از پایین بودن صبر و حوصله هئیت امنا و خادمین مساجد تا روستاهایی که فاقد امام جماعت هستند


از پایین بودن صبر و حوصله هئیت امنا و خادمین مساجد تا  روستاهایی که فاقد امام جماعت هستند

مسئول سازمان بسیج طلاب کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ادارات با طلبه‌ها ارتباط لازم را ندارند و مسئولین با طلبه‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنند، گفت: هئیت امنای مساجد و خادم مسجد در استان پیرمرد هستند و صبر و حوصله‌ آنها کم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، نشست ساماندهی مساجد و مبلغین استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور مسئول قرارگاه جهادی فرهنگی منتظران عاشورایی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و نمایندگان بسیج طلاب و مدیر و معاونین حوزه علمیه برگزار شد.

حجت‌الاسلام «سیاوش علیزاده» در این نشست گفت: اولین مشکلی که در رابطه با طلاب به چشم می‌خورد مشکلات معیشتی است.

مسئول سازمان بسیج طلاب کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ادارات با طلبه‌ ها ارتباط لازم را ندارند و مسئولین با طلبه‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنند، گفت: هئیت امنای مساجد و خادم مسجد در استان پیرمرد هستند و صبر و حوصله‌ آنها کم است.

وی در ادامه افزود: خانه‌ های عالم در شأن طلاب نیست و باید در ساخت و تجهیز این خانه دقت و توجه بیشتری شود؛ ضمن ایتکه روحانیون انسان‌هایی هستند که وقتی کاری را به آنها بسپاریم، آن را به خوبی انجام می دهند.

علیزاده در پایان یادآور شد: بسیج طلاب با همکاری گروه های جهادی طلاب و روحانیون از هیچ کمکی در امر تبلیغی و عمرانی دریغ نمی کند و هر کجا که لازم و صلاح باشد خدمتگزار خوبی برای مردم است.

حجت الاسلام «سید هاشم موسوی نیا» هم به عنوان نماینده سازمان تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست، اظهار کرد: در این زمینه به لحاظ محوری سازمان تبلیغات‌ کارهایی را آغاز کرده و مهرواره‌ای را تحت‌ عنوان «مهرواره محله همدل» در کل کشور ارائه دادند که در این مهرواره ۵۷ هزار مسئله در کل کشور ثبت شد.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان بویراحمد عنوان کرد: هدف از این مهرواره یک گفتمان‌سازی بود که مردم در این زمینه مشکلات و خواسته‌های خود را ثبت کنند که استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه ثبت مسائل رتبه پنج کشور را با توجه به جمعیت کسب کرد و شهرستان بویراحمد نیز رتبه برتر کشوری را به دست آورد.

از پایین بودن صبر و حوصله هئیت امنا و خادمین مساجد تا  روستاهایی که فاقد امام جماعت هستند

حجت الاسلام موسوی نیا با اشاره به اینکه در مهرواره محله همدل کارهای خوبی صورت گرفت و مسائل طرح‌ های خیلی خوبی از جانب مردم در استان مطرح شد. اظهار کرد: هم‌اکنون نیز بنا به فرموده مقام معظم رهبری که فرموده‌اند «مساجد باید محور تحول باشند»، مهرواره اوج در حال اجراست.

وی در ادامه بیان کرد: مساجد کل استان بر اساس مساجد فاقد امام، دارای امام، مساجد فعال و مساجد غیر فعال در حال بررسی است و ۷۰۰ مسجد استان در نرم‌افزار بیرق احصا شده است.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان بویراحمد گفت: از این تعداد، ۳۰۰ مسجد دارای امام، ۱۰۰مسجد فعال اما فاقد امام و ۳۰۰ مسجد نیز غیرفعال است.

وی ادامه داد: بسیاری از مساجد در استان و حتی برخی روستاهای دارای دو هزار جمعیت، فاقد خانه عالم هستند.

حجت الاسلام موسوی نیا تصریح کرد: در سال های گذشته در برنامه بودجه استان حتی برای تعمیر و تجهیز خانه‌ های‌ عالم ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته نشده بود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بویراحمد ادامه داد: دریافتی ائمه مساجد روستاها از سازمان تبلیغات حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که این مَبلغ برای مُبلغین سطح شهر نه در نظر گرفته شده و نه در این زمینه هنوز برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

وی گفت: بخشنامه سازمان تبلیغات کشور مبنی بر این است که تحت هیچ عنوان حق جذب روحانی پاره وقت نداریم.

حجت الاسلام موسوی نیا با بیان اینکه روحانیون تمام وقت در سه قالب امام محله در سطح شهر با توجه به کاری که سالانه انجام می‌دهند، مبلغی را برای ایشان در نظر می‌گیرند و حق‌الزحمه‌ای به آنان تعلق نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: امام پایگاه های فرهنگی اجتماعی در سطح حاشیه شهرهای مناطق آسیب‌پذیر که استانداری برای آنها حق‌الزحمه‌ای در نظر می‌گیرد.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان بویراحمد گفت: طلبه ای که در روستاهای دور افتاده مشغول امر تبلیغ است و اگر هیچ حمایتی از او نشود، دلسرد می شود.

حجت الاسلام «سید علی اکبر موسوی اطهر» نیز در این نشست، اظهار کرد: در حوزه تبلیغ آسیب‌های زیادی وجود دارد از جمله اینکه برای مساجد مبلغ تربیت نکرده‌ایم.

معاون تبلیغ حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر ضرورت تربیت مُبلغ در تراز انقلاب اسلامی، بیان کرد: حوزه های علمیه باید بخشی از وقت خود را برای تربیت مبلغ مختص مساجد اختصاص دهد و آنها را آموزش و تربیت کنند.

از پایین بودن صبر و حوصله هئیت امنا و خادمین مساجد تا  روستاهایی که فاقد امام جماعت هستند

موسوی اطهر، مدیریت مسجد را امری مهم و غیر قابل انکار دانست و گفت: از آنجایی که مدیریت مسجد با اقشار و گروه های مختلف سر و کار دارند، قطعا از مدیریت یک اداره‌ کل کمتر نیست و باید نهادهای حکومتی و نظام به فکر این باشند که مبلغ خاص مسجد تربیت کنند.

وی با اشاره به اینکه مبلغ باید حداقل در زمینه روانشناسی و جامعه‌ شناسی تبلیغ مهارت داشته باشد و بتواند در محل مورد نظر توانایی اداره و مدیریت کلی داشته باشد، گفت: باید آموزش‌های لازم را در این زمینه برای طلاب فراهم کنیم و بعد انتظار مبلغ بودن را از آنها داشته باشیم.

معاون تبلیغ حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: باید موازی‌کاری را کنار بگذاریم و در زمینه مدیریت مساجد کارهای اساسی و زیربنایی انجام دهیم و یک نهاد واحد به طور کلی متولی همه امور مساجد باشد.

وی گفت: تبلیغ ویترین کار حوزه‌های علمیه است، اما ما در این زمینه کمترین هزینه را داریم، باید به طور جدی در این زمینه تلاش کنیم.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی