پاسخ به 11 سوال رایج درباره دندانپزشکی در دوران بارداری


به عنوان یک خانم باردار یا شخصی که یکی از عزیزان و نزدیکانش در دوره بارداری قرار دارد، احتمالا سوالاتی در خصوص بهداشت یا سلامت دهان و دندان در طول دوره بارداری داشته باشید. ما در این صفحه سعی کرده ایم به تعدادی از سوالات پر تکرار...

به عنوان یک خانم باردار یا شخصی که یکی از عزیزان و نزدیکانش در دوره بارداری قرار دارد، احتمالا سوالاتی در خصوص بهداشت یا سلامت دهان و دندان در طول دوره بارداری داشته باشید. ما در این صفحه سعی کرده ایم به تعدادی از سوالات پر تکرار دندانپزشکی در بارداری از دندان درد های ساده گرفته تا اصلاح طرح لبخند در بارداری پاسخ داده ایم. مقاله را با دقت بخوانید شاید جواب سوال شما نیز در بین این 11 سوال پاسخ داده شده باشد.

پاسخ به 11 سوال رایج درباره دندانپزشکی در دوران بارداری

دندانپزشکی بارداری چیست؟

البته ما در دندانپزشکی تخصصی با این نام نداریم بنابراین متخصص دندانپزشکی که به صورت حرفه ای و اختصاصی امورات دهان و دندان در بارداری را مدریت، پیشگیری یا درمان کند نداریم. منظور از دندانپزشکی بارداری مدیریت مسائل مرتبط با دهان و دندان خانم ها پیش و حین دوران بارداری است.

در واقع به دلیل حساس بودن دوره بارداری با وجود تغییرات هورمونی و احتمال ایجاد مشکلاتی در دهان و دندان بانوان؛ پروسه های انجام شده برای آن ها باید با احتیاط و در ایمن ترین حالت ممکن صورت بگیرد. اینجاست که برخی کلینیک های دندانپزشکی به صورت اختصاصی و با رعایت ایمنی به جهت حفظ سلامت مادر و جنین در صورت لزوم پروسه ها و درمان های لازم را برای مادران باردار انجام می دهند.

پاسخ به 11 سوال رایج درباره دندانپزشکی در دوران بارداری

پاسخ به 11 سوال رایج درباره دندانپزشکی بارداری

1. آیا اصلاح طرح لبخند در بارداری ممکن است؟

اصلاح طرح لبخند به مجموعه ای از فرآیند های دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی گفته می شود که در آن عیوب ظاهری دندان برطرف شده و تمام دندان هایی که در طرح لبخند و حین لبخند زدن یا صحبت کردن در معرض دید هستند زیباتر می شوند.

در اصلاح طرح لبخند، به جز دندان ها، بر روی اجزای دیگر لبخند مانند لب و لثه نیز در صورت نیاز تغییرات و ترمیم هایی ایجاد می شود. انجام این پروسه ها از آنجایی که تنها به منظور زیبایی است در دوران بارداری به هیچ مادری توصیه نمی شود.

2. احساس دندان درد در بارداری نشان دهنده چیست؟

به طور عمده، عدم تعادل هورمونی باعث دندان درد در دوران بارداری می شود. با این حال، اگر در دوران بارداری در خصوص سلامت دهان و دندان خود ناراحت هستید، برای جلوگیری از عوارض بیشتر در اسرع وقت با دندانپزشک خود مشورت کنید.

3. چگونه می توان از شر دندان درد در دوران بارداری خلاص شد؟

بهترین راه برای درمان دندان درد در دوران بارداری، دریافت درمان مناسب از دندانپزشک است. با این حال، می‌توانید داروهای خانگی، از جمله شستشوی دهان با آب نمک، استفاده از روغن میخک برای اعمال روی دندان آسیب‌دیده را نیز امتحان کنید.

4. آیا کشیدن دندان در بارداری امکانپذیر است؟

اگر دندان درد شدیدی دارید، حتی اگر در دوران بارداری هستید، دندان باید کشیده شود. برای کشیدن دندان با برنامه ریزی قبلی از متخصص زنان و دندانپزشک خود مشاوره بگیرید.

5. آیا عفونت دندان می تواند به جنین آسیب برساند؟

در دوران بارداری نباید حضور عفونت در هرجایی از بدن مخصوصا دهان و دندان را ساده بگیرید. عفونت ممکن است باعث ناراحتی و درد شدید شود که ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی کودک شما نیز تأثیر بگذارد. از این رو، برای جلوگیری از عوارض، درمان مناسب را برای عفونت دندان دریافت کنید.

6. آیا یک مادر باردار می تواند در دوران حاملگی لمینت انجام دهد؟

از آنجا که نصب لمینت دندان یکی از پروسه های زیبایی در دندانزپزشکی به شمار می رود، انجام آن در طول دوران بارداری به خانم ها توصیه نمی شود. بهتر است صبر شود تا پس از زایمان و حتی بعد از شیردهی اینکار صورت بگیرد.

7. آیا می توان در بارداری دندان پر کرد؟

اکثر روش های دندانپزشکی مانند کشیدن یا پر کردن دندان، تمیز کردن دندان یا جرمگیری و ... در دوران بارداری بی خطر هستند. اما، برنامه ریزی و مشاوره قبل از عمل بسیار توصیه می شود.

پاسخ به 11 سوال رایج درباره دندانپزشکی در دوران بارداری

8. آیا پر کردن دندان با کامپوزیت و مواد سفید در بارداری مانعی ندارد؟

با مراقبت و احتیاط کافی می توانید با خیال راحت در دوران بارداری به سراغ پرکردگی های سفید رنگ نیز بروید. قبل از شروع پر کردن دندان، دندانپزشک خود را از وضعیت فعلی سلامت خود مطلع کنید.

9. آیا بی حسی موضعی در دوران بارداری بی خطر است؟

گاهی در دوران بارداری از بی حسی موضعی استفاده می شود. با این حال، با دندانپزشک خود مشورت کنید، زیرا می تواند شما را در مورد اقدامات ایمنی برای بیهوشی یا بیحسی در بارداری برای درمان های دندان راهنمایی کند.

10. آیا درد دندان عقل نشانه بارداری است؟

ممکن است هنگام بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، از درد دندان رنج ببرید. عدم تعادل هورمونی باعث می شود که دهان شما در دوران بارداری بیشتر پذیرای عفونت و بیماری باشد. ولی با این وجود درد دندان عقل به نظر نمیرسد نشانه ای از بارداری باشد.

11. آیا اشعه ایکس در حاملگی بی خطر است؟

یکی از رایج ترین نگرانی های افراد در مورد مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری، قرار گرفتن در معرض اشعه های اشعه ایکس است. با این حال، اشعه ایکس دندانپزشکی از دوزهای بسیار پایین پرتو استفاده می کند و یک دوز واحد معمولاً آنقدر زیاد نیست که تأثیری در رشد جنین داشته باشد. دندانپزشک همچنین با استفاده از پیش بند سربی و محافظ تیروئید مطمئن می شود که کودک شما از اشعه در امان باشد.

اگرچه اشعه ایکس بی خطر است، اما ممکن است دندانپزشک همچنان توصیه کند در سه ماهه اول از آن اجتناب کنید. اما اگر یک اورژانس دندانپزشکی یا درد شدید و غیر اختصاصی دارید، دندانپزشک شما همچنان به اشعه ایکس برای درمان موثر شما نیاز دارد.

منبع: تاج دنتال ( کلینیک دندانپزشکی جنت اباد )

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شاهنشاه عشق