پنچمین جلسه شورای فرهنگ عمومی پیشوا برگزار شد


پنچمین جلسه شورای فرهنگ عمومی پیشوا برگزار شد

پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی با موضوع عفاف و حجاب در دفتر امام جمعه شهرستان پیشوا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان پنجمین جلسه شورای فرهنگ وعمومی با موضوع عفاف و حجاب با حضور مسئولین ذیربط در دفتر امام جمعه شهرستان پیشوا برگزار شد.

در ابتدا امیر حسین طاهری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان پیشوا ضمن تبریک به مناسبت هفته بسیج و کتاب و کتاب خوانی با قرائت دستور جلسه پنجمین شورای فرهنگ عمومی و درخواست ارائه گزارش از دستور جلسات گذشته از مسئولین ادارات، این جلسه را اداره نمود.

بنابر این گزارش؛ جلسه با حضور حسین نوش آبادی نماینده مردم شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سهرابی مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، حجت الاسلام والمسلمین باقری امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی، تاجیک نوری فرماندار و نایب رئیس جلسه شورای فرهنگ عمومی، طاهری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی و روسای ادارات و نهادها و اعضای جلسه در شهرستان پیشوا برگزار شد.

حسین نوش آبادی نماینده مردم شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی:

سبک زندگی در دنیا در سه محور قرار گرفته است. 1- سبک دنیا گریزی و راهبانه که به ویژه در بخشهایی از شرق به این سبک زندگی خاص پرداخته می شود 2- سبک زندگی دنیا گرایانه و مادی که اغلب در دنیای غرب مورد توجه است و بر اساس نظام سرمایه داری و بر مبنای لذت بردن انسان است 3- سبک زندگی مبتنی بر فطرت و آموزه های قرآنی به سیره نبوی و ائمه اطهار علیهما السلام می باشد و موجبات رشد و بالندگی را به همراه خواهد داشت و پیامبر اسلام (ص) خطاب به مردم فرمودند: «در اسلام گوشه گیری و نا امیدی وجود ندارد من که پیامبر شما هستم هم مانند شما می خورم و می نوشم و تفریح می کنم اما مرزی قائلم بین حرام و حلال» سبک زندگی دنیا گرایانه نیز از دیدگاه اسلام مردود می باشد و انسان صرفاً برای لذت بردن به دنیا نیامده است و منشاء آن در دنیای غرب می باشد.

سبک زندگی اسلامی که مد نظر اسلام می باشد و رهبر معظم انقلاب برای آن طرح و مدل و ایده دارند را باید بتوانیم در جامعه عملیاتی کنیم و باید در نظر داشته باشیم که سبک زندگی اسلامی به رفتارهای فیزیکی محدود نمی شود و ذهنیات و تفکرات و باورها را نیز در بر می گیرد و یک سبک در عمل خودش را در رفتار نشان می دهد و اسلام برای نوع تفکر و ذهنیت انسان و نوع اندیشیدن و نوع تخیلات دارای سبک است و در عمل در روابط اجتماعی، انسانی و سیاسی خود را نشان می دهد.

در بحث عفاف و حجاب موازین اسلام مشخص است و دلیل اینکه کلمه عفاف و حجاب در کنار هم به کار برده می شوند این است که تا عفت نباشد حجابی وجود نخواهد داشت. حجاب محصول یک تفکر عفاف گونه است و فرد چون خود را در قالب عفاف و یک معصومیت می بیند و اینکه خداوند او را با ارزش خلق نموده است و به خدا اعتقاد دارد، خود را به جهت صیانت از عصمت می پوشاند و این را باید در نظر داشت که بحث پوشش و عفاف فقط مخصوص زنان نیست و برای مردان نیز می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین باقری امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان پیشوا:

تبریک به مناسبت هفته بسیج و کتاب و کتاب خوانی و ما در شهرستان تدبیری بیاندیشیم تا کتاب و کتابخوانی از مظلومیت بیرون بیاید و کتاب در سبد احتیاجات مردم قرار گیرد و سطح مطالعه در جامعه افزایش یابد و حتی این موضوع در مورد نخبگان بیشتر مورد نظر است زیرا اگر مطالعه برای نخبگان کمرنگ شود در آینده جامعه دارای پیشرفت در هیچ حوزه ای نخواهیم داشت.

شناسائی مسائل و مشکلات شهرستان در گذشته مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و توسط نهادها و مسئولین امر مورد تحقیق و تفحص قرار گرفت و این مشکلات جمع بندی و شناسائی شد و موجود نیز می باشد و هم اکنون باید در این مورد کارگروه هایی تشکیل شود، جلساتی گذاشته شود مسائل مطرح شود و راهکار لازم برای آن پیدا و با هم فکری در این خصوص تصمیمات لازم اتخاذ گردد.

طبق فرمایش مقام معظم رهبری (دام عزه): «مباحث دانش بنیان باید مسئله محور باشد» یعنی مباحث در این جلسه که نخبگان شهرستانی در آن حضور دارند نیر مباحث باید مسئله محور باشند و کارگروه های فرهنگی تشکیل و گزارش خروجی آن به شورای فرهنگ عمومی ارائه گردد.

خطاب به حاضرین در جلسه: باید نخبگان در حوزه های مختلف توسط شما عزیزان شناسائی و معرفی شوند تا کارگروه مسئله شناسی در موضوعات به تفکیک تشکیل گردد.

این شهرستان ظرفیت بسیار بالائی دارد و در تمام حوزه ها اعم از ورزشی، فرهنگی، سیاسی، علمی و مذهبی فعالیت های خوبی انجام می شود و از رسانه ها انتظار می رود در اطلاع رسانی این فعالیت ها بهتر کار کنند.

تاجیک نوری فرماندار و نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان پیشوا:

آنچه که امروز به نظر من مهم است و در شورای فرهنگ عمومی شهرستان باید مورد توجه قرار گیرد بحث منطقه، بوم و جغرافیایی است که باید به تفکیک مورد بررسی قرار گیرد. من در جلسه شورای تامین هم عرض کردم هر منطقه مشکلات خاص خودش را دارد و شاید نسبت به مشکلات شهرستان های هم جوار متفاوت باشد؛ به خاطر نوع بافت جمعیت و فرهنگ هر منطقه. به همین خاطر اگر این بررسی ها قبل از این صورت گرفته است، دبیر محترم جلسه آنرا در اختیار شورا قرار دهند تا پس از مطالعه راهکاری برای مشکلات و چالش هایی که در شهرستان وجود دارد و ممکن است با آن روبرو شویم با تشکیل جلسه و کارگروه پیدا شود.

اکنون می توانیم بگوییم چند برنامه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ داشتیم که باید آن را به مرحله اجرا برسانیم و به این ترتیب وظیفه هر دستگاه و سهم آن مشخص می شود و طبق آن باید ارائه گزارش نماید.

در مسئله فرهنگ نیز طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید از ظرفیت جوانان استفاده کرد و به جوانان میدان داده شود و افراد با تجربه نیز به کار گرفته شوند و مصوبات به صورتی باشد که در جلسات بعدی روی آن کار شده باشد و خروجی خوبی از این مصوبات گرفته باشیم.

در خصوص بدحجابی متاسفانه باید گفت این مشکل در یک سال و دو سال پیش نیامده است و تمام گروه های مختلف شبکه های مجازی و معاند نظام برای فرهنگ سازی اشتباه در این خصوص کار می کنند. موضوع بسیار مهم، بحث شبکه های مجازی است. اینکه هر چقدر در شبکه های مجازی کار کنیم به سرمایه تبدیل شده است. در این دو ساله کرونا تقریباً ارتباط مستقیم کلامی با مخاطبان قطع بوده و آن چه که فراهم گردیده بستر فضای مجازی می باشد محتوا سازی در گروه‌های جهادی که همین الان هم در شهرستان کار می کنند بسیار تاثیر گذار می باشد شاید یک گروه جهادی از مجموعه دستگاه های فرهنگی یک استان هم بهتر کار کند چون که دغدغه ها را می شناسد.

سهرابی مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران:

یک نظر و ایده و اندیشه برای اینکه بتواند برسد به تمدن؛ ناگزیر است که حرف و ایده اش را به نحوی ارائه کند تا برای همه قابل قبول و اجرا باشد و ما تا زمانی که حرفمان محصور در یک سری انسانهای خاص باشد نمیتوانیم در مورد تمدن صحبت کنیم.

ما برای تمدن سازی نیاز به ایده هایی داریم که برای مردم تازگی داشته باشد. به طور مثال در بحث مد و پوشاک می توانیم پوشاک اسلامی را با تنوع مختلف و با رعایت اصول حتی برای جوامع دیگر تبلیغ و ارائه نماییم به نحوی که بنوانیم آن را به فرهنگ تبدیل نماییم.

مسئله سبک زندگی یک مسئله عقیدتی و نگرشی نیست بلکه یک پوسته ظاهری است و مربوط به سلیقه و پسندیدن است افراد می پسندند و انتخاب می کنند.

پایان پیام/704

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !