گل رز رونده چگونه نگهداری و تکثیر می‌شود؟


گل رز رونده چگونه نگهداری و تکثیر می‌شود؟

اگر به دنبال نگهداری از گل رز رونده و پرورش آن در خانه هستید، ضمن دانستن روش نگهداری، تکثیر آن را نیز یاد بگیرید.

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، رز رونده، قرن‌ها جزو گیاهان خانگی محبوب و پرطرفدار است. این گیاه می‌تواند فضای عاشقانه، خوش‌بو و البته زیبا را به محیط اطراف خود و پوشش رنگین به فضای دیوار و باغچه شما اضافه کند.

گل رز رونده چگونه نگهداری و تکثیر می‌شود؟

بر خلاف اسم این گیاه، رز رونده گیاهی خود رو و بالارونده نیست و نمی‌تواند مانند پیچک راه خود را پیدا کند، اما می‌تواند با کمک و حمایت، تقریبا از هر چیزی بالا برود. این گیاه انواع مختلف دارد و همه آن‌ها از گونه‌های سنتی یا مدرن رز، مشتق شده‌اند. به همین خاطر، رز رونده یک دسته‌بندی و گروه مجزا برای خود ندارد.

با توجه به ویژگی‌های گل رز رونده، اگر دوست دارید یک گیاه بسیار زیبا و دوست‌داشتنی در خانه خود داشته باشید، نگهداری از گل رز رونده به شما پیشنهاد می‌شود. با رز رونده، گل رز متفاوتی در خانه خواهید داشت که ضمن زیبایی، رنگ و لعاب تازه نیز به دیوار‌های خانه و باغچه‌ خود خواهد بخشید.

اگر نگهداری از گل رز رونده را انتخاب کرده‌اید و روش نگهداری از آن را نمی‌دانید، این مطلب درباره نگهداری از گل رز رونده را بخوانید.

ویژگی‌های کلی گل رز رونده
نام انگلیسی: Climber rose
گل‌دهی: در اوایل تابستان
خانواده: رز
روش نگهداری گل رز رونده
نگهداری از این گیاه شباهت‌ زیادی با رز معمولی دارد، اما به خاطر نوع رشد در برخی موارد نیاز‌های متفاوت از رز معمولی خواهد بود. رز رونده معمولا در بیرون از خانه و درون باغچه نگهداری می‌شود، با این‌حال می‌توانید برخی انواع آن را درون گلدان و درون خانه نیز نگهداری کنید.
نور مورد نیاز
رز رونده، مانند بیشتر رز‌های دیگر به نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارد. این گیاه باید در جایی زندگی کند که روزانه حداقل ۶ ساعت نور کامل و مستقیم خورشید را دریافت کند.
اگر برای نگهداری از گل رز رونده یک محیط با نور کم را انتخاب کنید، رز شما با مشکل روبرو خواهد شد، طوری‌که نور کم و سایه زیاد باعث ضعیف شدن رز شما می‌شود و گل‌، توانایی گل‌دهی خود را از دست خواهد داد. در نتیجه با گیاهی روبرو می‌شوید که پر از ساقه‌های سبز است، اما خبری از گل‌های زیبای آن نیست.
گل رز رونده چگونه نگهداری و تکثیر می‌شود؟
گل رز رونده گلبهی
آبیاری
رز رونده، ریشه‌هایی عمیق و بزرگ دارد. همین باعث می‌شود این گیاه نتواند در برخی فصل‌ها آب کافی را با همه ریشه‌های خود دریافت کند. از سوی دیگر، همین ریشه‌های عمیق باعث می‌شوند نشانه‌های کم‌آبی به سرعت سایر گیاهان نمایان نشوند و در اثر کم‌آبی رشد گیاه شما کند یا حتی متوقف شود. از این‌رو باید آبیاری رز رونده عمیق باشد تا آب به همه ریشه‌ها برسد.
برای آبیاری رز رونده خود سعی کنید صبحگاه گل را آبیاری کنید، زیرا بهترین زمان برای آبیاری گل رز رونده است و همیشه آب را از پایین و نزدیک به ریشه گیاه بریزید. همچنین تا جای ممکن سعی کنید آبیاری باعث خیس شدن برگ‌های گل رز رونده شما نشود، زیرا خیس ماندن برگ‌ها می‌تواند باعث ایجاد قارچ یا بیماری در آن شود.
به‌ طور کلی در فصل‌های بهار و تابستان تقریبا هفته‌ای یک‌بار آبیاری برای رز رونده کفایت می‌کند. با این‌حال، اگر تابستان بسیار گرمی دارید، شاید مجبور شوید هر روز به گیاه خود آب بدهید.
کوددهی
رز رونده از تغذیه با کود لذت می‌برد و این کار می‌تواند به رشد و سلامت گیاه کمک کند. در طول نگهداری از گل رز رونده برای کود دادن به آن می‌توانید در بهار و تابستان که فصل رشد رز رونده است، اقدام و برای این کار از کود‌های پودری یا گرانوله مخصوص رز استفاده کنید.
کود را باید یک‌بار در اوایل بهار و بار دیگر در اواسط تابستان به گیاه بدهید. این کار باعث می‌شود تا گیاه، گل‌دهی بهتر و ساقه‌هایی سالم‌تر داشته باشد.
گل رز رونده چگونه نگهداری و تکثیر می‌شود؟
رز رونده قرمز
هرس کردن
در یکی دو سال نخست نگهداری از گل رز رونده نیازی به هرس کردن نیست، مگر این‌که قصد داشته باشید برگ‌ها و ساقه‌های آسیب‌دیده را از روی آن تمیز کنید. پس از این مدت و زمانی که گیاه توانست جای خود را بشناسد و تطبیق پیدا کند، می‌توانید در اوایل هر بهار آن را هرس کنید.
برای این منظور ابتدا شاخه‌های مرده، آشفته یا خشک شده را هرس کنید، سپس به سراغ ساقه‌هایی بروید که گل می‌دهند و دو سوم آن‌ها را ببرید. پس از پایان فصل گل‌دهی نیز می‌توانید گل‌های مرده یا خشک شده را از روی گیاه هرس کنید.
این کار نه‌تنها مضر نیست، بلکه باعث می‌شود انرژی گیاه برای گل‌های مرده هدر نرود. همچنین جلوی ایجاد بیماری‌های احتمالی و پوسیدگی را نیز خواهد گرفت.
خاک مناسب
رز رونده می‌تواند در بیشتر خاک‌ها زندگی کند و مشکلی با آن ندارد، اما اگر می‌خواهید گیاه شما بهترین عملکرد را داشته باشد، باید خاکی غنی، سبک و با زهکشی عالی برای آن فراهم کنید. همچنین می‌توانید خاک خود را با مواد ارگانیکی مانند کمپوست، مالچ یا پیت ماس، ترکیب کنید تا هم غنی‌تر شود و هم زهکشی بهتری داشته باشد.
گل رز رونده چگونه نگهداری و تکثیر می‌شود؟
گل رز رونده زرد
کاشت رز رونده
برای کاشت رز رونده، یک ساعت پیش از کاشتن گیاه خود، به آن آب بدهید. سپس به سراغ محل کاشت گیاه بروید. خاکی ترکیب‌شده از خاک گلدان، کمپوست و غذای طبیعی گل رز را در ظرفی جدا آماده کنید. در ادامه چاله‌ای به اندازه دو برابر اندازه ظرفی که آماده کردید، در زمین بکنید.
اکنون رز را از گلدان پلاستیکی یا بسته‌بندی‌ آن، خارج و ریشه‌ها را تمیز و هر ساقه و شاخه‌ای که آسیب دیده را هرس کنید. حال، گیاه خود را در چاله کنده شده قرار دهید و در لایه نخست، همان خاک ترکیب‌شده درون ظرف را روی گیاه بریزید. سپس، باقی چاله را با خاک باغچه پر کنید. مراقب باشید این خاک را بیش‌ از حد فشار ندهید تا زیاد سفت و محکم نشود.
کاشت گل رز رونده در باغچه
قبل از کاشتن رز رونده در بیرون از خانه باید محلی را انتخاب کنید که در کنار آن، دیوار، فنس یا نرده‌ای برای بالا رفتن ساقه‌های گیاه وجود داشته باشد. این ساقه‌ها شاید به نظر سبک و لاغر بیایند، اما زمانی که گل‌های درشت آن شکوفا شوند، دیگر سبک نخواهند بود.
از آن‌جا که این گیاه نمی‌تواند بدون کمک و حمایت به جایی بچسبد، بنابراین باید محلی که انتخاب می‌کنید، امکان گیره یا بست زدن را نیز داشته باشد.
به‌ عنوان مثال، قرار دادن این گیاه در کنار یک دیوار سیمانی صاف، انتخابی اشتباه است، زیرا دیگر امکان بستن ساقه‌ها به دیوار را ندارید. درباره کاشت گل رز رونده در باغچه در نظر داشته باشید که بهترین زمان برای کاشت، پاییز یا اوایل بهار است؛ زمانی که هنوز هوا خنک و بیش‌ از حد گرم یا سرد نباشد.
با این‌ حال، اگر گیاه خود را در تابستان گرفتید، باید سریع آن را از گلدان پلاستیکی یا بسته‌بندی آن خارج کنید، به‌خوبی به آن آب دهید و سریع آن را داخل خاک بکارید.
گل رز رونده چگونه نگهداری و تکثیر می‌شود؟
گل رز رونده قرمز
نگهداری از رز رونده در گلدان
همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، نگهداری از گل رز رونده در داخل گلدان نیز امکان‌پذیر، اما دو مشکل وجود دارد که هر دو مشکل به اندازه این گیاه بر می‌گردد و باید برای آن‌ها آماده باشید.
از آن‌جا که رز رونده گیاهی است که می‌تواند تا بیش از ۳ متر نیز رشد کند، بنابراین نگهداری از آن در داخل خانه کمی سخت به نظر می‌رسد، مگر این‌که جای کافی برای رشد گیاه وجود داشته باشد.
مشکل دوم نیز آن است که این گیاه به‌خاطر این اندازه رشد، سیستم ریشه بزرگ و عمیقی دارد و طبیعتا این ریشه بزرگ نیاز به گلدانی بزرگ دارد که معمولا در داخل خانه، فضای کافی برای نگهداری از آن وجود ندارد.
با توجه به آن‌چه گفته شد، هر دو مشکل به وجود نداشتن فضای کافی برای نگهداری از گل رز رونده برمی‌گردد. از این‌رو، اگر فضای کافی برای رشد این گیاه درون خانه را دارید، تقریبا مشکلی پیش روی شما نیست. می‌توانید گیاه را در برابر یک دیوار یا پرده قرار دهید و خانه‌ای جذاب بسازید.
با این‌حال، اگر فضای کافی ندارید، می‌توانید سراغ نمونه‌های کوچک‌تر این گیاه بروید. اگر یادتان باشد، گفته شد که رز رونده از رز‌های دیگر ساخته می‌شود. پس می‌توانید به دنبال یک رز رونده مینیاتوری باشید که اندازه‌ای کوچک‌تر دارد و به فضای خیلی زیاد نیاز ندارد.
حتی از آن‌جا که این گیاه با هرس کردن نیز مشکلی ندارد، می‌توانید نوع رشد و اندازه آن را هم به‌ خوبی کنترل کنید و به‌ این‌ شکل به‌راحتی از آن در داخل خانه نگهداری کنید.
گل رز رونده چگونه نگهداری و تکثیر می‌شود؟
رز رونده سفید
نگهداری از رز رونده در فصل زمستان
اگر گیاه خود را در بیرون از خانه کاشته باشید و در منطقه شما زمستان سرد و طاقت‌فرسایی وجود داشته باشد، گیاه شما نیاز به سرپناه پیدا می‌کند. این محافظ را می‌توانید با گونی، پلاستیک یا هر چیزی که فکر می‌کنید، جلوی سرمای شدید را می‌گیرد، بسازید. آن‌چه مهم بوده، این است که این گیاه را از یخبندان، برف یا سوز سرما محافظت کنید.
برای محافظت از ریشه‌های گیاه نیز می‌توانید کمی کمپوست اضافه روی خاک اطراف گیاه بریزید تا گرم‌تر بماند. پس از این‌که فصل سرما نیز به پایان رسید، محافظ‌های اطراف گل را بردارید و بر اساس روال قبل، نگهداری از رز رونده خود را ادامه دهید.
گل رز رونده چگونه نگهداری و تکثیر می‌شود؟
گل‌های رز رونده قرمز
تکثیر رز رونده
گل رز رونده را می‌توانید از راه قلمه زدن تکثیر کنید. برای این کار می‌توانید هم از قلمه چوب سخت و هم از قلمه شاخه‌های نیمه‌سخت استفاده کنید. قلمه چوب سخت را باید در زمستان و زمانی که گیاه در خواب زمستانی است، بگیرید، اما قلمه شاخه نیمه سخت را باید در اواخر تابستان و زمانی که گل‌دهی رز رونده‌ شما به پایان رسیده است، از آن بگیرید.
برای گرفتن قلمه نیمه‌سخت، شاخه‌ای حدود ۱۰ سانتی‌متر و نیمه سفت شده را از بالای گره ساقه برش بزنید و این کار را با چاقویی تیز و تمیز انجام دهید تا گیاه دچار بیماری نشود. سپس، قلمه را به گلدانی پلاستیکی که با کمپوست پر شده است، انتقال دهید. این قلمه را تا نیمه درون کمپوست قرار دهید و به آن آب بدهید.
در ادامه، گلدان را با پلاستیک محبوس کنید و آن را در محلی به دور از سرما قرار دهید. همچنین جایی برای آن فراهم کنید که نور کافی به آن برسد. حال هر چند روز یک‌بار پلاستیک را باز کنید تا جریان هوا بر قرار شود و دوباره به قلمه خود آب بدهید.
اگر این کار را درست انجام دهید و شانس با شما همراه باشد، تا بهار بعدی گیاه شما ریشه می‌دهد و می‌توانید مانند یک گیاه بالغ، آن را در هر جا که دوست دارید، بکارید.
گل رز رونده چگونه نگهداری و تکثیر می‌شود؟
گل رز صورتی
پرسش‌های پر تکرار درباره روش نگهداری از گل رز رونده
چقدر به رز رونده آب بدهیم؟
این گیاه ریشه‌هایی عمیق و بزرگ دارد، به‌ همین‌ خاطر باید در هر نوبت آبیاری یک آبیاری عمیق و کامل را برای گیاه انجام دهید. بهترین زمان آبیاری این گیاه در صبحگاه است و در فصل‌های گرم سال هر زمان که احساس کردید سطح بالایی خاک خشک شده است، می‌توانید دوباره به آن آب بدهید، اما در فصل‌های سردتر باید میزان آبیاری را بسیار کمتر کنید، زیرا گیاه در حال استراحت است.
نور مورد نیاز رز رونده چقدر است؟
گل رز رونده علاقه زیادی به نور خورشید دارد. از این‌رو محلی نورگیر با نور مستقیم و کامل خورشید برای آن کاملا مناسب است. بر این‌ اساس، گیاه را در محلی قرار دهید که حداقل ۶ ساعت در روز نور کامل خورشید را دریافت کند.
رز رونده را چگونه تکثیر کنیم؟
برای تکثیر گل رز رونده می‌توانید از روش قلمه زدن یکی از شاخه‌های چوبی و سخت شده یا یکی از شاخه‌های نیمه چوبی استفاده کنید. بین این دو روش، روش دوم ساده‌تر و مؤثرتر است و باید در اواخر تابستان انجام شود.
چرا برگ‌های گل رز رونده لکه قهوه‌ای دارد؟
اگر روی برگ‌های گل رز رونده لکه‌هایی قهوه‌ای رنگ می‌بینید، نشانه‌ای از بیماری قارچی در گیاه است. این ممکن است به‌ خاطر خیس‌ماندن برگ‌های گیاه یا به خاطر اسپور‌های قارچ‌ها باشد.
اگر رز رونده شما دچار چنین مشکلی شده است، برای خلاصی از آن‌ها باید برگ‌های آلوده را هرس کنید. همچنین خاک زیر برگ‌ها را نیز تعویض کنید تا اگر احیانا آلوده‌اند، این آلودگی به سایر بخش‌های گیاه سرایت نکند.
چرا رز رونده گل نمی‌دهد؟
مهم‌ترین دلیل گل ندادن گل رز رونده، وجود نداشتن نور کافی برای آن است. گل‌دهی، فرایندی سخت و انرژی‌بر برای گیاه است، به‌ همین‌ دلیل، زمانی که نور کافی به گیاه نرسد، توان لازم برای گل‌دهی را نخواهد داشت. در نتیجه، تمرکز خود را روی رشد شاخ و برگ آن می‌گذارد تا این کمبود انرژی را از راه برگ‌های خود جبران کند.
رز رونده را چگونه پر پشت کنیم؟
مراقبت کافی و به‌خصوص کوددهی مناسب، بهترین روش برای پر پشت شدن گل رز رونده است. از سوی دیگر، هرس کردن در اوایل بهار و همچنین پس از پایان گل‌دهی نیز می‌تواند به رشد بیشتر و شکل دادن درست گیاه کمک کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن