رقص حاشیه‌سازگربه‌ها


رقص حاشیه‌سازگربه‌ها

دنیای‌اقتصاد: سینمای ایران از کمبود فیلم کودک رنج می‌برد. سینماگرانی که در این سال‌ها وارد حوزه کودک و نوجوان شده‌اند شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسند. در روزهای اخیر فیلم «شهر گربه‌ها» ساخته جواد هاشمی وارد چرخه اکران شد؛ اما حاشیه‌هایی به‌وجود آمد که احتمال می‌رود نمایش این اثر هم با مشکل روبه‌رو شود.

داستان فیلم «شهرگربه‌ها» درباره شهری گربستان است که در آن ساکنان به طمع رسیدن به آرزو‌های خود قصد دارند در مسابقه‌ای که دسیسه مشاور حاکم شهر گربه‌هاست، شرکت و به شهر گربه‌ها عزیمت کنند، غافل از اینکه حاکم به کمک تحقیقات و کشفیات پروفسور تصمیم دارد عمر آنها را بگیرد و به عمرخودش اضافه کند. حاکم شهر گربه‌ها با این کار بیشتر از همه گربه‌ها عمر خواهد کرد؛ اما شنگول و گربه‌های دیگر با نقشه‌ای به کمک پروفسور که تحت فشار‌های حاکم خسته شده است، می‌آیند تا…

ماجرا از این قرار است که خبرگزاری فارس درباره بخش‌های شادی در این فیلم انتقاداتی را مطرح کرد و پویشی را راه انداخت تا اکران این فیلم لغو شود گویا تا دیروز ۷ هزار نفر این نامه را امضا کرده بودند. البته پس از آن رسانه‌های دیگری همچون خبرگزاری تسنیم نیز درباره این فیلم نوشتند و اکران این اثر را نادرست دانستند. خبرگزاری فارس نوشته جواد هاشمی، کارگردان این اثر مدعی است که می‌خواسته مهاجرت و زندگی رویایی در آن‌سوی آب را نقد کند و با این حال گویا وسیله مناسبی برای هدف خود انتخاب نکرده و اقشار مذهبی و دغدغه‌مند را نسبت به محتوای فیلم به‌ویژه سکانس‌های رقص و آواز آن دل‌آزرده کرده است.

این اما پایان ماجرا نبود و کار به مجلس هم کشید و یک نماینده مجلس خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد گفت اکران فیلم سینمایی شهر گربه‌ها احساسات متدینین را جریحه‌دار کرده است. محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس دیروز در تذکر شفاهی جلسه علنی خطاب به وزیر ارشاد گفت این گربه‌رقصانی که در فیلم سینمایی شهر گربه‌ها اتفاق افتاده است، متوقف شود؛ چراکه این موضوع احساسات متدینین و مذهبی‌ها را جریحه‌دار کرده است، اینکه مجوز اکران چنین فیلم‌هایی داده می‌شود، مخالف موازین نظام دینی است. این نماینده از وزیر ارشاد خواست درمقابل فشارهای وارده مقاومت کند و اکران این فیلم را به‌خاطر صیانت از خون شهدا تعطیل کند.

دیروز جواد هاشمی نیز به اتفاق‌ها واکنش نشان داد و گفت: حاضر است فیلمش را اصلاح کند. این بازیگر و کارگردان سرشناس که اتفاقا به حضور در آثار ارزشی مشهور است در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: بابت این همه هجمه، بداخلاقی و قضاوت نسبت به خودم خسته شدم. من آدمی مذهبی هستم و اینکه مذهبی‌ها متوجه نشدند که من چه می‌کنم و چه می‌گویم برایم بسیار غم‌انگیز است. فکر می‌کنم یا باید کوتاه بیایم یا باید این کار را کنار بگذارم و از این به بعد هم با لباس به استخر بروم!

این کارگردان افزود: «متاسفانه با حذف برخی پلان‌ها تمام دی‌سی‌پی‌ها باید تغییر کند، فیلم باید دوباره صداگذاری و نیز بار دیگر اصلاح رنگ شود. این کار گرفتاری خیلی زیادی پیش روی من خواهد آورد که جدا از هزینه‌های تحمیلی، امیدوارم تا پایان هفته به انجام برسد.»

این بازیگر و کارگردان که چند ماه قبل به‌دلیل بازی در یک سانس سریال «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان هم مورد انتقاد قرار گرفته بود، گفت: «نسبت به من و آثارم حساسیت ایجاد شده است و کاملا مشخص است که اگر من سازنده یکی دو فیلم دیگری که الان در حال اکران است بودم، حتما جماعت حزب‌اللهی اجازه اکران آن را نمی‌دادند. برای من سوال است که اگر پلان‌های رقص سریال «پایتخت» را کنار هم بگذارند و یک تیزر بسازند آیا کسی اعتراض می‌کند و کمپین به راه می‌افتد؟ خیر، این شرایط برای «من» درست شده وگرنه چنین چیزی اپیدمی شده و در جامعه و خانه‌ها رخ می‌دهد، در سریال‌ها هم دیده می‌شود. حتی برای گفتن مفاهیم درستی که هدف جمهوری اسلامی است بالاخره گاهی هم رقص و هم حتی بی‌حجابی در فیلم‌ها اتفاق می‌افتد. آیا به همه آنها اعتراض می‌شود؟»

او ادامه داد: «با این حال تصمیمم برای حذف برخی پلان‌ها نه به‌خاطر شیطنت‌های بعضی خبرگزاری‌ها بلکه به این خاطر است که متاسفانه برخی افرادی که اصلا فیلم را ندیده‌اند، با قضاوت جلو می‌روند و من این کار را می‌کنم تا یاد بگیریم به همدیگر احترام بگذاریم. امیدوارم آنها نیز به من احترام بگذارند، فیلم را ببینند و متوجه شوند که قضاوتشان درست نبوده است.»

این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند
کپی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط