جبران افت سطح آبخوان های یزد اولویت سند سازگاری با کم آبی است


جبران افت سطح آبخوان های یزد اولویت سند سازگاری با کم آبی  است

یزد - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: در سند سازگاری کم آبی استان ، به صفر رساندن سطح اُفت آبخوان ها و حفظ سطح زیرکشت محصول کشاورزی موجود در اولویت قرار دارد.

به گزارش روزیکشنبه روابط عمومی آب منطقه ای یزد، محمدمهدی جوادیان زاده در نشست رویداد منابع آب اردکان که با حضور فرماندار، مدیران حوزه آب و جمعی از کشاورزان برگزار شد، در مورد مشکل کشاورزان افزود: تنش آبی تنها مربوط به یک یا چند استان نیست، بلکه باید با تصمیم ملی و با همکاری ساکنان تمامی استان و با بهره گیری از دانش روز نسبت به چاره اندیشی و رفع آن اقدام شود.

وی با اظهار این که در این برنامه برای رفع نگرانی بخش کشاورزی، بحث حفاظت از آب های زیرزمینی مطرح است، گفت: شوری و کمبود آب اردکان و نیاز گیاهان به یک دوره آبشویی و نگرانی کشاورزان مد نظر است و با تشکیل تیم کارشناسی با حضور فرماندار ، جهاد کشاورزی، نماینده کشاورزان و نماینده ای از این شرکت برای برآورد نیاز واقعی گیاه و بازنگری پروانه چاه ها در کمیسیون رسیدگی به آب های زیرزمینی، این نگرانی ها رفع می شود.

وی با اشاره به نصب ۹۴ درصد سامانه های هوشمند( کنتور) چاه های کشاورزی به نصب ۱۰۰ درصد کنتورها تا پایان سالجاری تاکید کرد.

همچنین فرماندار اردکان با قدردانی از مدیران حوزه آب استان که تمامی مساعدت خود را در مدیریت و تامین آب شرب و کشاورزی به کار می برند از کاهش سالانه سطح منابع آب های زیرزمینی ۴۴ سانتی متر در دشت ممنوعه یزد - اردکان خبرداد.

مصطفی پوردهقان با بیان اینکه مشکل تأمین آب در بیشتر مناطق وجود دارد، عنوان کرد: با توجه به نصب کنتورهای هوشمند مشکل خاموشی چاه‌های کشاورزی رفع شد، اما نیاز به تأمین آب به منظور حفظ سطح زیرکشت موجود،‏‌ تاب آوری درختان و رهاشدن باغ ها به حال خود باید به صورت جدی مدنظر قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اقدام های علمی و کارشناسی، مصرف آب بر اساس مجوزهای صادر شده، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ها، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز ، ترویج فرهنگ صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف نقش بسیار مهمی در مدیریت منابع آبی دارد اما از بین رفتن محصول کشاورزی و افزایش مشکل ناشی از خشک شدن باغ ها و کاهش سرانه فضای سبز از حساسیت‌های موجود است که مطالعه و بازنگری بیشتر تأمین کنندگان آب استان را طلب می کند.

فرماندار اردکان با اشاره به تشکیل کمیسیون حفاظت از منابع آب که با حضور کارشناسان آب منطقه‌ای، جهادکشاورزی و با نظارت فرمانداری تشکیل می شود ،افزود: مشکل حجم برداشت از چاه‌های کشاورزی در کمیسیون مربوطه ظرف ۲ هفته آتی تعیین تکلیف می شود.

نواحی مرکزی ایران از جمله استان یزد در منطقه گرم و خشک قرار دارد که متوسط بارندگی آن در سال ۱۳۷۰ شمسی ۱۱۰ میلیمتر بود در این مدت با ۵۰ میلیمتر کاهش به ۶۰ میلیمتر رسید.

آبخوان (Aquifer) :آبخوان لایه زیرزمینی قابل نفوذ و متخلخل از سنگ‌های نفوذ پذیر و نرم نظیر شن، کنگلومرا، سنگ آهک شکسته شده و شن نرم است که از آب اشباع شده و به راحتی قابلیت انتقال آب را به چاه یا چشمه دارد.

اگر چه سنگ‌هایی نظیر گرانیت و شیست به طور عمومی آبخوان های ضعیفی هستند (به دلیل خلل و فرج کم)، در صورت شکستگی، آبخوان‌های خوبی برای برداشت محسوب می‌شود.

آب از طریق حفر چاه در داخل آبخوان با استفاده از پمپاژ برداشت می‌شود و میزان آب برداشتی از طریق بارش به داخل فرج و فرج سنگ‌های آبخوان جبران می‌شود.

آمار اضافه شدن آب در داخل آبخوان برای تمامی آبخوان ها یکسان نیست و این مساله به هنگام برداشت آب بایستی مورد نظر قرار گیرد. درواقع پمپاژ سریع از چاه حتی منجر به خشک شدن چاه‌های مجاوری می‌شود که از یک آبخوان مشترک آب برداشت می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا