20 هزار هکتار اراضی کشاورزی سرپل‌ذهاب تحت پوشش سامانه گرمسیری است


20 هزار هکتار اراضی کشاورزی سرپل‌ذهاب تحت پوشش سامانه گرمسیری است

قصرشیرین - ایرنا - فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: 20 هزار هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان هم اکنون تحت پوشش سامانه گرمسیری قرار گرفته و کشاورزان می‌توانند در این اراضی انواع محصولات کشاورزی را به صورت آبی، کشت کنند.  

به گزارش خبرنگار ایرنا، نورالدین فرزادی پور روز دوشنبه در حاشیه بازدید از عملیات برداشت ذرت در اراضی این شهرستان افزود: امید است بتوانیم با استفاده از ظرفیت سامانه گرمسیری در برداشت محصول سطح بهره‌وری را افزایش دهیم و شرایطی را بوجود بیاوریم که علاوه بر تامین نیاز داخلی، بخشی از نیاز استان‌های دیگر به محصولات زراعی را نیز تامین کنیم.

وی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت سامانه گرمسیری، کشاورزان امسال از محصول ذرت به عنوان کشت دوم در مزارع خود استقبال خوبی داشتند و ۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی به کشت ذرت دانه ای و حدود یک هزار هکتار هم به ذرت علوفه ای اختصاص یافت.

فرماندار سرپل‌ذهاب یادآور شد: با توجه به استفاده از منابع آب سامانه گرمسیری امسال کشاورزان بهترین عملکرد در مزارع در زمینه تولید محصولات کشاورزی از جمله ذرت را داشتند و در مجموع از این اراضی بیش از ۴۲ هزار تن ذرت دانه ای برداشت شد.

سرپرست جهاد کشاورزی سرپل‌ذهاب نیز گفت: کشت ذرت یکی از کشت های مهم و در واقع کشت دوم اراضی شهرستان است که سالانه بین هفت تا هشت هزار هکتار زمین زیر کشت ذرت دانه ای داریم ولی امسال بخاطر خشکسالی سطح کشت این محصول محدود شد.

خداداد یارکرمی افزود: در سامانه گرمسیری کشاورزان با شرایط موجود بهترین عملکرد در سطح واحد را داشتند و امسال میانگین تولید ذرت در شهرستان بین ۶ تا هشت تُن خواهد بود و تاکنون محصول ۲ هزار هکتار برداشت شده است.

وی اضافه کرد: توصیه به همه کشاورزان منطقه اینکه مسایل فنی کشت از جمله استفاده از کودهای ریز مقوی، سموم استاندارد علف کُش و آفت کش با دقت رعایت کرده همچنین بذر خود را به مراکز مجاز تحویل دهند.

یارکرمی ادامه داد: امید است بتوانیم با استفاده از ظرفیت موجود در برداشت محصول سطح بهره‌وری را افزایش بدهیم و شرایطی را به وجود بیاوریم بتوانیم نیاز داخلی استان و بخشی از نیاز استان‌های دیگر را هم تامین کنیم.

شهرستان سرپل ذهاب با ۹۰ هزار نفرجمعیت، ۸۸ هزار هکتار مرتع و جنگل و ۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغ دارد که سالیانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تن محصولات زراعی، ۱۱ تا ۱۲ هزار تن محصولات باغی و ۳۵ تا ۴۰ هزار تن محصولات دامی در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می شود.

«طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین‌های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می‌کند».

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان‌های کرمانشاه و ایلام قرار می‌گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می‌شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...