موافقیت اصولی با فعالیت 224 موسسه قرآنی در دو سال گذشته


موافقیت اصولی با فعالیت 224 موسسه قرآنی در دو سال گذشته

اسماعیلی گفت: از سال 1398 تا کنون که صدور مجوز موسسات قرآنی به صورت سامانه‌های بررسی شده است حدود 224 موافقت اصولی برای راه اندازی موسسات قرآنی صادر شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «فخرالدین اسماعیلی»، مدیرکل آموزش و توسعه مشارکتهای معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه مصباح که ۶ آذرماه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، با اشاره به روند صدور مجوزهای موسسات قرآنی مردم نهاد و چالشها و مشکلات درصد آنها و علت تاخیر در صدور مجوز قطعی گفت: همانطور که می دانید طبق مصوبات و ضوابط قانونی مرجع بررسی صلاحیت موسسات ت قرآنی و مردم نهاد بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما مسئله صدور مجوز در نظام فرهنگ ما نیاز به بازبینی دارد.

وی افزود: طبق قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوبه سال ۱۳۶۶ در ماده ۲۲ صدور، اجازه تاسیس و یا انحلال مراکز موسسات و مجامع فرهنگی و مطبوعاتی، خبری، هنری، سینمایی، سمعی و بصری در کشور و نظارت بر فعالیت‌های آنها و همچنین هدایت و سیاست گذاری آنها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مدیرکل آموزش و توسعه مشارکتهای معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در سال ۱۳۷۵ مصوبه ای از سوی شورای انقلاب فرهنگی صادر که در آن ضوابط دقیق بررسی فرایند صدور مجوزات موسسات و نهاد های فرهنگی و قرآنی مشخص شد؛ در این آیین نامه هیئتی متشکل از سه نفر صاحب نظر حقیقی حضور داشتند. اما این بدین معنا نیست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منفک از نهادهای مردمی و گروههای مردمی عمل می کند.

اسماعیلی افزود: برخی به دنبال صدور مجوز از سوی اتحادیه مدغم موسسات قرآنی مردم نهاد هستند اما سوال اینجاست که چرا این اتحادیه به دنبال صدور مجوز است و به طور کلی روند صدور مجوزها چه ایرادی داشته است که اکنون اتحادیه مدغم موسسات قرآنی به دنبال آن است؟

وی تصریح کرد: همانطور که می دانید تا سال ۱۳۹۷ یک هیئت مدغم متشکل از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن بررسی صلاحیت مجوز موسسات قرآنی می‌پرداختند پس از آن این فرآیند تفکیک و به صورت دستی انجام شد اما از سال ۱۳۹۸ تاکنون بررسی صلاحیت مجوز موسسات قرآنی به صورت سامانه ای و برخط انجام میشود.

اسماعیلی عنوان کرد: طبق آیین نامه ای که در مرداد ماه سال جاری در زمان وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد مرحله اول بررسی مدارک صدور مجوز موسسات قرآنی به ۱۵ روز تقلیل یافت. اما گاهی برخی از افراد حقیقی و موسسات با بارگذاری اطلاعات ناقص در سامانه روند بررسی صلاحیت صدور مجوز را به تعویق می‌اندازند. اما با آن که طبق قانون همکاران ما پس از ۱۵ روز می‌توانند پرونده این موسسات را مختومه اعلام کنند با افراد تماس گرفته و جزئیات را جویا می شوند که همین اتفاق، بررسی پرونده موسسات را تا ۶۰ روز به تعویق می اندازد.

وی خاطرنشان کرد: همین روند در زمان بررسی صلاحیت مجوز موسسات قرآنی توسط هیئت رسیدگی تکرار می‌شود چراکه برخی از افراد حقیقی گواهی لازم برای اثبات صلاحیت خود ارائه نمی کنند و ما مجبور به تماس با استان‌ها و حتی متقاضیان می شویم که این روند موجب به تعویق افتادن بررسی پرونده ها تا ۷۲ روز می شود. اما از سال ۱۳۹۸ تا کنون که صدور مجوز موسسات قرآنی به صورت سامانه‌های بررسی شده است حدود ۲۲۴ موافقت اصولی برای راه اندازی موسسات قرآنی صادر شد که رقم قابل توجهی نسبت به ادوار گذشته است.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو