ پروژه‌ای که برای اجرای آن برنامه‌ریزی شد، فقط یک پروژه باقی مانده که قرار بود طی همین روزها آن هم تجهیز و فعال شود.

در پایان مراسم از تلاش‌های دکتر یزدانی تقدیر و دکتر حسن مکارم به عنوان رئیس شبکه بهداشت و درمان کاشمر معرفی شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی