کسری مخزن آب‌های زیرزمینی چهارمحال و بختیاری 570میلیون مترمکعب است


کسری مخزن آب‌های زیرزمینی چهارمحال و بختیاری 570میلیون مترمکعب است

شهرکرد -ایرنا-معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت:هم‌اکنون کسری مخزن آب‌های زیرزمینی در استان حدود 570میلیون مترمکعب است که اجرای طرح‌های آبخیزداری با هدف احیا توسعه و بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک در دست اجراست.

علی‌محمد محمدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:تاکنون عملیات آبخیزداری در سطح بیش از ۴۱۱هزار هکتار از سطح استان اجرا شده است که با توجه به خشکسالی اخیر و کمبود بارشها، بیشتر سازه‌های آبخیزداری فاقد ذخیره آبی است.

وی اظهار داشت:خشکسالی اخیر و کاهش بارش باعث شده هشت دشت استان ممنوعه و چهار دشت ممنوعه بحرانی شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: عملیات آبخیزداری از جمله عملیات مکانیکی شامل بندهای خاکی و سنگی ملاتی و خشکه‌چین، اقدامات بیولوژیک شامل نهال‌کاری، بذرپاشی و بذرکاری و کپه‌کاری و اقدامات بیومکانیک شامل سکوبندی و تراس‌بندی همراه با تقویت پوشش گیاهی و اقدامات مدیریت شامل حفاظت و قرق و مراقبت و نگهداری در دست اجراست.

به گفته وی، امسال از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی ۲۸۰میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به ۲شهرستان اردل و کوهرنگ اختصاص داده شد که این اعتبار برای اجرای سازهای سنگی وملاتی گابیونی اختصاص داده شد.

به گفته وی، از محل اعتبارات استانی نیز ۸۷میلیارد ریال مصوب شد که عملیات آبخیزداری در سطح پنج هزار متر مکعب و عملیات بیولوژیک در ۹۰۰هکتار از اراضی استان اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت:امسال از محل اعتبارات متفرقه نیز ۱۵۰میلیارد ریال برای اجرای طرحهای آبخیزداری به منظور مهار سیلاب، کنترل فرسایش و رسوب اختصاص داده شد که با این میزان اعتبار عملیات بیولوژیک در سطح ۲هزار هکتار و عملیات مکانیک در حجم ۲۰هزار متر مکعب اجرا شود.

به گزارش ایرنا،

بیش از یک دهه از وقوع پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری می‌گذرد و در این مدت کاهش نزولات آسمانی و تغییر شکل بارش‌ها از برف به باران از یک سو و افزایش دمای هوا از سوی دیگر سبب کاهش منابع آب سطحی و پایین رفت سطح آب سفره‌های زیرزمینی این استان شده است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این منطقه، استان‌های دیگر و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

خشکسالی‌های اخیر چهارمحال و بختیاری از سال آبی ۸۵-۸۶ آغاز شده است و در طول این سال‌ها پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان برجا گذاشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...