پژوهشی تصویربنیان درباره اسطوره‌ها و موتیف‌های جهان


پژوهشی تصویربنیان درباره اسطوره‌ها و موتیف‌های جهان

تهران- ایرنا- نقاشی‌های فرناز اخلاقی با عنوان «سفری به دنیای کهن» پژوهشی تصویربنیان درباره اسطوره‌ها و موتیف‌های جهان در آرت‌سنتر روی دیوار رفت.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، نمایشگاه نقاشی‌های فرناز اخلاقی با عنوان سفری به دنیای کهن جمعه (۵ آذر ۱۴۰۰) در آرت سنتر افتتاح شد.

فرناز اخلاقی درباره آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه گفت: حدود ۱۰ سال است درباره اسطوره‌ها و موتیف‌های جهان که ریشه در بین‌النهرین دارند، تحقیق می‌کنم. برایم جذاب بود که روی روی مُهرها کار کنم. مردمان بین‌النهرین حدود هفت هزار سال پیش، به صورت گروهی زندگی می‌کرده‌اند و هر گروه برای خودش یک مُهر داشته که نشانه‌ای برای خودشان بوده است.

وی افزود: این مُهرها با عنوان «آیین مهر» شناخته می‌شوند که در نهایت به صلح و دوستی گرایش پیدا می‌کند.

این نقاش تأکید می‌کند: هر انسانی وظیفه دارد که تمدنِ بشریت را با چنگ و دندان هم که شده نگه دارد. بشریت اگر بداند که تمدن داشته، در وجودش به صلح می‌رسد.

اخلاقی درباره تکنیک نقاشی‌هایش می‌گوید: آثارم را براساسِ مُهرهایی می‌کشم که متعلق به هفت هزار سال پیش هستند. اما برای اینکه به ذهن مُدرنِ انسان امروز نزدیک شوم از تکنیک مُدرن استفاده می‌کنم. در عین حال رنگ‌ها را خودم می‌سازم و قدیمی هستند. «آبستراکت سمبولیسم» عنوانی است که در اروپا برای کارهایم در نظر گرفته‌اند.

او تأکید می‌کند: مخاطب وقتی اثرم را می‌بیند با تکنیکی مُدرن مواجه می‌شود که محتوایی با قدمت هفت هزار سال دارد.

نقاشی‌های فرناز اخلاقی، یا آن‌گونه که پای آثارش می‌نویسد؛ ف. اخلاقی؛ سفری است، شاید هم یک توقف. سفری از دنیای سرسام‌آورِ امروز به جهان پرآرامش دیروز. دیروزی از جنس هزاره‌های دور. آن هنگام که تمدن بشری ریشه‌های مشترک داشت. نه هنوز جنگ بود و نه این همه اختلاف و افتراق.

فرناز اخلاقی امسال و در هفتاد و پنجمین سالگرد «انجمن هنرمندان آلمان» به عضویت این انجمن درآمده است. اخلاقی در یونان و آلمان دانش آموخته است. جامعه هنری آلمان برای معرفی شیوۀ کار او، سبکِ «آبستراکت سمبولیسم» را برگزیده است.

نمایشگاه سفری به دنیای کهن تا ۱۶ آذر ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان به هنر، هر روز می‌توانند از این نمایشگاه به آدرس بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵ باغ انجمن خوشنویسان دیدن کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران