کدام صنایع کرمان دوباره جان گرفتند؟


کدام صنایع کرمان دوباره جان گرفتند؟

کرمان - ایرنا - تحریم‌ها، جنگ اقتصادی و تمامی چالش‌های فراروی تولید در سال‌های اخیر بخش قابل تاملی از صنایع استان کرمان را با خطر تعطیلی روبه رو کرد اما در این میان واحدهایی هم بودند که با حمایت ها و برنامه ریزی توانستند چرخ تولید را با اشتغال و شکوفایی اقتصادی پیوند بزنند.

به گزارش ایرنا جان گرفتن صنایع در استانی که به عنوان قطب معدن و کشاورزی کشور شناخته می شود می تواند ضمن توسعه اشتغال و افزایش درآمدها، در فرآوری و تکمیل زنجیره های تولید و نیز افزایش صادرات از پهناورترین استان کشور نیز کمک کننده باشد.

آمار ۶۵ درصدی واحدهای نیمه فعال و راکد کرمان

تحریم های اقتصادی خارجی از یکسو، قوانین مزاحم، کم کاری ها در تسهیل مجوزها و در مجموع خودتحریمی ها از سوی دیگر در کنار گرفتاری های همه گیری ویروس کرونا تبعات بسیاری داشته و وضعیت به گونه ای بوده که به گفته مسئولان ۶۵ درصد واحدهای استان کرمان را راکد و نیمه فعال کرده است.

وقتی اعلام می شود ۶۵ درصد واحدهای تولیدی استان راکد و نیمه فعال است خود یعنی اینکه چه سرمایه ای از استان و کشور بلااستفاده مانده و چه تبعاتی را نیز به دنبال خواهد داشت.

علیرضا رحمان نژاد معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این خصوص با اشاره به یکهزار و ۷۰۰ واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری استان می گوید: اینک نزدیک ۲۱ درصد واحدهای تولیدی استان کرمان راکد، حدود ۴۴ درصد نیمه فعال و ۳۵ درصد نیز فعال هستند.

کدام صنایع کرمان دوباره جان گرفتند؟

کدام صنایع کرمان دوباره جان گرفتند؟

۵۲ واحد راکد در کرمان فعال شدند

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه سازمان صمت فعالیت های خود را در یک سال گذشته تولید در ۱۰ برنامه و هفت محور انجام داد افزود: یکی از مهمترین این برنامه ها فعال سازی معادن راکد و نیمه فعال بود و در پروژه فعال سازی واحدهای راکد ۵۲ واحد را فعال کردیم.

به گفته وی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بر اساس آخرین گزارش در یک سال گذشته تعداد ۴۹ جلسه تخصصی و ۲۶ نشست اصلی را برگزار کرد و ۶۱۱ مشکل واحدهای تولیدی به صورت مصوبه درآمد.

وی ادامه داد: با پیگیری میدانی ۵۵ درصد این مصوبات اجرا شدند، ۱۰ درصد اجرا نشد و ۳۵ درصد نیز در حال پیگیری هستند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: مصوبات اجرا شده نسبت به سال پیش از آن بیش از ۱۵ درصد رشد داشته اند و یکی از برنامه های تحقق یافته در برنامه، برقراری ارتباط بین واحدهای کوچک و بزرگ بود.

وی عنوان کرد: براساس مصوبات این نشست ها، نیازسنجی تولیدات واحدهای کوچک را شناسایی کردیم و ۱۴۰ واحد را به واحدهای بزرگ متصل کردیم که در این زمینه واحدهای بزرگ علاوه بر خرید محصولات واحدهای خرد، به رشد و تعالی این واحدها کمک کردند.

رحمان نژاد افزود: همچنین کمیته حمایت قضایی با دبیری اتاق بازرگانی و ریاست دادگستری استان علاوه بر کارگروه رفع موانع تولید تشکیل شد که این نشست ها باید مصوبات اجرایی و محکم تر در راستای قانون داشته باشد.

کدام صنایع کرمان دوباره جان گرفتند؟

راهی جز حمایت و فعال سازی صنایع کوچک نداریم

سخن از فعالیت و احیای فعالیت های تولیدی صنعتی، معدنی و بخش کشاورزی در حالی است که ضرورت فعالیت صنایع کوچک پررنگ تر از همیشه به میان می آید؛ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بر ضرورت و تاثیرات حمایت کامل از صنایع کوچک و فعال سازی این طیف از صنایع تاکید دارد و با اشاره به اینکه فعال سازی این واحدها تاثیرات چندوجهی دارند گفت: آمارها و وضعیت موجود نشانگر رهاشدگی این صنایع در کشور است و اگر بخواهیم بنیه اقتصادی کشور و این استان بهبود یابد راهی جز حمایت و توجه به صنایع کوچک نداریم.

سیدمهدی طبیب زاده افزود: با توجه به سهم و کیفیت اشتغال صنایع کوچک در اقتصاد استان کرمان و کشور ضروری است مدیران اهتمام ویژه در حمایت از آنها داشته باشند.

طبیب زاده اظهارداشت: تاکنون حمل و نقل پیشرفته، مدیریت صادرات، خدمات بسته‌بندی و برندینگ در استان کرمان نداشتیم که در این خصوص و با این رویکردها باید به صنایع کوچک در استان توجه اساسی داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: سازوکار مناسب برای صنایع کوچک در سطح ملی دیده نشده و برای خودکفایی و افزایش بنیه صنعتی کشور همانند کشورهای پیشرفته دنیا باید به این مهم توجه لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه صنایع کوچک بنیه صنعتی و استخوان‌بندی هر جامعه محسوب می‌شوند و سهم خوبی در تولید ناخالص داخلی دارند اظهارداشت: این صنایع باتوجه به پراکندگی‌شان می‌توانند به توسعه متعادل سرعت بخشند و عمده اشتغالزایی استان را تامین کنند؛ همانطور که در کشورهای پیشرفته نیز اینگونه است.

طبیب زاده با اشاره به ۴۳ هزار شغل ایجاد شده طی سال گذشته در استان از یک سو و در عین حال از دست رفتن ۷۶ هزار شغل به علت کرونا و مشکلات اقتصادی از سوی دیگر، به آمار خالص اشتغال منفی ۳۳ هزار شغلی در استان اشاره و بر ضرورت حمایت از صنایع کوچک با هدف توسعه اشتغال تاکید کرد.

اما این وضعیت در حالی است که دولت سیزدهم با هدف رفع مشکلات واحدهای تولیدی و بازگردانی آنها به چرخه اقتصاد و تولید کشور، از همان آغاز کار خود سیاست پایش تولید را با اولویت و اهتمام جدی در دستور کار قرار داد. در این زمینه واحدهای راکد و نیمه فعال شناسایی و مشکلات آنها احصا شد و دولت نیز در رفع این مشکلات تلاش خود را به کار گرفته است.

بازگشت ۳۸۰ شغل به کارخانه گلناز کرمان

در این عرصه تولیدکنندگانی نیز در کرمان هستند که با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم ها توانستند واحدهای خود را توسعه دهند، بسیاری از آنها به حالت نیمه تعطیل و حتی در شرف تعطیلی درآمده بودند اما اکنون با ظرفیت بالا تولید می کنند؛ از این دست می توان به کارخانه روغن نباتی گلناز اشاره کرد که مشکل نداشتن مواد اولیه و سرمایه در گردش طی سال های گذشته بارها موجب تعدیل نیرو، تجمع کارگران، کاهش ظرفیت تولید و حتی تعطیلی این واحد در مقطعی شده بود که با سیاست حمایتی دولت و همچنین تلاش بخش خصوصی اکنون علاوه بر افزایش تولید، اشتغالزایی جدید هم داشته است.

مدیر کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: از خرداد سال ۹۹ به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره وارد این مجموعه شدم که بیش از ۲۰ نیرو داشت که عمدتا این نیروها در واحدهای برق ایمنی و نگهبانی مشغول به کار بودند و کارخانه کاملا تعطیل بود.

فرزاد علیخانی افزود: اکنون ۳۸۰ نفر نیروی پرسنلی کارخانه هستند و به صورت مستقیم فهرست بیمه‌ آنان رد می شود و اکنون در حال فعالیت هستند؛ ما خوشحالیم که توانستیم بخشی از مشکلات اشتغال استان را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه تولید سال ۹۸ کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان ۱۸ هزار تن بود که اکنون به ۵۰ هزار تن رسیده است تصریح کرد: صادرات هم اکنون به علت استفاده داخلی ممنوع شده اما این شرکت در سال هایی که صادرات ممنوی نبود، بیشترین صادرات را داشته است.

مدیر کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان با اشاره به راهکارهای رفع مشکلات این کارخانه گفت: حمایت عمده از سمت سهامداران شرکت از جمله راهکارها بود که سبب پرداخت بدهی ها شد و بدهی سررسید شده دیگری نداریم.

وی افزود: با اعتبارات وارد شده به کارخانه توانستیم مواد اولیه بخریم و تا به امروز فعالیت شرکت رو به رشد بوده است؛ مشکل مواد اولیه روغن نباتی به علت دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت سهمیه بندی است اما با حمایت دولت و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی توانستیم آن را تامین کنیم تا به اندازه نیروهای خود کار داشته باشیم اما با تامین مواد اولیه توان تولید بیشتری را هم داریم و می توانیم حداقل ۸۰ هزار تن تولید کنیم که اکنون بیش از نصف این میزان را تولید داریم.

کدام صنایع کرمان دوباره جان گرفتند؟

افزایش تولید و اشتغال مجتمع فناوران صنعت بردسیر

مدیرعامل و عضو هیات مدیره مجتمع فناوران صنعت بردسیر در ۶۰ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان نیز می گوید: این مجتمع ۹ ماه در سال ۹۸ بدون فعالیت و کاملا تعطیل بود و در سال ۹۹ با ۴۷ پرسنل و ۱۲۰ میلیارد ریال بدهی کارخانه را تحویل گرفتیم که باوجود حمایت ها امروز با ۱۱۰ نفر پرسنل و بدون بدهی با افزایش تولید پنج برابری فعالیت دارد.

محمدرضا توحیدی پور افزود: تولیدات ما در سال گذشته از ۹۰ به ۴۳۰ تن رسید و اکنون ما بزرگترین کارخانه تولید قطعات لاستیکی کشور هستیم که این قطعات را برای صنایع فولاد و مس کشور تولید می کنیم.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره مجتمع فناوران صنعت بردسیر خواستار حمایت بیشتر مسئولان از این مجتمع شد و گفت: پرداخت تسهیلات به این واحد در کارگروه رفع موانع تولید استان مصوب شد اما تاکنون به طور کامل پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: در صورتی که در حوزه یاد شده مورد حمایت قرار گیریم می توانیم کرمان را در قطعات لاستیکی بی نیاز از استان های دیگر کنیم؛ همچنین ۵۰ نفر اشتغالزایی جدید داشته باشیم.

توحیدی پور افزود: پاسکاری بانک ها باعث شده که پس از گذشت هشت ماه از سال تسهیلات رونق تولید برای سرمایه در گردش همچنان به ما تعلق پیدا نکند.

کدام صنایع کرمان دوباره جان گرفتند؟

جذب سرمایه گذاری جدید در کرمان

علاوه بر سیاست فعال سازی واحدهای راکد و نیمه فعال کوچک و متوسط، جذب سرمایه گذاری جدید نیز در دستور کار مسئولان قرار گرفته که آمارها در این حوزه نیز نشان دهند رشد اقتصادی استان، افزایش سرانه اشتغالزایی و تولید است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه در یک سال گذشته ۱۶۵ پروانه بهره برداری جدید توسط این سازمان صادر شد گفت: سه هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی و سرمایه گذاری ۸۹ هزار میلیارد ریالی تنها در این پروانه ها رقم خورد.

کدام صنایع کرمان دوباره جان گرفتند؟

جهش ۳۵ درصدی تولید در کرمان

فعال سازی واحدهای کوچک و همچنین جذب سرمایه گذاری جدید سبب شده که تولید استان کرمان با رشد ۳۵ درصدی همراه شود و پیش زمینه ای برای رشد اقتصادی استان باشد.

رحمان نژاد معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: همچنین ۳۵ درصد رشد تولید در سال جهش تولید در استان کرمان رقم خورد که نشان می دهد سال ۹۹ در واقع جهش خوبی داشته ایم و این روند در سال جاری با شتاب بیشتری ادامه دارد.

وی ادامه داد: این جهش بیشتر در صنایع غذایی و سلولزی و نساجی استان کرمان اتفاق افتاده است.

رحمان نژاد با اشاره به دانش بنیان کردن صنایع بیان داشت: یکی از فعالیت هایی که انجام دادیم بیش از ۱۰ واحد از صنایع مختلف را دسته بندی و با مطالعه اولیه و همکاری اتاق بازرگانی قراردادی با اساتید دانشگاه شهید باهنر کرمان منعقد کردیم.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: این واحدها را بازدید و پروژه عارضه یابی آنها تعریف شد لذا در صورت جذب اعتبارات این طرح برای سال جاری در ۱۰۰ واحد انجام می شود.

رحمان نژاد افزود: برای فعال سازی واحدهای راکد و تعطیل نهضت ساخت داخل را اجرا کردیم و کمک به ساخت داخلی موجب فعال سازی واحدهای داخلی و از خروج ارز جلوگیری می کند.

وی تاکید کرد: وزارت صمت در سال جهش تولید ۱۳۶ میلیون دلار تعهد را برای ما درنظر گرفته بود که در سال ۹۹ میزان ۲۰۰ میلیون دلار تعهد ارزی را انجام دادیم در حالی که بیش از هدفگذاری بود.

کرمان برای فعال سازی واحدهای کوچک چه کرد؟

رحمان نژاد با اشاره به تخصیص مواد اولیه برای واحدهایی دارای نیاز گفت: از طریق سامانه بهین یاب وزارت صمت سهمیه ورق به واحدهای تولید کننده واقعی به صورت کنترل شده تخصیص داده شد.

وی با اشاره به سامانه ای کردن ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یادآور شد: بسیاری دستگاه ها با استفاده از مصوبات و ابلاغیه ها می توانند مشکلات واحدهای تولیدی را رفع کنند اما کارگروه تسهیل را به عنوان اهرم می دانند و گاهی وظایف اصلی خود را انجام نمی دهند لذا این امر موجب می شود که این کارگروه ورودی و مصوبات بسیاری داشته باشد که شاید کارگروه را با مشکل روبه رو کند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: متقاضیان پس از ورود به سامانه و اعلام مشکل ابتدا به دستگاه مربوطه و در صورت رفع نشدن، به کارگروه رفع موانع تولید ارجاع داده می شوند و پس از آن به سطح ملی و در آنجا براساس اختیارات مشکل را رفع می کنند.

وی ادامه داد: در این خصوص سه کمیته تخصصی صمت، کشاورزی و میراث فرهنگی داریم که مسائل واحدهای تولیدی را دنبال می کنند.

کدام صنایع کرمان دوباره جان گرفتند؟

راه‌اندازی مرکز اس پی ایکس راهکاری برای حمایت از صنایع

اقدامات انجام شده، گرچه سبب فعال سازی بخشی از واحدهای کوچک استان کرمان شد اما تعداد کثیر واحدهای نیمه فعال و راکد استان کرمان نشان می دهد که باید از تجربه دیگر کشورها در حمایت از واحدهای خرد برای برون رفت از مسائل و مشکلات اقتصادی استفاده کرد و راهکارها و تصمیمات جدیدی برای رفع این مشکلات اتخاذ شود که استاندار کرمان در این زمینه راه اندازی مرکز اس پی ایکس را به عنوان متولی این اقدامات پیشنهاد کرد.

استاندار کرمان با بیان اینکه مرکز اس پی ایکس (نظام مبادلات پیمانکاری فرعی) در این استان احداث شود گفت: این مرکز باید برای حمایت از صنایع کوچک به صورت جدی فعال شود و فرصت های سرمایه گذاری کرمان را به صورت مکرر احصا و به روزرسانی کند.

علی زینی وند افزود: آنچه می تواند روند رشد و توسعه استان کرمان در این بخش را متعادل‌ کند، صنایع‌ کوچک است.

وی با اشاره به هدف ایجاد spx در کرمان اظهار داشت: قوانین بانکی را باید شکست و بانک تخصصی در دل مرکز اس پی ایکس در این استان ایجاد کرد زیرا این فرایند موجی از اشتغال و تولید را در کرمان ایجاد می کند و زیرمجموعه آن مراکز نوآوری و دانش بنیان قرار می گیرند.

استاندار کرمان با بیان اینکه به عنوان مثال میدکو (شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی) تمامی نیازمندی های خود را در این استان و کشور از جمله قطعات تولید و شغل و درآمد ایجاد می کند ادامه داد: با شکل گیری مرکز اس پی ایکس و در کنار آن مشاغل خرد و خانگی می توانیم در بنگاه های کوچک سرآمد کشور باشیم.

به گزارش ایرنا حال که شرایط فعال سازی واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال با حمایت همه جانبه دولت و سایر نهادهای حاکمیتی ایجاد شده به نظر می رسد با همگرایی دولت و بخش خصوصی می توان به اتفاقات بسیار بهتر و بیشتر در این حوزه در استان پهناور کرمان امیدوار بود تا در خلال آن هم بیکاری کاهش یابد و هم با رونق گرفتن چرخ تولید و افزایش درآمدها، همه ساکنان این استان نیز منتفع شوند.

سخن از ضرورت احیای واحدهای تولیدی در حالی است که هم اینک نرخ بیکاری استان کرمان از متوسط کشوری کمی بالاتر است و نکته قابل تامل تر اینکه نرخ بیکاری در رده سنی جمعیت فعال استان (۱۸ تا ۳۵ سال) هم حال و روز خوشی ندارد و نیازمند حمایت بیشتر است؛ اگرچه آمارها نشان می دهد که روند نرخ بیکاری در استان از ابتدای امسال نزولی شده و میل و کشش دارد که با اقدامات هدفگذاری شده با شدت بیشتری مسیر خود را ادامه دهد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان، نرخ بیکاری در این استان روندی نزولی به‌خود گرفته اما همچنان بالاتر از متوسط کشور است.

جعفر رودری با اشاره به آخرین گزارش مرکز آمار ایران در پایان تابستان سال ۱۴۰۰ افزود: روند نرخ بیکاری این استان همچنان بیشتر از متوسط کشوری است اما از بهار سال جاری این آمار ۱۱.۴ درصد بوده که تا پایان تابستان امسال به ۱۱.۱ درصد رسیده است.

دبیر کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری کرمان بیان داشت: شاغلان این استان ۸۴۰ هزار نفر هستند که ۳۸۶ هزار نفر در حوزه مشاغل رسمی و ۴۵۴ هزار نفر غیررسمی مشغول به کار هستند.

وی عنوان کرد: نرخ بیکاری رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال کرمان که به لحاظ اقتصادی پربازده ترین رده سنی است، از متوسط کشور بیشتر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...