به نظم درآوردن آیات قرآن کریم؛ حاصل دسترنج 7 ساله یک شاعر ملایری


به نظم درآوردن آیات قرآن کریم؛ حاصل دسترنج 7 ساله یک شاعر ملایری

این زبان شاعری است که آیات 1 تا 3 سوره آل عمران را با نگاه حضرت حافظ و سعدی شیرازی به رشته تحریر درآورده است. شاعری که از رنج هفت ساله اش برای به نظم درآوردن تمامی آیات و سوره‌های قرآن می‌گوید و از عدم استقبال برخی مدیران و ادارات مربوطه گلایه دارد.

ابتدا با نام آن رب جهان او که هم بخشنده است هم مهربان

هم «الف» هم «لام» و «میم» از قدرتم هست بیرون تا که حرف آرم به دم

رمز پیغمبر امامان عزیز ناتوانم تا بفهمم حد ریز

دور از هر شک و تردید این کتاب رهنمایی باد بر اصحاب ناب

آن کسان کز بهر آن دنیای غیب آورند ایمان، نمازی دور از عیب

از خودی برپا و هر چه سوی شان ما روا کردیم، بخشش خوی شان

رضا کاکاوند شاعری است که علاقه‌اش به شعر ریشه در دوران دبیرستان و اشعار استادی دارد که تابلو سبز کلاس را با شعرهای عاشقانه و عارفانه‌اش به رنگ عشق در می‌آورده است و پس از آن، این رضاست که شاعر می‌شود و زندگی را از نگاه سعدی و حافظ دنبال می‌کند. البته ناگفته نماند که رضا به ضرب المثل‌ها و داستان‌هایی که پدرش در دوران کودکی برای او مشق می‌کرده، با زبان نظم، جان می‌بخشیده است.

حال و هوای سربازی، رضا را که تا پیش از آن هر از چند گاهی شاعر می‌شده، به شاعری اندیشمند و اهل تفکر تبدیل می‌کند به طوری که حالا در دستانش پنج جلد کتابی است که حاصل هفت سال شب بیداری و عاشقانه‌هایش با خدای خویش است.

رضا از اولین جرقه‌های شروع این کار ارزشمند در سال ۸۹ می‌گوید: مدتی بود که برای شعرهایم دنبال موضوعی ناب می‌گشتم و ناگهان ذهنم به سمت قرآن کریم رفت. قبل از آنکه دست به کار شوم با چند روحانی در این باره مشورت کردم که مبادا به نظم درآوردن کلام خدا، بی احترامی به قرآن کریم باشد و پس از مطمئن شدن از اینکه بیان کلام خدا بصورت شعر نه تنها مشکلی ندارد بلکه شاید سبب ترغیب بسیاری افراد به خواندن این آیات نورانی شود، دفتر شعرم را باز کردم.

به نظم درآوردن آیات قرآن کریم؛ حاصل دسترنج 7 ساله یک شاعر ملایری

دسترنج هفت ساله این شاعر توانمند، ۱۷ هزار و ۱۴۷ بیت شعر در قالب مثنوی است که رضا برای سرودن آنها از سبک سعدی شیرازی و حضرت حافظ استفاده کرده است.

به گفته رضا، کلام برخی افراد در مدتی که او مشغول سرودن اشعار قرآن کریم بوده، او را دلسرد می‌کند اما با این وجود، با تشویق همسرش به کار خود ادامه می‌دهد چرا که به قول معروف "آنچه از دل برآید، بر دل نشیند" و این مهر خالقی تواناست که از کوچه پس کوچه‌های غزل و قصیده و مثنوی عبور کرده و در دل رضا جا خوش می‌کند.

او ادامه می‌دهد: پس از به اتمام رسیدن اشعار، شروع به تایپ آن ها کردم که چهار سالی زمان برد و بلاخره پس از کش و قوس های فراوان، ۲۰ روز پیش توانستم این ۱۷ هزار و ۱۴۷ بیت شعر را که زبان نظم ۶۲۳۶ آیه قرآن است، در پنج جلد و یک نسخه چاپ کنم.

رضا با اشاره به اینکه تعداد ابیات هر شعر با توجه به تعداد آیات سوره‌ها متفاوت است، اظهار می‌کند: جلد یک با ۲۷۰ صفحه و جلد پنج با ۴۷۰ صفحه، به ترتیب کمترین و بیشترین تعداد صفحات را دارا هستند و تمامی ابیات در بحرهای رمل و هزج گفته شده اند.

به نظم درآوردن آیات قرآن کریم؛ حاصل دسترنج 7 ساله یک شاعر ملایری

او که همچنین مشغول نظم بخشیدن به داستان حضرت یوسف با نام "چهل فراز یوسف" است، می گوید: اولین خواسته من ارزش بخشیدن به چنین هنرهایی است تا اشعار شاعران بزرگی چون حافظ شیرازی از یاد نرود. از طرفی ایجاد راهی جدید برای فهم قرآن و خواندن این آیات نورانی، شاید سبب جذب افراد بیشتری به ویژه جوانان به سمت کلام خدا شود.

این هنرمند قرآنی پس از به اتمام رسیدن تایپ اشعار و صحافی آن، ۲۰ روزی است که به دنبال گرفتن مجوز چاپ و به ثبت رساندن و معرفی این اثر ارزشمند است اما تا بحال راهی پیدا نکرده، البته ناگفته نماند که او با چند ناشر نیز در این باره مشورت کرده و به گفته آنان، هزینه اولیه‌ای که رضا باید برای چاپ پرداخت کند، چیزی حدود ۱۵ میلیون تومان است که بدون حمایت مسئولان استانی و شهرستانی قادر به تامین این هزینه نیست و امیدوار است که ارج نهادن به چنین هنرهایی، سبب گسترش این آثار خلاق شود.

به نظم درآوردن آیات قرآن کریم؛ حاصل دسترنج 7 ساله یک شاعر ملایری

به نظم درآوردن آیات قرآن کریم؛ حاصل دسترنج 7 ساله یک شاعر ملایری

به نظم درآوردن آیات قرآن کریم؛ حاصل دسترنج 7 ساله یک شاعر ملایری

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق