معنای واژگان قرآن در کتاب قاموس قرآن


معنای واژگان قرآن در کتاب قاموس قرآن

قاموس قرآن کتابی به زبان فارسی نوشته سید علی‌اکبر قرشی که واژگان قرآن را معنا کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن ؛ استاد «محمد مهدی بحرالعلوم» حافظ قرآن و دارای مدرک درجه یک حفظ قرآن کشور به مناسبت هفته کتاب به معرفی کتاب قاموس قرآن پرداخت و گفت: قاموس قرآن کتابی به زبان فارسی نوشته سید علی‌اکبر قرشی که واژگان قرآن را معنا کرده است. مؤلف در این اثر که به ترتیب حروف الفبایی تنظیم شده، به اصل و ریشه و توضیحات کلمات قرآنی پرداخته و در این راه از منابع لغت و تفسیر استفاده کرده است.

قاموس قرآن در توضیح و تفسیر واژگان قرآن، به لحاظ گزیده‌گویی و بیان روان و استوار، اکنون از کتاب‌های مرجع و منابع قرآن‌پژوهی در ایران شمرده می‌شود.علم مفردات، مفردات قرآن، علمی است که درباره تک واژه‌های قرآنی از نظر ریشه و اشتقاق لغوی، دلالت بر معنای مطلوب، شیوه نگارش، نحوه تلفظ و نوع کاربرد آن در قرآن بحث می‌کند و یکی از مهم‌ترین شاخه‌های آن غریب القرآن است. شاید نخستین کسی که اصطلاح «علم مفردات» را به عنوان شاخه‌ای از علوم لفظی قرآن به کار برد و تألیف و تصنیفی در این زمینه ارائه کرد، راغب اصفهانی (متوفای ۵۳۰ق) باشد.


قاموس، به طور عام به معناشناسی قرآن می‌پردازد و این گونه معناشناسی در علم تفسیر حائز اهمیت است و به تعبیر دیگر فرهنگنامه لغات قرآن است.


به‌گفته قرشی، او نوشتن قاموس قرآن را در ۲۸ ربیع‌الاول ۱۳۹۰ق مطابق با ۱۲ اردیبهشت ۱۳۴۹ش آغاز کرده و در ۹ جمادی‌الاول ۱۳۹۵ق مطابق با ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۴ش به پایان رساند.


او در مصاحبه‌ای انگیزه خود را در نوشتن قاموس قرآن، دو فکر اساسی بیان می‌کند. وی تصریح می‌کند که احساس می‌کرده بر طبق آیه شریفه ۱۲ سوره یس: «إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَى وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَکُلَّ شَیْءٍ أحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ» اگر یک اثر بعد از خود بگذارد، بهتر خواهد بود. او می‌گوید اثر مالی نداشتم و قهراً باید یک اثر دینی داشته باشم. آن وقت فکر کردم و دیدم کتاب‌هایی که نوشته می‌شود، باید رواج هم داشته باشد.

این‌ها بعد از مدتی، بازنشسته می‌شوند و در قفسه‌ها قرار می‌گیرند. گفتم کتابی بنویسم که پیرامون یک کتاب جاویدان باشد که این‌ها از برکت آن همیشه بمانند. به نظرم آمد، همین قاموس قرآن را بنویسم.مؤلف در مقدمه مختصر خود بر کتاب می‌نویسد: «این کتاب تنها درباره لغات قرآن نیست بلکه گذشته از آن در نوبت خود یک کتاب تفسیر و اگر اغراق نباشد یک دایرةالمعارف قرآن است. در هر ماده که تشخیص داده شده، آیاتی چند نقل و تفسیر شده است،نقل روایات، شأن نزول و اشاره به بعضی از قضایا و نقل اقوال بزرگان از آن جمله است. به احوال و قضایای انبیاء از دیدگاه قرآن، نظر شده و نسبت به اقتضای حال در اکثر موارد به تفصیل سخن گفته شده است. ذیل بعضی از کلمات امثال:آدم، اجل، ارض، بحر، جن، عرش و... به‌طور مفصل بحث شده است.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...