کتاب حوض خون رونمایی شد


کتاب  حوض خون  رونمایی شد

اهواز - ایرنا - کتاب حوض خون که خاطرات و روایت‌های بانوان اندیمشکی از رختتشویی البسه رزمندگان دفاع مقدس در بیمارستان شهید کلانتری این شهر را به تصویر کشیده است، روز یکشنبه در آیینی با حضور اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ و ادب در اهواز رونمایی شد.

به گزارش ایرنا ، فاطمه سادات میرعالی نویسنده کتاب "حوض خون" در نشست خبری تکریم مجاهدان رختشوی خانه و رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این کتاب در محل حوزه هنری خوزستان در اهواز گفت: یکی از ویژگی‌های این کتاب روایت واقعی زندگی شخصی راویان رختشویی البسه رزمندگان دفاع مقدس در بیمارستان شهید کلانتری است.

وی ادامه داد: این کتاب حاصل جمع‌آوری و مصاحبه با حدود ۲۰۰ نفر از بانوان رختشوی اندیمشکی و افرادی که مرتبط با بیمارستان شهید کلانتری در زمان جنگ تحمیلی است که پس تحقیق و تفحص در این زمینه، خاطرات ۶۴ نفر از این بانوان رختشوی به صورت کتاب گردآوری شد.

وی افزود: پیشنهادهایی برای تولید فیلم از این خاطرات شده ولی اولویت این بود تا این خاطرات ابتدا به صورت کتاب گردآوری و منتشر شود.

این نویسنده خوزستانی با اشاره به اینکه دفاع مقدس خاطرات شیرین ، تلخ و هیجانی دارد بیان کرد: باید خاطرات را چنان روایت کنیم تا جوانان و نوجوانانی که جنگ تحمیلی را تجربه نکرده‌اند در آن فضا قرار گیرند و با ایجاد جذابیت ، این گروه از مخاطبان، به خواندن کتاب ترغیب شوند.

میر عالی با اشاره به تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب "حوض خون" گفت: ایشان فرمودند "آنجایی را که لباس‌های خونی رزمندگان و ملحفه‌های خونی بیمارستانی رزمندگان را می‌شستند، دیدم که این کتاب "حوض خون" تفصیل این چیزها را نوشته ، انسان واقعا حیرت می‌کند، انسان شرمنده می‌شود در مقابل این همه خدمتی که این بانوان انجام دادند."

صغرا بستاک راوی کتاب "حوض خون" نیز در این نشست گفت: بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک مخصوص رزمندگان مجروح جبهه‌های جنگ تحمیلی بود از این رو بانوان اندیمشکی تصمیم گرفتند تا در محلی از بیمارستان، البسه و پتوهایی که شهدا و مجروحان را در آنها منتقل می‌کردند شستشو کنند.

وی افزود: رختشوی خانه بیمارستان شهید کلانتری سه حوضچه داشت که در حوض اولی که پتو شسته می‌شد فقط خون دیده می‌شد و آن حوض لبریز از آب به رنگ خون می‌شد.

بستاک ادامه داد: در بین البسه و پتوهای حمل شده تکه‌هایی از گوشت و پوست شهدا و مجروحان جنگ تحمیلی دیده می‌شد که پس از جدا کردن از البسه و پتو، آنها را در مراسمی خاکسپاری می‌کردیم.

وی افزود: تعداد زیادی از بانوان اندیمشکی آماده خدمت رسانی در رختشوی خانه بودند اما به دلیل محدودیت فضای رختشوی خانه به صورت گروهی خدمت رسانی می‌کردند.

بیمارستان شهید کلانتری یادگاری از دفاع مقدس در اندیمشک

رییس سابق بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک نیز در این نشست با اشاره به تاسیس این بیمارستان در سال ۱۳۶۰ گفت:وجود یک اورژانس در محوطه‌ شرکت تراورس بتنی اندیمشک ، و نزدیکی این محل بدون استفاده به راه‌آهن،باعث شد تا این بیمارستان در آن محل ساخته و تجهیز شود.

محمدتائید با اشاره به حضور کارکنان راه آهن اندیمشک در بیمارستان شهید کلانتری افزود: جمع زیادی از کارکنان راه آهن اندیمشک در زمان جنگ تحمیلی در این بیمارستان خدمت رسانی می‌کردند.

وی با اشاره به فیلم "ویلایی ها" که در بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک تولید شده است گفت: این فیلم بر اساس واقعیت نیست و فضای فیلم ساختگی است؛ این بیمارستان ۲۳ ویلا داشت که علاوه بر بهیاران، برخی از فرماندهان جنگ تحمیلی نیز در آنها زندگی می‌کردند.

تائید ادامه داد: عمده‌ مجروحانی که به این بیمارستان منتقل می‌شدند رزمندگان جبهه‌های میانی تا جبهه‌های جنوبی خوزستان بودند که به وسیله قطار یا خودرو برای درمان به این بیمارستان منتقل می‌شدند.

رییس سابق بیمارستان شهیدکلانتری افزود: باید کتاب "حوض خون" را به صورت فیلم واقعی ساخت تا در آن مجاهدت زنان اندیمشکی که در آن موقعیت حساس خانه و خانواده خود را برای خدمت به رزمندگان رها کردند نشان داده شود.

رسانه‌ها در معرفی نشر آثار دفاع مقدس کمک کنند

رییس حوزه هنری خوزستان نیز در این نشست گفت: رسانه‌ها باید در این شرایط که فضای مجازی گسترش پیدا کرده به کمک نویسندگان و حوزه هنری بیایند تا کمکی برای معرفی و نشر آثار دفاع مقدس و تولیدات انقلابی باشند.

محمد شهباز گهروئی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد فرآورده‌های خبری رسانه‌ها سیاسی است در صورتی که باید سهمی از محتوای رسانه‌ها برای معرفی فرهنگ و هنر انقلابی اختصاص داده شود.

وی با اشاره به کتاب "حوض خون" گفت: نباید منتظر این باشیم که رهبر معظم انقلاب کتابی را تقریظ کنند بعد رسانه‌ها به آن بپردازند؛ باید رسانه‌ها برای معرفی تمام تولیدات انقلابی ورود کنند.

رییس حوزه هنری خوزستان ادامه داد: باید از رهبر معظم انقلاب درس بگیریم که توجه خاصی به مسایل دفاع مقدس دارند.

به گزارش ایرنا کتاب "حوض خون" حاصل همکاری دفتر تاریخ شفاهی اندیمشک و واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است که با موضوع بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک به عنوان محل رخت‌شویی البسه رزمندگان تالیف شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید