دایسوگی شیوه ژاپنی تولید چوب بدون قطع درخت+فیلم


 دایسوگی  شیوه ژاپنی تولید چوب بدون قطع درخت+فیلم

دایسوگی یک روش باغبانیِ ژاپنی برای تولید چوب است که بدون جنگل‌زدایی و قطع درخت, امکان تولید الوارهای محکم را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران پویا؛ این روش برای اولین بار در قرن چهاردهم در ژاپن متولد شد، آنها به‌جای قطع کامل درختان, آن‌ها را هرس می‌کنند و 700 سال است که بدون قطع درختان سرو از آن‌ها چوب تولید می‌کنند. در این روش شاخه‌های پایه درختان سرو هرس می‌شوند و تنه اصلی آن‌ها صاف می‌ماند. از آنجایی که این روش در رشد مجدد درخت تاخیری ایجاد نمی‌کند، نسبت به روش معمول قطع کامل درختان به صرفه تر است.

هرس کردن درختان به‌جای قطع کردن آن‌ها اجازه می‌دهد تا درخت مجددا رشد کند و دوباره جوانه بزند در حالی که از چوب آن نیز استفاده می‌شود. این تکنیک کمک می‌کند تا بدون نیاز به قطع کردن کل درخت، الوارهای بیش‌تر و محکم‌تری نیز تولید شود. در واقع دایسوگی یک تکنیک مدیریت جنگل‌داری پایدار برای تولید مقدار زیادی چوب بدون قطع درختان است.

با استفاده از این تکنیک چوب به دست آمده مستقیم و یکنواخت رشد می‌کند و الوارهایی که به این شکل به دست می‌آیند برای استفاده در پروژه‌های عمرانی مناسب هستند. همچنین چوب تولید شده به روش آیسوگی به دلیل انعطاف و دوام بیش‌تر نسبت به سایر انواع چوب، تقاضای زیادی در بازار دارد.

"دایسوگی" شیوه ژاپنی تولید چوب بدون قطع درخت+فیلم

با استفاده از روش دایسوگی می‌توان بیش‌ترین تعداد الوار چوب را از یک منطقه محدود زمین به دست آورد. این روش باعث جلوگیری از جنگل‌خواری که یکی از اصلی‌ترین معضلات زیست محیطی است می‌شود و از نابودی زیستگاه جانوران, آسیب به تنوع زیستی و فرسایش خاک و از بین رفتن خاک حاصل‌خیز جلوگیری می‌کند.

با توجه به فراوانی گونه درخت سرو در ایران که از حدود 7 هزار سال قبل در بسیاری از مناطق کشور ما رشد می‌کند به نظر می‌رسد این روش می‌تواند در جلوگیری از نابودی این درختان کهن سال در عین استفاده از الوار آن‌ها موثر باشد.

"دایسوگی" شیوه ژاپنی تولید چوب بدون قطع درخت+فیلم

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق