کتاب «داستان باریافتگان: سفرنامه‌ای خواندنی و پرماجرا» منتشر شد


کتاب «داستان باریافتگان: سفرنامه‌ای خواندنی و پرماجرا» منتشر شد

​کتاب «داستان باریافتگان» سفرنامه‌ای خواندنی و پرماجرا از سفر یکی از رجال علمی و سیاسی عصر قاجار به حج و عتبات عالیات است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، کتاب «داستان بازیافتگان» برای نخستین بار در سال ۱۳۷۸ به کوشش حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر و به همت نشر مشعر منتشر شد. این محقق اخیراً با انجام پاره‌ای اصلاحات و افزودن برخی توضیحات به متن و نیز ویرایش جدید، کتاب را منتشر کرده‌است.

این کتاب دربردارنده گزارش سفر میرسیداحمد هدایتی(۱۲۵۰-۱۳۳۴) از رجال علمی و سیاسی عصر قاجار به حج و عتبات عالیات، پس از جنگ جهانی اول است. وی در سال ۱۲۹۹ شمسی (۱۳۳۸ قمری) پس از آن که حدود پنج سال به دلیل وقوع جنگ بین‌المللی، راه‌های مکه مسدود بوده، تصمیم می‌گیرد به حج مشرف شود. مسافرت او از روز شنبه ۲۶ شعبان ۱۳۳۸ قمری آغاز شده و پس از ده ماه و نیم، در نیمه رجب سال بعد به تهران باز می‌گردد. وی روزانه گزارش سفر خود را ثبت کرده است.

این سفرنامه اطلاعاتی درباره جغرافیای مسیر و آثار باستانی برخی از مناطق و دگرگونی‌های سیاسی و تحولات نظامی پس از جنگ در ایران و عراق و جزیرة العرب و شبه قاره هند ، همچنین اوضاع فرهنگی آن زمان و وضعیت آثار اسلامی و تاریخی مکه مکرمه و مدینه منوره در بر دارد.

کتاب «داستان باریافتگان: سفرنامه‌ای خواندنی و پرماجرا» به کوشش سیدعلی قاضی‌عسکر تصحیح شده و پس از آماده‌سازی در پژوهشکده حج و زیارت، به همت نشر مشعر در آذر ماه ۱۴۰۰ در ۲۹۶ صفحه و در قطع رقعی منتشر شده است.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در