واقعی کردن قیمت خدمات مهندسی موجب افزایش کیفیت ساخت و ساز است


واقعی کردن قیمت خدمات مهندسی موجب افزایش کیفیت ساخت و ساز است

تبریز - ایرنا - رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی گفت: واقعی کردن قیمت خدمات مهندسی موجب افزایش کیفیت ساخت و سازها می شود و برای تحقق این امر باید به سمت واقعی‌سازی قیمت‌ها حرکت کرد.

رضا دیزجی، روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه معیشت و اشتغال از اصلی ترین مشکلات و دغدغه های جامعه مهندسی است، افزود: افزایش تعداد دانش آموختگان رشته های مهندسی و کاهش فزاینده روند ساخت و ساز موجب کاهش تقاضا برای خدمات مهندسی شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارهای مختلف به ازای هر ۱۰ هزار نفر ایرانی ۵۰ مهندس وجود دارد که این میزان بالاتر از میانگین جهانی است، اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۶۰۰ هزار مهندس در کشور وجود دارد که بیش از ۵۰۰ هزار نفر از آنان عضو سازمان نظام مهندسی های کشور بوده و از این تعداد نیز ۳۴ هزار و ۲۰۰ نفر عضو سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی هستند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی گفت: از کل اعضای سازمان نظام مهندسی استان حدود ۱۶ هزار نفر دارای پروانه بوده و حدود ۱۵ هزار و ۹۴۷ نفر فاقد پروانه هستند.

دیزجی، ادامه داد: در کل دنیا حق الزحمه خدمات مهندسی تقریبا پنج تا ۱۱ درصد هزینه ساخت یک ساختمان بوده در حالی که در کشور ما هزینه های واقعی خدمات مهندسی ۱.۵ تا ۲ درصد هزینه ساخت است.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی بزرگترین سازمان مردم نهاد شمالغرب و جزو چهار استان کشور در تعداد اعضا است، یادآوری کرد: برای حل مشکلات و دغدغه های جامعه مهندسی در کوتاه مدت، راهکاری که می تواند همزمان باعث ارتقا کیفیت ساخت و ساز شهری و اشتغال مهندسان شود، بکارگیری ظرفیت معطل مانده قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی گفت: کنترل ساختمان برای بکارگیری مجریان ذی صلاح و اجرایی کردن برخی مباحث مقررات ملی ساختمان از جمله مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان با موضوع نگهداری از ساختمان از دیگر راهکارها در این زمینه است.

دیزجی، افزود: در کشور ما حق الزحمه و هزینه های واقعی خدمات مهندسی متناسب با خدمات نبوده و در این زمینه به سمت حرفه ای کردن خدمات حرکت نشده است.

وی اظهار داشت: فراوانی تعداد مهندسان در استان موجب بروز مشکل در عرضه و تقاضا شده و در نتیجه قیمت های خدمات مهندسی و کیفیت ساخت و سازها کاهش یافته است و برای پیشگیری از آن باید به سمت سیستم های کنترل و تضمین کیفیت مستمر حرکت کرد.

صنعتی سازی و تخصصی کردن ساخت و سازها، راهکار حل مشکلات صنعت ساختمان است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی گفت: راهکار حل مشکلات صنعت ساختمان و ارتقای کیفیت ساخت و ساز فقط ورود افراد با صلاحیت به حوزه ساختمان، استفاده از مصالح درجه یک و افزایش نظارت ها از سوی دستگاه های ناظر شامل شهرداری ها و سازمان های نظام مهندسی ساختمان است.

دیزجی، ادامه داد: اجرای ضوابط و مقررات در طراحی و اجرای ساختمان ها و عملیاتی کردن پروژه های ساختمانی بر اساس مباحث ملی مقررات ساختمان از دیگر راهکارها در این زمینه است.

وی اظهار داشت: برای رفع مشکلات موجود در حوزه ساخت و ساز ساختمان نیاز به فراهم کردن زمینه بروز و ظهور نسل پنجم ساخت و ساز در کشور بوده تا صنعتی سازی ساختمان جایگزین سنتی سازی آن شود و تسریع پروژه های ساختمانی و استمرار نظام تضمین کیفیت از نتایج عینی ساخت و سازهای صنعتی است.

ساخت و ساز مبتنی بر اقتصاد کلان در وضعیت اشتغال و معیشت مردم تاثیرگذار است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ساخت و ساز در کشور گرداننده یک سیستم به شمار می رود، گفت: با توجه به اینکه این حوزه مبتنی بر اقتصاد کلان بوده در وضعیت اشتغال و معیشت مردم و جامعه مهندسان تاثیر گذار است.

دیزجی، افزود: مسکن به واسطه اینکه تقریبا بیش از ۳۰۰ صنف و صنعت را به طور مستقیم و غیرمستقیم درگیر می‌کند پتانسیل ارزشمندی برای اشتغال زایی داشته و در بهبود معیشت مردم نقش بسزایی ایفا می کند.

وی با تاکید بر سوق یافتن ساخت و سازها به سمت تخصصی سازی و استفاده از توان مهندسان در این حوزه، یادآوری کرد: استفاده از نیروهای متخصص در این حوزه موجب افزایش اشتغال، ارتقای کیفیت ساخت و ساز و صیانت از سرمایه های ملی کشور می شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی گفت: این سازمان بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۱۳۷۴ در راستای تامین نیروی انسانی متخصص و مورد نظر، مشارکت مهندسان برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز و حفظ سرمایه های ملی ایجاد شده است.

دیزجی، ادامه داد: اهداف قانونی این سازمان در چهار بعد اصلی استفاده از نیروی مهندسی خلاق کشور برای ارتقای ساخت و ساز و اشاعه معماری ایرانی - اسلامی و استفاده از تکنولوژی های جدید در این راستا، تنسیق مهندسان، آموزش مهندسان و ترویج مقررات ملی ساختمان مشخص شده و رسانه ها در رسیدن به اهداف این سازمان نقش بسزایی ایفا می کنند.

تخصصی و حرفه ای کردن ساخت و سازها موجب کاهش آمار تلفات و خسارت های زلزله شده است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی با تاکید بر ضرورت سوق یافتن ساخت و سازها به سمت تخصصی و حرفه ای کردن، گفت: تخصصی و حرفه ای کردن ساخت و سازها و استفاده از توان مهندسان در سال های اخیر موجب کاهش آمار تلفات و خسارت های زلزله شده است.

دیزجی، افزود: بر اساس آمار، در زلزله ۷.۲ ریشتری رودبار ۴۰ هزار نفر، در زلزله ۶.۶ ریشتری بم ۵۰ هزار نفر، در زلزله ۶.۶ ریشتری کرمانشاه ۶۲۰ نفر، در زلزله سال ۹۱ ورزقان حدود ۳۶۰ نفر و در زلزله اخیر در بندرعباس یک نفر آن هم در اثر برخورد تیرچراغ برق فوت کرده اند و این روند کاهشی آمار تلفات انسانی حاکی از نقش تخصصی و حرفه ای کردن ساخت و سازها است.

وی یادآوری کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان با تدوین مقررات ساخت و ساز و عملی کردن این مقررات گام مهمی در ارتقای کیفیت ساخت و سازها در کشور برداشته و خدمات این سازمان در کاهش آمار تلفات زلزله ها تاثیر گذار بوده است.

پایین بودن جرایم ماده ۱۰۰ موجب افزایش تخلفات ساختمانی می شود

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مسایل مربوط به ماده ۱۰۰ موجب بروز مشکلات در سطح شهرها و استان ها می شود، گفت: تعداد پرونده های ماده ۱۰۰ و خلاف های ساختمانی در این استان به مراتب بیشتر از پروانه های ساختمانی صادره است.

دیزجی، ادامه داد: در سال ۹۹ حدود چهار هزار و ۱۰۰ پروانه ساختمانی در استان صادر شده و بیش از چهار هزار پرونده اصلاحیه عمدتا ناشی از ماده ۱۰۰ نیز در این بین به این سازمان ارجاع شده است.

وی اظهار داشت: این موضوع موجب بروز چالش در ساخت و سازها شده و پایین بودن جرایم ماده ۱۰۰ موجب هدایت سازندگان مسکن به تخلفات در ساخت و ساز شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی گفت: برای جلوگیری از تخلفات سازندگان در حوزه ساخت و ساز باید قوانین خاصی در این زمینه تدوین شود یا جرایم ماده ۱۰۰ آنقدر افزایش یابد که کسی مبادرت به انجام خلاف در این حوزه نکند.

دیزجی، با اشاره به اینکه موضوعات معماری و شهرسازی به طور مستقیم با منافع مادی و معنوی جامعه در ارتباط است، افزود: تا زمانی که برخی از تخلفات ساختمانی تبدیل به جرم نشده و یا ضمانت های اجرایی برای جلوگیری از آن ها ایجاد نشده است، نمی توان از بروز آن ها جلوگیری کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403