سینمای مستند باید به معیارهای بازارهای جهانی نزدیک شود 


سینمای مستند باید به معیارهای بازارهای جهانی نزدیک شود 

تهران- ایرنا- مدیر بین‌الملل و بازرگانی سازمان سینمایی سوره حوزه هنری تاکید کرد: اگر بخواهیم فیلمی را به بازارهای بین‌المللی برسانیم، باید از ملاک‌ها و معیارهای جهانی آگاه باشیم.

مریم نقیبی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره حضور مستندهای ایرانی در بازارهای جهانی، اظهار داشت: خوشبختانه در سال‌های اخیر برگزاری کارگاه‌های بین‌المللی با حضور استادان جهانی در جشنواره‌ «سینماحقیقت» باعث آشنایی بیشتر مستندسازان با حوزه تخصصی مستند شده و توانسته‌ایم شاهد تغییرات ویژه‌ در این حوزه باشیم، زمانی فعالیت در سینمای مستند، فعالیتی تجربی و گذر از مرحله‌ای برای ساخت فیلم بلند و داستانی بود، درصورتی که در حال حاضر در ژانرهای مختلف اجتماعی، سیاسی و... شاهد مستندهای خوبی هستیم و سینمای مستند هدفمند شده است.

وی درباره سهم کم سینمای مستند در بازارهای جهانی، توضیح داد: مستندهای ما در گذشته، کمتر نگاه جهانی داشتند و بیشتر از شبکه‌های تلویزیونی به نمایش در می‌آمدند، از طرف دیگر زمان مستندها در گذشته اهمیت زیادی نداشت. اما الان اینگونه نیست؛ اگر بخواهیم فیلمی را به عرضه بین‌المللی در جشنواره‌ها برسانیم، باید بدانیم فیلم را با چه مدت زمان تولید کنیم و از عوامل موثر بر فروش باخبر شویم.

سینمای مستند باید به معیارهای بازارهای جهانی نزدیک شود 

نقیبی درباره چگونگی توفیق فیلم‌های مستند در ایران تاکید کرد: زمانی می‌توانیم توفیق تولیدات‌مان را ببینیم که به صورت عمومی به نمایش درآیند، بنابراین باید از امکانات فروش آگاه شویم و با پشتیبانی سالن‌های سینما و شبکه‌های وی او دی (سامانه‌های ویدئوی درخواستی) به اکران اینگونه فیلم‌ها کمک کنیم.

مدیر بین‌الملل و بازرگانی سازمان سینمایی سوره حوزه هنری، افزود: ما برای مستندهای‌مان در جشنواره‌های خارجی مختلف جایزه می‌گیریم، اما بعضی از آن‌ها تنها در این روند برای گرفتن جایزه موفق هستند، بعضی از مستندسازان نیز به کارهای دیگری مشغول می‌شوند. اگر تمرکز بر حوزه مستند باشد، فیلمساز به آینده کاری‌اش امیدوار می‌شود. اگر جنبه‌های بین‌المللی در تولید آثار رعایت شوند، می‌توانیم شاهد درآمدزایی از این بخش باشیم.

نقیبی درباره جذب سرمایه‌گذار در حوزه مستند تاکید کرد: باید برای فیلم‌های مستند، نمایش‌های مختلفی خارج از زمان برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» برگزار کنیم تا به جذب سرمایه‌گذار در این حوزه منتهی شود.

وی درباره تفاوت‌ فیلم‌های مستند ایرانی و خارجی، گفت: بعضی مستندهایی که در ایران ساخته می‌شوند از چهارچوب و استاندارهای خارجی دور هستند، در مستندهای خارجی ما چهارچوب‌هایی غیر از زیبایی‌شناسی، زمان‌بندی و غیره شاهد هستیم که برای بازار و فروش ملاک و معیار محسوب می‌شود.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذر برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا