خشکسالی مهمترین تهدید تالاب بزنگان سرخس


خشکسالی مهمترین تهدید تالاب بزنگان سرخس

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس گفت: یکی از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در شهرستان سرخس، دریاچه بزنگان است اما در حال حاضر به دلیل خشکسالی سطح آب دریاچه پایین افتاده است و اگر خشکسالی ادامه داشته باشد تا آستانه خشک شدن هم پیش خواهد رفت.

حسن ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: دریاچه بزنگان، نقطه تلاقی مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر سیبری و سایر مناطق است به همین دلیل این منطقه زیستگاه امنی برای پرندگان مهاجر است.

ابراهیمی خشکسالی را مخرب‌ترین عامل طبیعی ذکر کرد و گفت: خشکسالی مهمترین عامل طبیعی است که تخریب آن از سایر عوامل طبیعی دیگر بیشتر است و این عامل مخرب‌ترین آثار را بر زیستگاه‌های جانوری و گیاهی دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین معضل و چالشی که تالاب‌های شهرستان و از جمله تالاب بزنگان را تهدید می‌کند، خشکسالی است، توضیح داد: یکی از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در شهرستان، تالاب بزنگان است اما به دلیل خشکسالی بیشتر چشمه‌هایی که این تالاب را تغذیه می‌کردند خشک شده است.

وی تأکید کرد: سایت بزنگان یکی از سایت‌های شاخص پرنده‌نگاری در کشور است اما اگر خشکسالی به همین منوال ادامه داشته باشد و بارندگی نداشته باشیم، احتمال این هست که دریاچه به حالت بحرانی سال ۹۷ که در آستانه خشک شدن بود، برسد.

ابراهیمی افزود: بر اثر خشکسالی سطح آب دریاچه پایین افتاده است و قطعا این کاهش سطح آب، روی کیفیت آب، تأثیر گذاشته و شوری آن بیشتر می‌شود و همین عامل بر میزان ماندگاری پرندگان مهاجر هم تأثیر منفی دارد؛ چراکه با پایین بودن کیفیت آب، بحث تغذیه پرندگان هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و اگر کیفیت آب پایین باشد، پرندگان کمتری در دریاچه مستقر شده و پرندگان به مناطقی که آب کیفیت بهتری دارد خواهند رفت.

وی خاطرنشان کرد: مدت ماندگاری پرندگان مهاجر در منطقه بستگی به آب‌ و هوا دارد و اگر هوا خیلی زود گرم نشود تا اواخر فروردین هم پرندگان مهاجر حضور دارند، همچنین اگر وضعیت بارندگی‌ها مثل سال ۹۸ و ۹۹ خوب باشد، شاید تا پایان اردیبهشت ماه هم پرندگان مهاجر در منطقه بمانند.

وی با بیان اینکه تعداد پرندگان مهاجر ساکن در منطقه، نسبت به سال گذشته کمتر شده است گفت: انواع اردک از جمله اردک سرسبز، اردک سرحنایی، اردک سرسیاه و چنگر از جمله مهمترین پرندگان مهاجر مستقر در منطقه هستند.

وی همچنین بیان کرد: از جمله مهمترین پرندگان مهاجری که به صورت گذری در تالاب‌های سرخس مشاهده می‌شوند می‌توان به فلامینگو، پلیکان خاکستری، آنقوت، کشیم و... اشاره کرد.

تاکنون موردی از آنفلوآنزای حاد پرندگان در تالاب‌های سرخس گزارش نشده است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس در ادامه مطرح کرد: با توجه به اینکه کاهش دما از شهریور ماه شروع می‌شود و شروع مهاجرت پرندگان از سمت سیبری را داریم، به منظور جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، رصد و پایش تالاب‌های شهرستان از شهریورماه آغاز شده است.

ابراهیمی اعلام کرد: طبق پایش‌هایی که تا کنون در سطح تالاب‌های شهرستان انجام شده است تاکنون هیچ مورد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه مشاهده نشده و رصد و پایش همچنان ادامه دارد.

گفتنی است دریاچه بزنگان تنها دریاچه طبیعی کشور و از معروف‌ترین دریاچه‌های خراسان رضوی است که در ۱۳۰ کیلومتری مشهد و ۷۰ کیلومتری سرخس بعد از مزداوند و در جنوب رشته کوه‌های هزار مسجد واقع شده است و وسعت آن حدود ۸۰ هکتار است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟