قطب صنعت استان مرکزی در انتظار تجهیزات پایش آلایندگی هوا


قطب صنعت استان مرکزی در انتظار تجهیزات پایش آلایندگی هوا

ساوه - ایرنا - ساوه یکی از قطب‌های مهم صنعت در استان مرکزی است که 120 روز از ایام امسال شاخص کیفیت هوای ناسالم را در کارنامه خود دارد و این در شرایطی است که تجهیزات پایش آلایندگی هوا در این شهر محدود و ناقص است.

به گزارش ایرنا، ساوه میزبان حدود ۶۰۰ واحد صنعتی است و چندین ناحیه و شهرک صنعتی است اما، از وجود ایستگاه هواشناسی و سنجش آلایندگی هوا محروم است و طبق آمار اداره هواشناسی، این شهرستان در هشت ماه امسال آسمانی تیره را تجربه کرده و ۱۲۰ روز از ایام سال شاخص کیفی هوا ناسالم و زیان‌بار بوده است.

موقعیت جغرافیایی ساوه در شرایطی است که علاوه بر آلاینده‌های صنعتی مستعد خیزش ریزگردهای محلی نیز می‌باشد و این مهم لزوم بهره‌مندی آن را از یک ایستگاه هواشناسی و تجهیزات پایش آلایندگی هوا دو چندان کرده است.

عملیات اجرایی اداره هواشناسی ساوه در کمربندی غربی این شهرستان پارسال کلید خورد و بر اساس زمان‌بندی باید تا پایان سال جاری بهره‌برداری می‌شد اما، روند کار بسیار کند است و تحقق این طرح با وجود شرایط حاد آلایندگی هوا، چشم‌انداز روشنی ندارد.

شمار روزهای آلاینده هوا در ساوه نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۳ روز بیشتر است که این زنگ خطر جدی است و حدود نیمی از ایام امسال شهروندان ساوجی هوای سمی و بی‌کیفیت استنشاق کرده‌اند که تداوم این روند سلامتشان را تهدید می‌کند و مردم این خطه از مسئولان انتظار همراهی دارند تا موقعیت استاندارد در سنجش آلاینده‌های هوای این شهر مهیا شود.

قطب صنعت استان مرکزی در انتظار تجهیزات پایش آلایندگی هوا

مبنای سنجش آلایندگی هوای ساوه تخمین با کاهش دید افقی است

مدیر اداره هواشناسی شهرستان ساوه گفت: ساوه به همراه اراک و شازند سه کانون مهم آلایندگی هوا در استان مرکزی هستند اما این شهرستان از تجهیزات به‌روز برای سنجش آلودگی هوا محروم است و اکنون مبنای سنجش شاخص‌های آلاینده از طریق کاهش دید افقی است.

«ایرج آقایی» افزود: تا پایان آبان ماه امسال کیفیت هوا برای چهار ماه سال ناسالم بوده است که منشاء آلودگی بیش از ۷۰ روز صنعت و دود ناشی از تردد خودروها بوده است.

وی ادامه داد: ۳۵ روز از ایام آلاینده هوا نیز در این شهرستان امسال منشاء گردوخاک محلی داشته که تداوم چنین شرایطی به شدت نگران‌کننده است.

مدیر اداره هواشناسی شهرستان ساوه عنوان کرد: استفاده از مبنای تشخیصی کاهش دید افقی و تخمینی در آلایندگی هوا برای شهری چون ساوه کافی نیست چرا که نمی‌توان به‌طور مثال اگر شعاع دید افقی به کمتر از ۱۰ کیلومتر برسد، آلودگی هوا را اعلام کرد و باید شاخص‌های آلاینده را شناخت و آثار ثانویه آن بر محیط و مردم قابل ارزیابی باشد.

آقایی تصریح کرد: ایجاد ایستگاه هواشناسی و کشاورزی ساوه اگرچه با تصویب ۲۰ میلیارد ریال اعتبار پارسال کلید خورد اما، از آنجایی که تخصیص اعتبار صورت نگرفت، ساختمان در مرحله اجرای اسکلت فلزی باقی مانده است و پیشبرد امور این زیرساخت مطالبه بحق ساوجی‌ها است.

وی، کمبود منابع مالی را معضل محوری در پیشبرد عملیات اجرایی ایستگاه هواشناسی ساوه عنوان کرد و افزود: باید از سوی دستگاه‌های مربوط این مهم پیگیری شود.

مدیر اداره هواشناسی ساوه یادآور شد: راه‌اندازی هواشناسی مدرن در ساوه نه تنها در دقت پیش‌بینی ها و اعلام وضعیت آلاینده های جوی اهمیت دارد بلکه در محاسبه برق مشترکان این شهر نیز متناسب با تعرفه گرمسیری اثربخش است و این موضوعی است که با گزارش های ایستگاه فعلی قابل تحقق نیست.

آقایی اظهار داشت: محاسبه برق مشترکان خانگی ساوه به صورت گرمسیری باید با برآیند گزارش بلندمدت و دقیق هواشناسی انجام شود تا وزارت نیرو برای تصمیم‌گیری در این خصوص متقاعد شود و این اقدامی است که برای شهر همجوار (قم) با شرایط دمایی و هوایی مشابه ساوه سال‌هاست تحقق یافته است.

وی گفت: ایجاد ایستگاه پایش آلودگی هوا در ساوه نیازی زیرساختی است و در این مورد به‌دلیل کمبود اعتبارات با وجود درخواست های متعدد هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

مدیر هواشناسی ساوه اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می‌بایست تا دهه فجر امسال ساختمان ایستگاه هواشناسی در جاده قدیم ساوه به همدان به بهره‌برداری می‌رسید و بعد از این اقدام نیز کار تامین و نصب تجهیزات موردنیاز انجام می‌شد.

قطب صنعت استان مرکزی در انتظار تجهیزات پایش آلایندگی هوا

کمبود اعتبار عامل کندی طرح هواشناسی ساوه

رئیس اداره راه و شهرسازی ساوه گفت: این اداره کارفرمای طرح عمرانی هواشناسی است که در زمینی به وسعت ۱۰ هزار مترمربع در بالادست کمربندی غربی ساوه کلید خورده و پس از اخذ پروانه ساخت از شهرداری، عملیات اجرایی آن آغاز شد.

«صالح حسنی کربلایی» افزود: اداره هواشناسی جدید ساوه با زیربنای ۲۷۰ مترمربع اجرایی شده و قرار است بر اساس معیار و استانداردهای مدنظر سازمان هواشناسی کشور ساخته شود و فنداسیون و اسکلت آن تامنون انجام شده و در مرحله سقف قرار دارد.

وی اظهار داشت: کندی در عملیات ساخت و مشکل این طرح عمرانی ضعف در تخصیص اعتبارات امسال است و پیمانکار بیشتر از میزان مبلغ تخصیصی فعالیت داشته و حتی طلبکار نیز می‌باشد.

رئیس اداره راه و شهرسازی ساوه خاطرنشان کرد: اعتبار مصوب برای اجرای طرح هواشناسی ساوه ۲۰ میلیارد ریال است که تاکنون سه میلیارد ریال تخصیص یافته و علاوه بر آن مبلغ تعدیل پیمان هم بابت تورم هنوز اعلام نشده است.

حسنی کربلایی گفت: اگر تخصیص اعتبار به‌طور کامل انجام شود این طرح عمرانی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و حدود یک هکتار از مساحت ساختمان هم باید دیوارکشی شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی ساوه گفت: این شهرستان تاکنون از امتیاز و تجهیزاتی که سایر استان و شهرستان های کشور دارند به دلیل اینکه واحد هواشناسی کنونی جانمایی مناسبی ندارد، محروم است اما، با تکمیل طرح هواشناسی جدید که بر اساس اقدامات کارشناسی در دست اجرا است، ساوه نیز باید از نظر زیرساخت‌های سنجش دمایی و آلایندگی‌ها ارتقا یابد.

حسنی کربلایی اظهار ابراز امیدواری کرد: دولت سیزدهم و حلقه مدیریت اجرایی جدید استان مرکزی با اولویت دادن به طرح عمرانی ساختمان هواشناسی ساوه گام ماندگاری را در حل یکی از مشکلات جدی زیست محیطی و سلامتی این خطه بردارندو اعتبار لازم در تکمیل این طرح ابلاغ تامین شود.

در شهرستان ساوه بزرگترین شهر صنعتی کشور (کاوه) با فعالیت بیش از ۵۰۰ کارخانه، منطقه ویژه اقتصادی با فعالیت حدود ۵۵ کارخانه و شهرک های صنعتی احمدآباد، نوبران و غرق آباد فعالیت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟