دانشگاه‌های منطقه ترشیز با بحران کمبود دانشجو روبه‌رو است


دانشگاه‌های منطقه ترشیز با بحران کمبود دانشجو روبه‌رو است

نماینده دانشگاه‌های منطقه ترشیز گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر دانشگاه‌های منطقه ترشیز با بحران کمبود دانشجو مواجه شده‌اند.

هادی معماریان در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در حال حاضر تعداد دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و پیام نور این منطقه هر کدام ۵۰ درصد و دانشجویان مرکز جهاد دانشگاهی منطقه ترشیز ۹۰ نیز درصد کاهش یافته است. در این میان تنها تعداد دانشجویان مرکز آموزش عالی این منطقه کاهشی نداشته است.

وی ادامه داد: اکنون حدود ۵۰۰۰ دانشجو در مرکز آموزش عالی کاشمر، دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر و بردسکن و همچنین دانشگاه‌های پیام نور، جهاد دانشگاهی و دانشکده پرستاری این منطقه مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: همچنین حدود ۱۰۰ عضو هیات علمی و بالغ‌ بر ۳۰۰ استاد مدعو یا حق‌التدریس در این مراکز مشغول به خدمت هستند.

نماینده دانشگاه‌های منطقه ترشیز ادامه داد: متاسفانه در این سال‌ها جهاد دانشگاهی کاشمر هم یک سیاست انقباضی در پیش گرفته که با لغو شدن مجوز واحد علمی کاربردی آن و کاهش تعداد دانشجو، بخشی از نیروهای خود را تسویه حساب کرده و به ادارات دیگر منتقل نموده و یا به مرکز جهاد دانشگاهی در مشهد فرستاده است.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی منطقه ترشیز نیز به عنوان بزرگترین واحد دانشگاهی این منطقه با کاهش تعداد دانشجو مواجه شده که همین امر موجب تعطیلی برخی رشته‌ها و اعزام مأموریت اعضای هیأت علمی آن به واحدهای اطراف یا مشهد شده است.

معماریان بیان کرد: دانشگاه پیام نور این منطقه هم با همین معضل مواجه شده اما به دلیل اعمال سیاست آموزش از راه دور در این دانشگاه، به مراتب کمتر از دانشگاه آزاد اسلامی آسیب دیده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در سند توسعه شهرستان کاشمر نقش دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، مراکز تحقیقاتی و مجموعه‌های نوآوری و رشد دیده نشده و برنامه‌ای مدون و آینده‌نگر برای توسعه حداقلی کیفی آموزش عالی در آن وجود ندارد.

نماینده دانشگاه‌های منطقه ترشیز افزود: فقط در یک برنامه‌ریزی جزئی از راه‌اندازی رشته‌های دانشگاهی مرتبط با کشاورزی و معدن در این منطقه به عنوان یک اولویت یاد و پیشنهاد شده که این موضوع یک خواسته حداقلی است و نمی‌تواند بیان کننده نقش کلیدی آموزش، فناوری و نوآوری در توسعه شهرستان و این منطقه باشد.

وی افزود: در اکثر برنامه‌های پیشنهادی و راهبردهای توسعه‌ای شهرستان صحبت از تقویت زیرساخت‌ها، استفاده از فناوری‌های نوین و توسعه کشاورزی دانش بنیان و همچنین انرژی‌های تجدید پذیر می‌شود اما نگاه به آموزش و پژوهش و نوآوری در این سند بسیار سطحی و گذراست.

معماریان تصریح کرد: وقتی در راهبردهای توسعه شهرستان صحبت از بسترسازی و تقویت زمینه‌های جذب و نگهداری نیروی انسانی جوان و تحصیل‌ کرده می‌شود، نمی‌توان از نقش مراکز آموزش عالی و مراکز نوآوری و رشد غافل بود.

وی ادامه داد: اگر آموزش عالی در منطقه ترشیز به صورت جامع و در قالب یک بسته برنامه‌ریزی آمایشی مورد بررسی قرار نگیرد، زیان‌های بسیار بیشتری از آنچه امروز می‌بینیم، خواهد دید و چه بسا تا کمتر از یک دهه دیگر آثاری از آن در منطقه بر جای نماند.

معماریان بیان کرد: در یک نگاه آمایشی و به صورت کلی منطقه ترشیز را می‌توان به چهار منطقه آموزشی، پژوهشی و نوآوری تقسیم‌بندی کرد و با کمک مسئولان، مردم و خیرین می‌توان در یک مدت‌زمانی پنج ساله برنامه‌های بسیار ارزشمندی را برای توسعه علمی آن انجام داد.

وی گفت: در منطقه کاشمر باید تقسیم وظایف بین واحدهای آموزشی صورت پذیرد. در واقع لازم است آموزش عالی رایگان و دولتی با رهبری مرکز آموزش عالی کاشمر و دانشکده پرستاری به سمت رشته‌های مورد نیاز و اولویت‌دار منطقه برود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در این راستا ضروری است ظرفیت‌های منطقه شناسایی شده و در زمینه‌هایی مانند کشاورزی، صنایع غذایی، بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی، مدیریت کسب و کارهای کوچک، گیاهان دارویی و فرآوری آن‌، فرش و صنایع‌ دستی، مدیریت گردشگری، نساجی و معدن رشته دانشگاهی تعریف شود و در کنار این در بخش بهداشت و درمان نیز نیروهای کارشناس و کاردان‌های حرفه‌ای تربیت شوند.

وی گفت: باید به مرکز آموزش عالی کاشمر اجازه داده شود در راستای اجرای سند راهبردی خود حرکت کرده و اعتبارات ملی لازم برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی آن در زمین تحت تملک آن در اختیار این دانشگاه قرار گیرد.

نماینده دانشگاه‌های منطقه ترشیز گفت: برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر باید به سمت رشته‌های پرطرفدار برود. با این نگاه و بدون موازی کاری با آموزش عالی دولتی می‌توان جاذبه کافی در داوطلبان مشتاق و در عین حال قشر متوسط به بالای جامعه را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور این منطقه نیز باید انرژی خود را در اجرای دوره‌های کارشناسی صرف نکند، اظهار کرد: ظرفیت آموزش‌های از راه دور و الکترونیک این دانشگاه باید در جهت تربیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی مورد نیاز منطقه به ‌ویژه تربیت نیروهای مدیر برای دستگاه‌های اجرایی منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

معماریان اضافه کرد: مجموعه جهاد دانشگاهی منطقه ترشیز هم همان‌طور که در مأموریت راهبردی و کلان آن دیده شده، باید به عنوان یک واحد پژوهشی همیار استان تعریف شود و کشاورزی، گیاهان دارویی و توسعه روستایی می‌تواند زمینه‌های فعالیت راهبردی آن باشد.

وی در ادامه به اقدامات توسعه‌ای و آموزشی در منطقه بردسکن اشاره کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی بردسکن می‌تواند با شناسایی نیازهای دستگاه‌های اجرایی منطقه به تعریف رشته و تربیت نیروی متخصص منطقه به خصوص در حوزه آموزش و پرورش بپردازد. البته ارائه رشته‌های پرطرفدار بدون موازی کاری با دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر می‌تواند زمینه‌ای پررنگ برای جذب دانشجوی بیشتر در این مجموعه باشد.

نماینده دانشگاه‌های منطقه ترشیز عنوان کرد: ساختمان دانشگاه پیام نور بردسکن می‌تواند با یک برنامه‌ریزی جامع در قالب یک تفاهم‌نامه و به کمک مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آمده و نیروی انسانی مورد نیاز را تأمین کند. همچنین در این فرایند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید بودجه‌ها و اعتبارات مورد نیاز را تهیه کرده و نهایتا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساختمان و تأسیسات مورد نیاز را در اختیار قرار دهد به ایستگاه تحقیقات شوری یا شورورزی در منطقه جنوب خراسان رضوی تبدیل به برندی معتبر برای منطقه ترشیز شود.

وی درباره پیشنهادات خود برای توسعه زیرساخت‌های علمی منطقه کوهسرخ نیز گفت: احداث ایستگاه تحقیقات دیم و کشاورزی ارگانیک در شهرستان کوهسرخ ظرفیت زیادی برای جذب نخبگان منطقه و توسعه علمی کشاورزی ارگانیک آن خطه ایجاد خواهد کرد.

معماریان تصریح کرد: در این زمینه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و ایستگاه تحقیقات کشاورزی کاشمر با همراهی جهاد دانشگاهی نیز می‌تواند کمک فراوانی نمایند.

وی با ابراز تاسف از اینکه پس از گذشت سه دهه آموزش عالی در منطقه ترشیز همچنان با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه است، افزود: در سال‌های اخیر به دلایل زیادی این مراکز علمی رشد بسیار کندی داشته و با کاهش تعداد دانشجو دچار انقباض شده‌اند.

معماریان عنوان کرد: به رغم اینکه مرکز آموزش عالی کاشمر به عنوان یک دانشگاه دولتی با توجه به سیاست انقباضی وزارت علوم در راستای اجرای طرح آمایش آموزش عالی که به غلط تفسیر شده و با نگاهی ضد عدالت آموزشی در مناطق محروم، با چالش‌های زیادی در رشد و توسعه خود روبه‌رو بوده است، در سال‌های اخیر توانسته با توسعه فعالیت‌های دانشگاهی پژوهشی و همچنین ارتباط با صنعت و جامعه و راه‌اندازی مرکز نوآوری مأمنی هر چند کوچک برای جذب بیشتر دانشجویان، ایده‌های نوآورانه و نخبگان منطقه ترشیز باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها