مدارس شرایط را برای سازگاری دانش‌آموزان با محیط فراهم کنند


مدارس شرایط را برای سازگاری دانش‌آموزان با محیط فراهم کنند

این روانشناس خانواده گفت: باید محیط مدرسه برای دانش‌آموزان شاد شود، دانش‌آموزان پایه اول و دوم دبستان با محیط و قوانین مدرسه آشنایی چندانی ندارند، بنابراین باید این دانش‌آموزان از لحاظ روحی و روانی برای تحصیل حضوری آماده شوند، می‌توان با برگزاری جشن‌های شاد محیطی گرم و صمیمی را در مدرسه ایجاد کرد تا دانش‌آموزان فرصت داشته باشند با محیط سازگار شوند.

پروین فرج‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آسیب‌های آموزش مجازی در ایام کرونا و نحوه بازگشت دانش‌آموزان به محیط مدرسه، اظهار کرد: دانش‌آموزان در دو سال گذشته از محیط مدرسه دور بودند، اکنون دانش‌آموزانی که در این ایام صرفا آموزش‌ها را به‌صورت مجازی دریافت می‌کردند با ورود مجدد به محیط مدرسه به سختی با تغییرات از لحاظ روحی و روانی منطبق می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری و روانشناس خانواده افزود: در بسیاری از مناطق محروم استان به‌علت فراهم نبودن امکانات برای آموزش مجازی، عموما کلاس‌های درس به‌صورت مجازی برگزار می‌شد و این دانش‌آموزان با حضوری شدن مدارس مشکلی ندارند، تعدادی از دانش‌آموزان نیز از ابتدای آغاز مدارس در مهرماه به مرور در کلاس‌های درس حاضر شدند، اما تعدادی از دانش‌آموزان نیز به علت واهمه والدین از ابتلا به کرونا از حضور در مدرسه محروم بودند و صرفا آموزش‌ها را به‌صورت آنلاین دریافت می‌کردند، بنابراین تطبق آن‌ها با شرایط آموزش حضوری تا حدودی زمانبر است.

وی با تاکید بر اینکه در صورت توقف کامل کلاس‌های آنلاین دانش‌آموزان باید در مدرسه حضور پیدا کنند، گفت: باید محیط مدرسه برای دانش‌آموزان شاد شود، دانش‌آموزان پایه اول و دوم دبستان با محیط و قوانین مدرسه آشنایی چندانی ندارند، بنابراین باید این دانش‌آموزان از لحاظ روحی و روانی برای تحصیل حضوری آماده شوند، می‌توان با برگزاری جشن‌های شاد محیطی گرم و صمیمی را در مدرسه ایجاد کرد تا دانش‌آموزان فرصت داشته باشند با محیط سازگار شوند.

فرج‌زاده در ادامه با بیان اینکه تعدادی از دانش‌آموزان بنا به دلایل مختلف نتواستند از آموزش‌های مجازی بهره کافی را ببرند، توضیح داد: بنابراین این موضوع یک شکاف تحصیلی را در بین دانش‌آموزان ایجاد کرده است، تشخیص اختلال یادگیری و عقب‌ماندگی تحصیلی تا حدودی دشوار خواهد بود و معلمان باید فرصتی را برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی در این دانش‌آموزان ایجاد کنند.

این روانشناس خانواده با اشاره به سیستم آموزشی در ایران، یادآور شد: عموما دانش‌آموزان برخلاف سایر کشورها بیش از سه ماه از محیط تحصیل دور می‌شوند که این مسئله با آسیب‌های همراه است، در حالیکه می‌توان از فرصت تعطیلات تابستانه برای بازآموزی دوروس در کنار برگزاری اردوهای تفریحی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ورود دانش‌آموزان به فضای مجازی برای دریافت آموزش‌‍ آسیب‌های بسیاری را به‌همراه داشت، خاطرنشان کرد: در این ایام به‌علت دور بودن دانش‌آموزان از محیط مدرسه و قرنطینه یادگیری مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و زندگی در بین این قشر کمرنگ شد، همچنین بهداشت روانی دانش‌آموزان نیز دچار آسیب شد.

فرج‌زاده بیان کرد: در ایام شیوع کرونا خانواده‌ها به‌علت شرایط اقتصادی، ترس از ابتلا به کرونا و ... بحران‌های مختلفی را پشت سر گذاشتند و بسیاری از خانواده‌ها آمادگی برای رویایی با این بحران را نداشتند، قطعا تبعات این مسئله در سال‌های آینده مشهود خواهد بود و باید از هم‌اکنون برای کاهش این آسیب‌ها تدبیری اندیشیده شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی مجری کلید اسرار از دختر و همسر جذابش برای اولین بار + بیوگرافی و عکی های خصوصی !