محسنی‌اژه‌ای: ترک فعل جرم نیست چون قانون ندارد


محسنی‌اژه‌ای: ترک فعل جرم نیست چون قانون ندارد

رئیس قوه قضائیه گفت: یکی از مسائلی که در مجلس درباره آن صحبت شد، موضوع ترک فعل است. بارها گفته‌ام که هر ترک فعلی الان جرم نیست چون قانون می‌خواهد.

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم ؛ حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در نشست مشترک نمایندگان مجلس و مسئولان عالی قضائی که بعدازظهر امروز در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با تأکید بر اهمیت نقش مجلس با بیان اینکه مجلس می‌تواند ریل‌گذاری صحیح کند، گفت: مجلس اول و وسط و آخر است؛ چون قانون وضع می‌کند و نظارت و سؤال و استیضاح می‌کند. مجلس می‌تواند منشأ قدرت در نظام باشد و جلوی بیگانگان بایستد و به سایر قوا برای ایستادگی مقابل انحراف‌ها و بیگانگان کمک کند و این امر را در دوره‌های مختلف ثابت کرده است.

وی افزود: مجلس یازدهم به کمک دولت آمد و در مقابل زیاده‌خواهان و شیطان بزرگ و مقابل کسانی که می‌خواستند به نحوی از انحا با فشار و ظلم‌شان مردم را بیشتر تحت فشار قرار دهند ایستاد با گذاردن قانون مسیر را عوض کرد. این جایگاه مجلس است و امروز دولت محترم سیزدهم هم با تمام توان و قدرت و وقت‌گذاشتن زیاد از سوی هم ریاست محترم جمهور و اعضای کابینه با نهایت خیرخواهی و وقت گذاشتن، در جهت ارتقای نظام و رفع مشکلات و گرفتاری‌ها تلاش می‌کنند.

اژه‌ای ادامه داد: امروز به فضل پروردگار در قوه قضائیه هم همه در این جهت تلاش می‌کنند؛ یک تلاش وافر و فوق‌العاده که در جهت اهداف نظام و تحقق ارزش‌های الهی و جلوگیری از انحرافات و برقراری و توسعه عدالت و برخورد با مفسدین است.

وی افزود: امروز فرصتی است که سه قوه دست به دست هم و در کنار همدیگر با بحث و گفت‌وگو و رسیدن به فهم و ادراک مشترک نسبت به مسائل آسیب‌شناسی‌های جدی داشته باشیم و بر اساس آن راه‌حل‌های مناسب پیدا کنیم و با هم‌افزایی و تعامل بیشتر سه قوه بتوانیم نقشه‌های دشمن را خنثی کنیم و گرفتاری‌‌ای که امروز مستکبرین و طواغیت برای مردم ایجاد کرده‌اند را خنثی کنیم.

وی تأکید کرد: امت اسلامی و مردم غیور، شهیدداده و شهیدپرور می‌توانند تحریم‌ها را خنثی کنند. سه قوه اگر دست به دست هم دهند و از ظرفیت مردمی استفاده کنند، می‌توانند این تحریم‌ها را خنثی کنند و به اهداف عالیه نظام برسند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت: مهم این است که شرایط را درک کنیم و به اشتراک نظر برسیم و در عمل همدیگر را کمک کنیم. سرمایه اصلی ما مردم متدین هستند که اگر سه قوه از این سرمایه استفاده کنند می‌توانیم این مشکلاتی که برخی از آنها را خودمان با سوء مدیریت ایجاد کردیم و برخی را دشمن ایجاد کرده مبارزه کنیم.

وی سپس خطاب به نمایندگان اظهار کرد: در بعضی از مواردی که درباره قوه قضائیه می‌گویید ما مشکلات قانونی داریم. دست به دست هم دهیم لوایحی که داده می‌شود، سریع‌تر و دقیق‌تر انجام و جامع‌تر دیده شود. معاونت حقوقی و سایر معاونت‌ها با معاونت‌های مربوطه و کمیسیون‌های قضائی و دیگر کمیسیون‌ها همکاری کنند تا لوایح که آمد به‌زودی تصویب شود تا سریع‌تر به نتیجه برسد.

وی در ادامه درباره انتقاد مطرح‌شده درباره عملکرد سازمان ثبت در خصوص حدنگاری گفت: توجه کنید که هر ساله چقدر بودجه برای حدنگاری تعیین می‌شود. یک سال مجلس همکاری کرد و در این مدت نتیجه آن مشهود است، در سال 99 و در 6 ماهه امسال ببینید چقدر کار شده است. در طول 40 سال قبل چقدر بوده و در دو سال اخیر چقدر؟ الان 71 میلیون کیلومتر حدنگاری شده که بخشی از آن به دلیل اختصاص بودجه بوده است.

محسنی‌اژه‌ای افزود: یکی از مسائلی که در مجلس درباره آن صحبت شدف موضوع ترک فعل است. بارها گفته‌ام که هر ترک فعلی الان جرم نیست چون قانون می‌خواهد. قوه قضائیه باید دستگاهی باشد که بیش از هر دستگاه دیگری به قانون احترام بگذارد و اگر قانون نباشد و خودمان بخواهیم ورود کنیم ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

وی در ادامه سخنانش برگزاری 9 نشست با نمایندگان مجلس در دوره 4 ماهه ریاست خود بر قوه قضائیه را یادآور شد و گفت: در این مدت با 7 کمیسیون و 2 فراکسیون نشست برگزار کردیم و تمام حرف ما رسیدن به اشتراکات و طرح مسائل دو طرف و رسیدن به راه‌ حل بوده است.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به حضور 290 نماینده در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در تمام نقاط کشور نزدیک‌ترین افراد به مردم نمایندگان هستند، کسانی که از جزئیات زندگی روزمره مردم آگاه هستند، نمایندگان مجلس هستند و چه کسی بهتر از آنان می‌تواند دردآشناتر به مردم باشد. چه کسی بهتر از آنان می‌تواند مشکلات مردم را در مجلس مطرح کند و برای آن ساز و کار قانونی مناسب پیش‌بینی و وضع و نظارت کند و بعد دنبال کند که اجرا شود. این فرصت بی‌سابقه و کم‌سابقه است و باید از این فرصت حداکثر استفاده شود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با تأکید بر اهمیت عِده و عُده لازم در پیشبرد برنامه‌های دستگاه قضا، توسعه فرایندهای دادرسی را نیازمند ابزارها دانست و تأمین منابع را برای آن مورد اشاره قرار داد و خطاب به نمایندگان مجلس از برنامه قوه قضائیه برای کاستن از جرم‌انگاری خبر داد.

وی گفت: ما می‌خواهیم رسیدگی قضائی عالمانه، عادلانه، به موقع و دقیق باشد. برای این منظور به نیروهای متخصص نیاز داریم، اینکه با فراغت بال و بر اساس تخصص عمل کند. حال اگر قاضی دادسرا بخواهد در روز به 6 تا 10 پرونده رسیدگی کند، چطور می‌تواند آن را انجام دهد؟ الان در یک اتاق کوچک چند میز گذاشته‌اند که اصلاً جای حرکت نیست و ارباب رجوع زیاد است. شعبه‌ای که 300 پرونده در ماه به آن رجوع می‌شود چطور می‌تواند به این پرونده‌ها رسیدگی کند؟ کارمند اداری با حقوق کم چطور می‌خواهد زندگی کند؟

وی در ادامه با بیان اینکه امروز تلاش قوه قضائیه این است که هر چقدر می‌شود هزینه کمتر برای مردم ایجاد کند و یکی از مواردی که هزینه را کم می‌کند توسعه رسیدگی‌های الکترونیکی است، گفت: قرار بود 400 میلیارد تومان برای اجرای سند تحول قضائی اختصاص داده شود که تا چندی پیش یک ریال هم داده نشده است. با این حال تلاش ما این است که برخی مردم که به تعبیر امام راحل(ره) نه پای آمدن و نه زبان گفتن و نه سواد نوشتن دارند، پول وکیل و کارشناسی ندارند، از عدالت دستگاه قضا بهره ببرند که نیازمند عِده و عُده است و با این مقدار نیرو و امکانات امکان‌پذیر نیست.

رئیس قوه قضائیه در پایان سخنانش گفت: قرار شد درصدی از بودجه عمومی به قوه قضائیه اختصاص داده شود که پیشنهاد ما 5 درصد بود که پذیرفته نشد. در نهایت گفتند 2.9 درصد که همه آن تخصیص داده نمی‌شود و حتی محاسبه 2.9 از بودجه عمومی هم درست انجام نشد؛ امیدوارم مجلس این مشکل را حل کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیس‌جمهور وارد سمنان شد