نقش اساسی نرخ ارز در وضعیت اقتصاد ایران


نقش اساسی نرخ ارز در وضعیت اقتصاد ایران

نرخ ارز نقش اساسی در تعیین درجه رقابت بین­ المللی و وضعیت اقتصاد داخلی دارد، لذا شناسایی عوامل موثر بر آن می­تواند در سیاست­ گذاری‌های تجاری مفید باشد.

نقش اساسی نرخ ارز در وضعیت اقتصاد ایران
نرخ ارز نقش اساسی در تعیین درجه رقابت بین­ المللی و وضعیت اقتصاد داخلی دارد، لذا شناسایی عوامل موثر بر آن می­تواند در سیاست­ گذاری‌های تجاری مفید باشد.
با این وجود، اثر متغیر‌ها بر نرخ ارز اغلب با ابهام و نااطمینانی همراه است، لذا استفاده از رگرسیون فازی برای تخمین اثر این متغیر‌ها بر نرخ ارز می­تواند مفید باشد. زیرا رگرسیون فازی بازه­ای از مقادیر ممکن را برای ضرایب تخمین می­زند در حالی که رگرسیون کلاسیک تنها یک مقدار مشخص برای ضرایب محاسبه می­کند.
هدف این پژوهش تعیین عوامل موثر بر نرخ ارز موثر واقعی با استفاده از رگرسیون فازی در ایران و در دوره ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۹‌است. در این راستا، از رشد بهره‌وری، مخارج دولت، سیاست‌های تجاری، قیمت نفت و اسکناس و مسکوک در دست مردم به عنوان عوامل مؤثر بر نرخ ارز استفاده شده است. بر اساس یافته­ها تأثیر مخارج دولت و نرخ رشد بهره‌وری مثبت و اثر قیمت نفت، اسکناس و مسکوکات در دست مردم و سیاست‌های تجاری منفی است. همچنین اثر اسکناس و مسکوکات و قیمت نفت مبهم است. از این رو از ضرایب بازه­ای برای تحمین اثرگذاری آن‌ها استفاده شده است.
کانون صرافان در اطلاعیه‌ای خطاب به افراد حقیقی و حقوقی فعال در حوزه نشر نرخ ارز اعلام کرد: نظر به اعلام نرخ ارز توسط اشخاص فاقد صلاحیت و ایجاد التهاب در بازار ارز به منظور سوء استفاده، بدین وسیله به اطلاع کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه انتشار نرخ ارز می‌رساند وفق دستورالعمل‌های صادره، شرکت‌های صرافی دارای مجوز از بانک مرکزی موظف به اعلام نرخ ارز در محل صرافی و یا طرق دیگر هستند؛ بنابراین اعلام و انتشار نرخ ارز به هر نحو، بدون ذکر منبع و نام صرافی از مصادیق نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر بوده، لذا با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

در همین رابطه علی اصغر سمیعی، رییس اسبق کانون صرافان در گفتگو با خبرنگار پول نیوز گفت: راجع به قیمت ارز در آستانه مذاکرات، من علت توقف و حتی کاهش موقت قیمت در این مقطع را تنها خوش‌بینی عمومی به ادامه مذاکرات و رفع انسداد از پول‌های بلوکه شده می‌دانم.

وی افزود: البته از سویی تبلیغات دولتی و عملکرد غیرمنطقی بازارساز هم به این تصور خوشبینانه دامن می‌زند، ولی متاسفانه هیچ دلیل واقعی و منطقی اقتصادی برای تقویت پول ملی در این مقطع مشاهده نمی‌شود، نه نرخ تورم کاهش پیدا کرده، نه نرخ بهره کاهش پیدا کرده، نه سرمایه‌گذاری جدی در اقتصاد صورت گرفته و نه تمهیدی برای کاهش حجم نقدینگی اندیشیده شده است.

رییس اسبق کانون صرافان تصریح کرد: بنده تصور می‌کنم که کاهش حتی اگر شروع شود و بخواهد ادامه پیدا کند، به صورت دستوری و مصنوعی و به ضرب تبلیغ و تزریق خواهد بود.

سمیعی عنوان کرد: ضمن این‌که باز هم در کوتاه‌مدت، دوباره روند صعودی پیدا می‌کند. خود این تلاطم و کاهش هم به ضرر اقتصاد کشور و تنها به نفع واردات غیرضروری و کمک به خروج بیشتر سرمایه از کشور و صدمه به تولیدات داخلی و کاهش گردشگری در داخل ایران به نفع سفر به کشور‌های دیگر خواهد بود.

وی تاکید کرد: این تلاطمات باعث می‌شود کسانی که از رانت اطلاع برخوردار هستند، بتوانند جیب خودشان را پر کنند و از این رانت استفاده کنند؛ و دلار‌هایی که احیانا مردم با خوش‌بینی از خانه‌هایشان بیرون می‌آورند و به بازار عرضه می‌کنند را بخرند و بعد از اینکه بازار دوباره خود را واقعی کرد، یا به طرف واقعی شدن رفت، دوباره آن‌ها را بفروشند و از این طریق سود نامتعارف و ناجوانمردانه‌ای حاصل کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل