دومین جلسه دادگاه پرونده هواپیمای اوکراینی؛ کیفرخواست متهمان قرائت شد


دومین جلسه دادگاه پرونده هواپیمای اوکراینی؛ کیفرخواست متهمان قرائت شد

کیفرخواست پرونده رسیدگی سانحه پرواز PS752 اوکراین، اتهام چهار نفر را قتل غیرعمد و بقیه را سهل‌انگاری در انجام وظیفه خوانده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ دومین جلسه دادگاه رسیدگی به سانحه پرواز PS752 اوکراین با حضور متهمان، شکات، خانواده جانباختگان و وکلای آنها به ریاست قاضی ابراهیم مهرانفر در دادگاه نظامی استان تهران، برگزار شد. به گفته مرکز رسانه قوه قضائیه، در نخستین جلسه رسیدگی، فصل اول کیفرخواست پرونده قرائت و در خلال آن اسامی شکات، خلاصه شکایت و اظهارات شاکیان ایراد شد.

در این دادگاه ده متهم از رده‌های نظامی مختلف حضور دارند که 5 وکیل دفاع از آنها را به‌عهده دارند. شاکیان پرونده هم جمعی از خانواده‌های درگذشتگان این سانحه تلخ هستند که 19 وکیل کار دفاع از آنها را به‌عهده گرفته‌اند.

در دومین جلسه دادگاه قاضی ابراهیم مهرانفر، با قدردانی از همکاری و مساعدت اولیای دم و شکات پرونده، اظهار کرد: در پایان جلسه قبلی دادگاه که در هفته قبل تشکیل شد، تعدادی از اولیای دم و وکلای شکات به نمایندگی از سایر شاکیان پرونده در جلسه‌ای با حضور هیئت قضائی شرکت کردند و در آن جلسه مقرر شد که ادامه کیفرخواست در این جلسه قرائت شود و پس از آن یک مهلت مقتضی و مناسب به شکات پرونده و وکلا داده شود تا ایرادات خود را به پرونده و نظر کارشناسی بیان کنند.

وی گفت: قرار است ابلاغ کارشناسی از سوی دادسرا در مورد پرونده حاضر صورت گیرد و متعاقب آن فرآیندهای قانونی لازم انجام پذیرد.

پس از آنکه با دستور قاضی، نماینده دادستان برای قرائت ادامه کیفرخواست در جایگاه حاضر شد، شکات و اولیای دم اعلام کردند که ابتدا باید نقص پرونده رفع شده و پس از آن کیفرخواست قرائت شود. این اظهارات شکات در حالی بود که قاضی مهرانفر به آنها متذکر شد؛ به موجب تشریفات قانونی دادگاه، ابتدا باید کیفرخواست قرائت شود و پس از آن، استماع نظرات شکات صورت گیرد.

رئیس دادگاه در پاسخ به این اظهارات شکات و اولیای دم که معتقد بودند؛ دادگاه بر اساس کیفرخواست صادره از ناحیه دادسرا عمل خواهد کرد، گفت: دادگاه یک مرجع بی‌طرف و عادل است و الزامی به قبول کیفرخواست صادره ندارد و پس از قرائت کیفرخواست و انجام بررسی‌های لازم ممکن است رأی به رد مندرجات کیفرخواست دهد.

قاضی مهرانفر یادآور شد: بخش مربوط به منع پیگرد در پرونده حاضر از سوی دادگاه واجد نقص دانسته شده و برای رفع ایراد به دادسرا عودت داده شده است. پس از رفع نقص، آن بخش از پرونده الحاق خواهد شد.

همچنین در خلال جلسه دادگاه، برخی از شکات نسبت به نحوه جزئیات اطلاع‌رسانی صورت گرفته از جلسه نخست دادگاه، انتقاداتی را مطرح کردند.

همچنین به گفته علیزاده‌طباطبایی که وکالت برخی شاکیان را به‌عهده دارد؛ کیفرخواست، اتهام چهار نفر را قتل غیرعمد و بقیه را سهل‌انگاری در انجام وظیفه خوانده است.

گفتنی است؛ روز گذشته و همزمان با برگزاری دومین جلسه دادگاه‌، رسانه‌های معاند فارسی‌زبان اقدام به ایجاد تحریف خبر برگزاری دادگاه با انتشار اخبار حاشیه‌ای کردند. به نظر می‌سد قصد این رسانه‌ها به انحراف کشیدن روند دادرسی است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403