روغن‌های تقلبی بلای جان خودروها


روغن‌های تقلبی بلای جان خودروها

عصر خودرو- یاتاقان زدن این اصطلاحی است که هرگاه راننده برای خودرو خود به کار می‌برد یعنی اتفاق ناگواری برای خودرو افتاده است و حسابی راننده در خرج ماشین گیر افتاده است.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، سوختن یاتاقان باعث می‌شود شاتون و میل لنگ خودرو پیش از هر زمان دیگری آسیب ببیند و به قول مکانیک‌ها ماشین دیگر جان ندارد و در این حالت، راننده مجبور است هزینه زیادی برای خودرو خود در نظر بگیرد.

برخی از مکانیک‌ها یا رانندگانی که روغن خودرو خود را به موقع تعویض می‌کنند علت این صدمه دیدن موتور را از چشم روغن‌های تقلبی می‌بینند که گاهی از فروشندگان غیر رسمی و غیر معتبر در کنار جاده خریده‌اند.

بر اساس این گزارش، روغن موتور با ایجاد لغزندگی بین اجزای موتور از ساییده شدن آن‌ها جلوگیری و به‌عنوان یک عامل خنک‌کننده و پخش‌کننده حرارت عمل می‌کند و باعث طول عمور موتور خودرو می‌شود.

کیفیت پایین، استاندارد نبودن و کمبود مواد اصلی در روغن موتورهای تقلبی، باعث افزایش اصطکاک بین قطعات موتور خودرو، گرم شدن بیشتر و در نهایت بروز آسیب در قطعاتی مانند پیستون، یاتاقان، بلبرینگ‌ها و کاسه نمدها می‌شود.

مدتی بود که برخی رانندگان خودروهای سبک و سنگین در چهارمحال و بختیاری پس از تعویض روغن موتور و یا روغن دنده (واسکازین)، با مشکلاتی مانند جام کردن موتور خودرو مواجه می‌شدند.

این عامل باعث شد تا تعدادی از این رانندگان نسبت به این موضوع اعتراض و شکایت خود را از وضعیت و روند تعویض روغن موتور و یا روغن دنده (واسکازین) به معاونت نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اعلام کنند.

رانندگان از استاندارد نبودن برخی روغن‌های موتور گلایه‌مند هستند

روغن‌های تقلبی بلای جان خودروها

یکی از رانندگان خودروهای سنگین در چهارمحال و بختیاری گفت: رانندگان از استاندارد نبودن و کیفیت پایین برخی روغن‌های موتور و دنده(واسکازین) ناراضی و گلایه‌مند هستند و انتظار دارند تا مسوولان نسبت به برخورد با متخلفان در این حوزه اقدام کنند.

صالح قاسمی نافچی تاکید کرد: استاندارد نبودن و کیفیت پایین روغن‌های موتور و واسکازین، باعث جِرم گرفتن موتور، رقیق شدن روغن، بخار شدن روغن، یاتاقان زدن موتور (جام کردن)، بروز هزینه‌های سنگین و در نهایت کاهش عمر موتور خودرو خواهد شد.

وی افزود: اختلال و بی‌نظمی در روند حمل و نقل بار در ناوگان عمومی کشور از نتایج آسیب دیدن موتور خودروها و افزایش هزینه برای راننده است.

استفاده از روغن بی‌کیفیت، قطعات موتور خودرو را فرسوده می‌کند

روغن‌های تقلبی بلای جان خودروها

یکی از فعالان صنف تراشکاری مرکز چهارمحال و بختیاری نیز گفت: استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت قطعات موتور خودرو را فرسوده و مستهلک می‌کند.

شاهپور منوچهری‌مقدم تاکید کرد: استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت علاوه بر آسیب‌زدن به قطعات مختلف موتور خودرو، باعث بروز هزینه‌های گران ناشی از تعمیر موتور خودروهای سبک و سنگین می‌شود.

وی افزود: تعمیر موتور خودروهای سنگین (دیزلی) حداقل 500 میلیون ریال و حداکثر یک میلیارد ریال هزینه نیاز دارد و همچنین برای تعمیر موتور خودروهای سبک باید 40 تا 140 میلیون ریال هزینه شود.

این فعال صنف تراشکاری یادآور شد: تعمیر موتور خودروهای سبک حداقل یک هفته و تعمیر موتور خودروهای سنگین (دیزلی) حداقل 2 هفته زمان نیاز دارد.

مردم روغن موتور مطمئن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند

روغن‌های تقلبی بلای جان خودروها

یکی از فعالان صنف تعویض روغن موتور خودرو نیز گفت: مردم روغن موتور مطمئن را از فروشگاه‌های معتبر و دارای پروانه کسب تهیه، خریداری و تعویض کنند و از خرید روغن موتور از کسانی که مجوز توزیع ندارند خودداری کنند.

عباس نادری تاکید کرد: بیشتر مشتری‌ها نمی‌توانند کیفیت روغن‌های موتور خودرو را تشخیص دهند و بهتر است به فروشنده اعتماد داشته باشند.

وی افزود: فروشندگان روغن‌های موتور و دنده (واسکازین) خودرو براساس تجربه خود قدرت تشخیص کیفیت روغن و راهنمایی مشتریان را دارند.

نادری تصریح کرد: استفاده از روغن موتور غیراستاندارد در خودرو احتمال بخار شدن، کم کردن و در نهایت و یاتاقان زدن (جام کردن) موتور را به‌دنبال دارد.

وی یادآور شد: این در حالی است که استفاده از روغن موتور استاندارد، این مشکلات را ندارد، عمر موتور خودرو را افزایش می‌دهد و مشکلی برای خودرو ایجاد نمی‌کند.

این فعال صنف تعویض روغن توصیه کرد: مردم از روغن‌های ایرانی تولیدی در شرکت نفت برای موتور خودرو استفاده کنند زیرا کیفیت بالاتری دارد و نسبت به روغن‌موتورهای خارجی مطمئن‌تر است.

وی اظهار داشت: همچنین استفاده از روغن دنده (واسکازین) غیراستاندارد باعث بخار شدن، کم کردن و جام کردن گیربکس و یا دیفرانسیل می‌شود.

نادری تاکید کرد: امکان دارد تعداد بسیار اندک و انگشت‌شماری نسبت به خرید و فروش اجناس غیراستاندارد با هدف سود بیشتر اقدام کنند که در این راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری برخوردهای جدی و اعمال جریمه‌های قانونی با متخلفان دارد.

وی افزود: به‌همین منظور شناسایی فروشنده اولیه روغن‌های موتور خودرو و دنده (واسکازین) و مجازات آنان می‌تواند از تکرار چنین تخلف‌هایی جلوگیری کند.

کمبود روغن موتور خودرو در بازار چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است

روغن‌های تقلبی بلای جان خودروها

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تاکنون گزارشی از کمبود روغن موتور و روغن دنده (واسکازین) خودرو در بازار استان دریافت نشده است.

جهانبخش مرادی تصریح کرد: ‌هم‌اکنون روغن موتور و روغن دنده (واسکازین) خودرو به‌خصوص برای خودروهای سنگین به اندازه کافی در بازار چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

وی یادآور شد: هم‌اینک 304 واحد صنفی مرتبط با توزیع، فروش و تعویض روغن موتور و روغن دنده (واسکازین) خودرو در بازار چهارمحال و بختیاری فعال است.

مرادی اظهار داشت: روند توزیع و عرضه انواع روغن موتور و روغن دنده (واسکازین) خودرو همانند سایر کالاهای اساسی مورد نیاز مردم به‌صورت مستمر رصد، بازرسی و با متخلفان برخورد می‌شود.

76 مورد بازرسی از اصناف فروش روغن موتور در چهارمحال و بختیاری انجام شد

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در یک ماه اخیر 76 مورد بازرسی از اصناف مرتبط با فروش روغن موتور و روغن دنده (واسکازین) خودرو در بازار استان انجام شد.

غلام‌رضا قائدامینی تاکید کرد: پس از انجام این بازرسی‌ها 10 واحد صنفی متخلف شناسایی و 2 هزار لیتر روغن موتور و یک‌هزار و 100 لیتر روغن دنده (واسکازین) غیراستاندارد و بدون علائم تجاری کشف شد.

وی افزود: ارزش تخلف روغن‌های موتور و دنده (واسکازین) غیراستاندارد و بدون علائم تجاری کشف شده در بازار چهارمحال و بختیاری 700 میلیون ریال است.

قائدامینی تصریح کرد: گشت‌های نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از بازار استان همچنان ادامه دارد و با متخلفان احتمالی برخورد خواهد شد.

وی یادآور شد: مردم هنگام خرید کالاهای مورد نیاز خود مانند روغن‌های موتور و دنده (واسکازین) به علامت استاندارد و علائم تجاری آن توجه کنند.

بر اساس این گزارش، هم‌اکنون افزون‌بر 44 هزار واحد صنفی در چهارمحال و بختیاری زیرمجموعه 9 اتاق اصناف و 166 اتحادیه خدمات‌رسانی و فعالیت می‌کند.

از مجموع واحدهای صنفی فعال در چهارمحال و بختیاری 8 هزار و 200 واحد تولیدی، 7 هزار و 200 واحد خدمات فنی، 23 هزار و 700 واحد توزیعی و 4 هزار و 900 واحد خدماتی مشغول به فعالیت هستند.

چهارمحال و بختیاری با 2 هزار و 200 ناوگان دستگاه در حمل و نقل مسافر و هفت هزار و 600 دستگاه انواع کامیون 2.1 درصد ناوگان کشور را در اختیار دارد و پنج هزار راننده در حوزه جابجایی مسافر و 22 هزار راننده در حوزه جابجایی کالا در این استان فعال هستند.

چهارمحال و بختیاری دارای 10 شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی