زنگنه: آموزش و پرورش فردی را می خواهد که با اقتصاد آشنا باشد/نمی توانیم فقط به بودجه های دولتی اکتفا کنیم


زنگنه: آموزش و پرورش فردی را می خواهد که با اقتصاد آشنا باشد/نمی توانیم فقط به بودجه های دولتی اکتفا کنیم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مهم ترین مسئله امروز وزارت آموزش و پرورش را اقتصاد این نهاد حجیم دانست و گفت: ما نمی توانیم برای ساماندهی آموزش و پرورش و اقتصاد تعلیم و تربیت به بودجه های دولتی اکتفا کنیم.

به گزارش الف به نقل از خانه ملت، محسن زنگنه در نشست علنی امروز (یکشنبه، 7 آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تبریک هفته بسیج، گفت: نهاد بسیج یک نهاد نو پدیدی بود که در برابر بسیج توده ها در غرب و شرق ارائه شد و یک مدل اسلامی در برابر مدل های NGO، حزب و تشکل های کارگری که توانست میلیون ها انسان را در سراسر دنیا جذب کند، تشکیل شد لذا هفته بسیج را به همه بسیجیان و آزادی خواهان تبریک می گویم.

وی در مورد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با استناد به سخنان مخالفین، عنوان کرد: به عنوان نماینده ای که در حوزه اقتصاد در مجلس انجام وظیفه می کنم نکاتی را بیان می کنم؛ آقای نوری از جنس آموزش و پرورش بوده و سال های متمادی از تدریس در مدارس تا دانش سراها و تربیت معلم را گذرانده است و این نقطه قوتی برای یک وزیر محسوب می شود اما آنچه بنده را مجاب کرد که برای موافقت با گزینه پیشنهادی وارد میدان شوم مسئله اقتصاد آموزش و پرورش است.

زنگنه تاکید کرد: امروز آنچه مشکل ما در حوزه آموزش و پرورش است مسئله اقتصاد آموزش و پرورش بوده چرا که باید قبول کرد مانند 40 سال گذشته نمی توان اقتصاد آموزش و پرورش را اداره کرد. منابع آموزش و پرورش و منابع پایدار بودجه نشان می دهد که ما نمی توانیم برای ساماندهی آموزش و پرورش و اقتصاد تعلیم و تربیت به بودجه های دولتی اکتفا کنیم.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به گستردگی ساختار انسانی آموزش و پرورش، حجم فرهنگیان و کارمندان، طرح های معیشتی و بودجه بر این نهاد نمی تواند نیازهای بخش تعلیم و تربیت را در درازمدت پاسخگو باشد.

وی ارتقای کیفی و کمی ساختمان های آموزشی، ساخت فضاهای فرهنگی و ورزشی، ارتقاء ابزار آموزشی به ویژه تقویت زیرساخت های آموزش الکترونیک، افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان، گسترش خدمات دوران بازنشستگی و تامین نیروی جوان و متخصص را جزئی از اقتصاد آموزش و پرورش دانست که ما برای تحقق آن هیچ راهی جز اقتصاد مردمی و تقویت صندوق های سرمایه گذاری از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان نداریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: برای تحقق همه موارد عنوان شده هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه فردی بر مسند وزارت آموزش و پرورش تکیه زند که نگاه اقتصادی داشته باشد. امروز کسی را در آموزش و پرورش می خواهیم که اقتصاد این نهاد را بشناسد و با عدد و رقم آشنا باشد کسی که با تامین منابع مالی آشنا باشد.

وی با اشاره به ایرادهای وارده به صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: بسیار خوشحالیم که رئیس جمهور فردی را به عنوان وزیر معرفی کرده که وی از اعضای هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان بوده و حداقل قدم اول برای اصلاح صندوق را برداشته است.

زنگنه عدم آشنایی مدیران میانی و استانی با حوزه اقتصاد را یکی از مشکلات اساسی وزارت آموزش و پرورش طی سال های گذشته دانست و گفت: طی سال هایی که نوری از آموزش و پرورش دور بوده وی فعالیت هایش مبتنی بر مسائل اقتصادی بوده و در هولدینگ های بزرگ کشور فعالیت داشته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به سابقه خدمت نوری در قرارگاه خاتم تصریح کرد: نفس کشیدن و مرتبط بودن با این نهاد عملا ویژگی های مالی و اقتصادی افراد را رشد می دهد. بارها در کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان نماینده قرارگاه خاتم میزبان آقای نوری بودیم و به جرات می توان گفت وی به خوبی با مسائل اقتصادی آموزش و پرورش آشنا است.

وی برنامه های نوری در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش را نیز بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان با هولدینگ های بازنشستگی بسیار متفاوت است چرا که ما امروز با معلمی مواجه ایم که در طول 30 سال خدمت هر سال مبلغی را به صندوق داده، بازنشسته شده و حتی فوت شده و ورثه او هم نتوانسته میوه این صندوق را برای خود برداشته کنند. صندوق ذخیره فرهنگیان برای این است که به فرهنگی زنده و حی خدمت کند اما متاسفانه این صندوق از مسیر خود خارج شده است.

وی یکی دیگر از سوابق نوری را مدیرکل برنامه و بودجه آموزش و پرورش دانست و گفت: متاسفانه سهم آموزش و پرورش در بودجه کشور بسیار پایین بوده و این رقم در مجموع 10 درصد است که حداقل باید به 18 درصد افزایش برسد.

زنگنه ضمن احترام به دو وزیر معرفی شده پیشین که مورد قبول مجلس واقع نشدند، گفت: امروز زمان بایدها نیست بلکه زمان نگاه به رزومه و سوابق افراد است لذا امیدواریم با توجه به سابقه موجود وزیر پیشنهادی آینده روشنی در انتظار آموزش و پرورش باشد./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است