ماموریت اول ما پیگیری « گفتمان اصیل اسلامی و قرآنی » است


ماموریت اول ما پیگیری « گفتمان اصیل اسلامی و قرآنی » است

حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی گفت: مأموریت اول ما این است که گفتمان اصیل اسلامی و قرآنی که همان پروژه «قیام لله» است را پیگیری کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی «قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی» در مراسم افتتاحیه در سی‌وسومین نشست سراسری رؤسای ادارات امور قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی سراسر کشور که شامگاه دوم آذر، در مجتمع فرهنگی-تربیتی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد اظهار داشت: رمز ماندگاری قرآن در جامعه، توسعه دستگاه‌ها و مؤسسات قرآنی نیست، هرچند که شاهد تأسیس دارالقرآن در برخی از دستگاه‌ها هستیم اما این‌گونه نیست که دستگاه‌ها مشکلات این حوزه را حل کنند و این در حالی است که ظاهراً خانه‌ها باید مزین به قرآن شوند و به همین دلیل است که جلسات خانگی نقش بسیار مهمی در این راستا دارند و بر همین اساس نیز دوستان ما درصدد احیای این جلسات هستند.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که خداوند می‌فرمایند: «فرستادگانمان را با قرآن و میزان فرستادیم، برای آنکه انسان‌ها قیام به قسط کنند»، اظهار کرد: در این آیه شریفه خداوند قیام و قسط را در کنار یکدیگر آورده است که در حقیقت در بردارنده چند نکته مهم و کاربردی است و به‌نوعی در این آیه شریفه به موضوع قیام تأکید کرده است. با توجه به اینکه قرآن و این معجزه واحد و یگانه خداوند در قیام خلاصه می‌شود و همان‌گونه که خداوند نیز می‌فرماید: «قیام برای خدا کنید» امر بسیار مهمی را به ما گوشزد می‌کند و گویا علت بیچارگی بشریت و جامعه بشری، قیام نکردن و در حقیقت فقر قیام است که اگر بشریت به این موضوع توجه داشته باشد، تمام مشکلات حل خواهد شد و در غیر این صورت همواره در رنج و عذاب خواهد بود.

وی بابیان اینکه تعالیم، محافل و جلسات قرآنی ما تا چه اندازه منجر به قیام می‌شود افزود: البته که قیام مراتبی دارد و اولین قیام، قیام علیه نفس اماره‌ای است که باعث می‌شود انسان دچار خودپسندی، حسد و گرفتاری شود، اما آیا محافل قرآنی ما این حال و احوالات را برای افراد ایجاد می‌کند؟ درحالی‌که قرآن تأکید بسیار زیادی بر امر قیام دارد.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: در واقع قرآن به‌گونه‌ای به امر قیام تأکید کرده است و منظور از این قیام، اولاً قیام انسان علیه خودش و همان‌گونه که خداوند نیز فرموده است: «دشمن‌ترین دشمنانت خودت هستی» و ثانیاً قیام علیه طاغوت است.

حریزاوی خاطرنشان کرد: امروز نیز ما برای همین امر در اینجا جمع شده‌ایم که این جلسات و محافل را از حیث محتوایی بازنگری و آسیب‌شناسی کنیم و ببینیم که محتوای جلسات قرآنی باید چگونه ارائه شود که روحیه قیام در مخاطب پدید آید. در واقع ما باید محتوایی را در این جلسات ارائه دهیم که مبتنی بر جاذبه‌های قرآن باشد و همواره راه حفظ انقلاب نیز همین مهم است.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: نظر قرآن نیز دراین‌باره این است که ما قیام ایجاد نمی‌کنیم و به همین دلیل هیچ‌گونه مقاومتی در مخاطب ایجاد نمی‌شود و به دنبال آن مفهوم استقامت در جامعه شکل نمی‌گیرد.

حریزاوی عنوان کرد: در واقع از حیث مأموریتی ما وظیفه خود دانستیم که این محتوایی که به آن اشاره شد و مرکز آن ازنظر قرآن «لِیقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» در جلسات قرآنی کشور پیگیری شود. ازاین‌رو از مربیان قرآنی تقاضا داریم که جلساتشان به‌گونه‌ای برگزار کند که در حقیقت نوعی نهضت شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: ازاین‌رو درخواست و به تعبیری مأموریت اول ما این است که گفتمان اصیل اسلامی و قرآنی که همان پروژه «قیام لله» است با همه متعلقاتش پیگیری شود. آیات قرآن کریم را که در خصوص قیام، جهاد، استقامت و مقاومت آمده است را موردبررسی و توجه قرار داده و آن‌ها را ارائه دهند که این دقیقاً همان کاری است که رهبر معظم انقلاب انجام دادند.

ما به دنبال دارالقرآن هستیم، نه دارالقراعه

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی مأموریت دوم خود را در این راستا «تبیین» عنوان کرد و گفت: صادقانه بگویم، ما به دنبال دارالقرآن هستیم، نه دارالقراعه، البته گرچه که فنون و علوم قرآنی همگی جزو مقدمات بوده و ارزشمند هستند، منتهی باید توجه داشت که نباید تنها به ترتیل، تلاوت و... اکتفا کرد و همواره ما باید محتوایی را ارائه کنیم که مخاطبی که این قرائت بر دلش نشسته و به تعبیری دلش را نرم کرده است، مشتاق‌تر شود و باعث شود که بر سر سفره قرآن بنشیند.

حریزاوی تصریح کرد: اما این در حالی است که در حقیقت قرآن هم بیان است و هم تبیین، بدین منظور که قرآن کریم یک سری حقایق را برای ما بیان کرده و از طرفی نیز از ما می‌خواهد که این حقایق را تبیین کنیم و به تعبیر مقام معظم رهبری نیز اساس برنامه‌ریزی اسلام، تبیین است. بنابراین شما مربیان قرآنی باید کاری کنید که محتوای قرآن به جان‌ودل مخاطبان بنشیند.

وی در پایان اذعان کرد: در تعبیر اهل‌بیت (ع) نیز آمده است که برخی حرف‌ها هستند که از گوش تجاوز نمی‌کنند و در حقیقت این تعبیر به‌نوعی به مربی قرآن نقد می‌کند و می‌گوید چرا صحبت‌های تو به‌گونه‌ای است که از گوش تجاوز نمی‌کند و به قلب نمی‌نشیند، ازاین‌رو بنا به این تعبیر باید گفت که ما موظف به تبیین هستیم و در حقیقت ما باید مربی مبین شویم.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها