کفش نامناسب عامل مهم بروز زخم پای دیابتی


کفش نامناسب عامل مهم بروز زخم پای دیابتی

مسئول گروه زخم بیمارستان امام حسین(ع) ضمن تشریح راهکارهایی برای جلوگیری از بروز زخم پای دیابتی، گفت: حدود نیمی از افراد دیابتی به علت استفاده از کفش نامناسب دچار زخم پای دیابتی می‌شوند.

مریم برخورداری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ درباره زخم پای دیابتی اظهار داشت: بیماران دیابتی به مرور برخی از سلول‌‌های عصبی اندام‌های انتهایی را از دست می‌دهند و وقتی یک اندام حس خود را از دست داده باشد باید مراقب آن باشیم.

وی افزود: حدود نیمی از افراد دیابتی به علت استفاده از کفش نامناسب دچار زخم پای دیابتی می‌شوند. افراد دیابتی باید از کفش راحت و استاندارد استفاده کنند و کفش آنها نباید تنگ باشد؛ همچنین این افراد باید بعد از ظهر برای خرید کفش مناسب اقدام کنند زیرا صبح‌ها، پا ورم ندارد و کفشی که خریداری می‌کنند ممکن است متناسب با سایز پای این افراد نباشد.

برخورداری ادامه داد: وقتی پای یک فرد سالم دچار قارچ می‌شود، به صورت سریع و با چند دارو و کِرِم بهبود می‌یابد اما در بیماران دیابتی، آن قارچ در کنار ناخن باقی می‌ماند و پای فرد دچار زخم می‌شود بنابراین وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت باید مدام مورد بررسی قرار بگیرد.

مسئول گروه زخم بیمارستان امام حسین(ع) با تأکید بر اینکه افرادی که در کنار بیماران دیابتی زندگی می‌کنند باید روزانه و یا حداقل هفته‌ای یکبار تمام ناخن‌ها، زیر و اطراف ناخن و پا را از لحاظ بروز زخم بررسی کنند، تصریح کرد: پای افراد دیابتی عموماً خشکی پیدا می‌کند که عامل زخم پای دیابتی نیز هست و این افراد می‌توانند از وازلین بهداشتی برای مرطوب نگه داشتن پا استفاده کنند. افراد دیابتی بهتر است در منزل نیز از دمپایی روفرشی یا پاپوش‌هایی مناسب استفاده کنند که خطر فرورفتن اجسام داخل پای این افراد و زخم شدن پای افراد کمتر شود.

این درمانگر زخم تأکید کرد: اگر قند خون افراد، کنترل شده نیست حتماً زیر نظر پزشک متخصص غدد، انسولین یا داروی خوراکی تجویز شده را مصرف کنند و در مقابل مصرف این داروها مقاومت نکنند و قند خون خود را مداوم بررسی کنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق