رسالتهای آموزش و پرورش از نگاه امامین انقلاب و مراجع عظام تقلید


رسالتهای آموزش و پرورش از نگاه امامین انقلاب و مراجع عظام تقلید

بالاخره پس از کش و قوسهای فراوان در دولت سیزدهم ، هفتم آذر 1400 به سرانجام مقصود رسید و آقای دکتر یوسف نوری با کسب رای اعتماد نما یند گان مجلس سکانداری وزارت حساس و پرحجم آموزش و پرورش را برعهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، ضمن تبریک به وزیر جدید و آرزوی توفیق روز افزون برای دکتر یوسف نوری در تحقق آرمانهای مقدس جمهوری اسلامی ، فراز هایی از رهنمودها و بیانات امامین انقلاب و نیز مراجع عظام تقلید در خصوص اهمیت تعلیم و تربیت و رسالت های آموزش و پرورش را بازخوانی می کند.

باشد وزیر فرهیخته و ارزشی آموزش و پرورش و همکاران حال و آینده وی با تاسی به فرامین این ستارگان آسمان فقهات و دینداری در تحققق برنامه های خود موفق و موید باشند.

*امام خمینی ؛آموزش و تربیت معنوی، دو بال برای پرواز

چیزی که مهم است، قضیه پروراندن روح این اطفال از کوچکی تا برسد در هر جا که می روند، آنها را تربیت روحی بکنند و تربیت علمی. اگر علم در یک قلب فاسد وارد شد، در یک مغز فاسد از جهت اخلاق وارد شد، ضررش بیشتر از نادانی است. نادانی فقدان یک امر بزرگ است، اما دیگر ضرر زدن نیست و نابود کردن نیست. به خلاف اینکه اگر دانش باشد بدون بینش اخلاقی و بینش نفسانی و الهی، این است که بشر را به هلاکت می رساند/ (صحیفه امام، ج ۱۶، ص: ۴۹۵- ۵۰۷)

*امام خامنه ای ؛آموزش و پرورش کانون اساسی برای خلق دنیای آینده است.

مسأله ی عمده ی ما امروز مسأله ی آموزش و پرورش است؛ مسأله ای که برای بنده مهم است. علّت هم این است که آموزش و پرورش در واقع آن کانون اساسی برای خلق دنیای آینده است. بالاخره ما فردایی خواهیم داشت، ۲۰ سال دیگر، ۲۵ سال دیگر، نسلی روی کار خواهند آمد که امروز این نسل مشغول تولید شدن است، در حال به وجود آمدن است؛ مولّد آن هم معلّم و آموزش و پرورش است. / (بیانات در دیدار معلمان ۹۴/۲/۱۶)

*آیت الله العظمی صافی گلپایگانی؛ ، باید در حوزه های مختلف علمی پیشرفت کنیم

کار آموزش و پرورش بسیار مهم است، باید در حوزه های مختلف علمی پیشرفت کنیم ،.در حیطه علوم باید به مرحله ای برسیم که سایر کشورها از دستاوردهای ما استفاده کنند ،نه اینکه نیازمند دیگران در علوم باشیم، قدر نعمت هایی که خداوند به ما عطا کرده است را بدانیم، هر چه در توسعه علوم، علم مان را به عمل نزدیک کنیم بهتر است و در راه توسعه علوم برایتان دعا می کنم.

آیت الله العظمی وحید خراسانی؛ از امام زمان عج استمداد بطلبید

خدمت در آموزش و پرورش بسیار مهم است،چون عقاید بچه های شیعه به شما سپرده شده است. این امانت را حفظ کنید و برای اینکه در این کار موفق باشید، هر روز سوره یس را بخوانید و به امام زمان عج هدیه کنید تا او شما را در این راه کمک کند.

شما را دعا میکنیم در این مسئولیت مهم موفق باشید، چون در آموزش و پرورش باید امانت دار شیعه و اهل بیت علیهم السلام باشید، دانش آموزان نزد شما امانت هستند و باید این امانت را به امام زمان عج برگردانید.

کتب آموزشی را بادقت بررسی و پی ریزی کنید ، تربیت اطفال شیعه و معرفت ائمه اثنی عشری باید در متون آموزشی و کتب درسی موج بزند.

*آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مناطق محروم را در اولویت فعالیت های خود قرار دهید

باید طوری عمل کنیم که مردم خودشان به انجام فعالیت های دینی احساس نیاز کنند.دانش آموزان فرزندان این مملکت هستند و باید در زندگی منشا خیر و اثر شوند، آموزش و پرورش با توسعه مهارت ها و آموزش، کاری کند که روند جذب دانش آموزان به بازار کار افزایش یابد.خواندن قرآن مجید و نهج البلاغه نباید فقط به صورت یک آداب ترویج شود، بلکه نیاز زندگی بشر امروز است لذا باید ترویج سیره عملی این کتاب ها در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد. مناطق محروم را در اولویت کارها و فعالیت های خود قرار دهید و مواظب رخنه نفوذی ها در آموزش و پرورش و مدارس باشید، نفوذی ها در هر کجا باشند اصل برنامه ها و طرح ها را دچار مشکل می کنند.

شرایط نسل کنونی بسیار حساسی است که افراد نفوذی می توانند یک مجموعه را دچار مشکل کنند؛ بنابراین در این خصوص حداکثر هوشیاری را به خرج دهید تا خدایی ناکرده دچار خسران نشویم.توکل تان به خدا باشد و یقین بدانید خدای متعال نیز یاری گر شما خواهد بود.

آیت الله العظمی جوادی آملی؛ معلم، امام است!»

یک اشکال اساسی از گذشته تاکنون در نظام آموزش و پرورش کشور وجود دارد وآن این است که در گذشته «تعلیم» بود، اما خبری از «تربیت» نبود، بعد از انقلاب خواستیم «تربیت» را به «تعلیم» اضافه کنیم اما در این مسیر موفق نبودیم چراکه در حقیقت کاری که آموزش و پرورش انجام داد این بود که تربیت را به تعلیم برگرداند!

ما اکنون «تربیت» به معنای حقیقی آن در آموزش و پرورش نداریم ، بلکه ما یک سری از دروس داریم مانند فیزیک و شیمی و .. و یک سری از دروس داریم مانند قرآن و عترت شناسی و ... و خیال کردیم که این تربیت است در حالی که این تربیت نیست بلکه گسترده کردن تعلیم است، تربیت حقیقی یعنی پاک بودن خود معلم که وقتی سخن می گوید از دهان او نور خارج شود و این طهارت معلم را می طلبد.

امام علی علیه السلام به فرزندش نامه ای نوشت که ما هم مخاطب این نامه هستیم چون ؛ما هم فرزند ائمه علیهم السلام محسوب می شویم؛ پیغمبر(ص) فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و شما می توانید فرزندان ما شوید و ما نیز این دعوت را پذیرفتیم ما که ادعای خون خواهی حسین علیه السلام را داریم، چون فرزند و ورثه آن حضرت هستیم. امام در نامه خود به فرزندش فرمود «معلم، امام است!»

*آیت الله العظمی سبحانی: مسئولیت آموزش و پرورش در زمینه آسیب‌های فضای مجازی سنگین است

قرآن کریم موضوع تزکیه را بر تعلیم مقدم دانسته است.این امر در طبیعت نیز حاکم است و کشاورزان ابتدا علف‌های هرز را از زمین کشاورزی برمی‌کنند و بعد از آن به کشاورزی می‌پردازند.پیامبر اکرم (ص) خود معلم اخلاق بوده است ومعلمان ما نیز باید خود را به سجایای اخلاقی مجهز کنند تا بتوانند در تربیت دانش آموزان موفق باشند.

معلمان می‌بایست به صورت عملی اسوه و الگوی اخلاق باشند به همین دلیل آموزش و پرورش می‌بایست در انتخاب معلمان و همچنین محتوای آموزشی دقت لازم را داشته باشد ،زیرا آنچه که در قلب سلیم کاشته شود، شاهد همان خروجی هم خواهیم بود چهارده میلیون دانش‌آموز در کشور سرمایه بزرگ آموزش و پرورش است

*آیت الله العظمی مظاهری ؛ آموزش و پرورش برای مردم و مسئولین مهم باشد

اداره کردن آموزش و پرورش وظیفه ای بس مشکل و البته تخصصی است که با الهام از الطاف کریمه خداوند متعال و ائمه اطهار بر مشکلات فائق آمده و به بهترین نحو آن را مدیریت کنید.

تقاضا دارم با عزمی جدی و با توکل به خداوند متعال و ائمه اطهار در امر تعلیم و تربیت کوشا بوده و این فریضه الهی را تا رسیدن به مقصود نهایی دنبال کنید.آموزش و پرورش یک اصل است و مهمترین نهاد جامعه می باشد وباید برای همه مردم و مسئولین مهم باشد .

*آیت الله العظمی علوی گرگانی: معلمان تلاش کنند نسلی کارآمد تحویل جامعه دهند

آموزش‌وپرورش باید تربیت نسل نو را در قالب آموزه‌های اهل‌بیت(ع) انجام داده و آن‌ها را نسبت به این امور مأنوس کند.هر چقدر آموزش و پرورش نسبت به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان جدی‌تر وارد شود، نسلی کارآمد‌تری در آینده خواهیم داشت.آموزش‌وپرورش با دعوت غیرزبانی و براساس الگوهای رفتاری برگرفته از سبک و سیره علمی و عملی ائمه اطهار(ع)، دانش‌آموزان را به ‌سوی معارف اللهی سوق دهد.

باید فرزندان را طوری تربیت کنیم تا در آینده عصای دست ما باشند و کشور را حفظ کنند، تقاضا می‌کنم بیشتر دلسوزی کنید تا جوانان را در دامن دین اسلام تربیت کنید.

*آیت الله العظمی نوری همدانی؛ بدون خودسازی، تربیت دیگران ممکن نیست

بر اساس روایات، اگر شخصی می خواهد دیگران را تربیت کند، ابتدا باید خودسازی کند، زیرا بدون خودسازی، تربیت دیگران ممکن نیست.نباید اجازه دهیم فرهنگ غربی در برنامه های آموزش و پرورش رسوخ کند، آموزش و پرورش باید برنامه های بنیادین برای تربیت نسل جدید داشته باشد، لذا برنامه ها باید مبتنی بر فرهنگ اصیل اسلامی پایه ریزی شود.

آموزش و پرورش علاوه بر انتخاب معلم خوب و کارآمد، باید زمینه تربیت پذیری دانش آموزان را نیز فراهم سازد، باید کاری کرد که روح تربیت پذیری در دانش آموزان نهادینه شود.

*نماینده آیت الله العظمی سیستانی در ایران؛ نبوغ دانش آموز ایرانی زبانزد دنیاست

نبوغ و استعداد جوان و دانش آموز ایرانی زبانزد دنیاست ،کشورهای دیگر با سرمایه گذاری درآموزش و پرورش و تربیت نسل جدید توانسته اند به توسعه و پیشرفت چشمگیر دست یابند که این نشان از اهمیت توجه به بحث آموزش است.

یکی از برنامه های دشمن برای تهاجم فرهنگی، معرفی الگوهای غربی برای کودکان، نوجوانان و جوانان است و باید بستر لازم برای معرفی الگوهای برجسته کشور به نسل های جدید ایجاد شود.

بهترین افراد با استعداد در ایران هستند و باید با برنامه ریزی برای آموزش و به کارگیری آنها در آموزش و پرروش مورد توجه قرار گیرد.در زمینه برنامه ریزی برای کودکان باید از شتاب زدگی خودداری و از تقلید در شیوه های برنامه سازی غربی اجتناب کرد.

تهیه و تدوین ؛ کریم دلفانی

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس