نشستی برای بررسی مسائل فرهنگی کرمانشاه


نشستی برای بررسی مسائل فرهنگی کرمانشاه

موضوع این هفته سلسله نشست‌های دوشنبه‌های کرمانشاه به بررسی مسائل فرهنگی استان اختصاص داشت و متولیان حوزه فرهنگ، اساتید دانشگاه و صاحبنظران، در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

اولین سخنران نشست امروز(8 آذر) دوشنبه‌های کرمانشاه که با موضوع مسائل فرهنگی کرمانشاه برگزار شد، بهرام فاضلی زاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه بود که عقیده داشت مسائل فرهنگی کرمانشاه را باید در قالب مسائل فرهنگی کلان کشور دید.

فاضلی زاد با بیان اینکه فرهنگ کرمانشاه جدای از فرهنگ ایران و حتی جهان نیست، عنوان کرد: نگاه بومی و منطقه‌ای به مسئله فرهنگ تا حدود یک دهه قبل منطقی بود، اما اکنون باید این نگاه را کنار گذاشت.

وی با اشاره به رشد تکنولوژی در دنیای کنونی که تمام جهان را با یکدیگر پیوند داده، خاطرنشان کرد: امروز کوچکترین رویداد در یک روستای دور افتاده کرمانشاه می‌تواند به یک مسئله جهانی تبدیل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: در چنین شرایطی برای اینکه به مسائل فرهنگی کرمانشاه بپردازیم ابتدا باید مسائل فرهنگی کلان کشور را احصا کرد و وضعیت کرمانشاه را در این شاخص‌ها دید.

فاضلی ادامه داد: بر خلاف آنچه که در باور عموم مردم ایجاد شده، وضعیت کرمانشاه در بسیاری از شاخص‌های فرهنگی نسبت به کشور بسیار مناسب است و از میانگین کشور بالاتر هستیم.

وی برخی از آسیب‌های اجتماعی مرتبط با فرهنگ را از جمله این موارد دانست و خاطرنشان کرد: برای نمونه براساس آمارها مردم کرمانشاه از نظر رفتارهای خشن و استفاده از اسلحه نسبت به میانگین کشور وضعیت بهتری دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه فرهنگ کار را نیز از دیگر مواردی دانست که بر خلاف تصور ایجاد شده وضعیت کرمانشاه در آن نسبت به میانگین کشور مطلوب تر است.

صدای واحدی از فرهنگ کرمانشاه به گوش نمی‌رسد

مهدی عبدالمالکی رییس سابق سازمان فرهنگی و هنری شهرداری کرمانشاه نیز در این نشست چالش اصلی حوزه فرهنگ خصوصا در کرمانشاه را تعدد مراجع تصمیم‌گیری مرتبط با حوزه فرهنگ دانست و گفت: نزدیک به 25 دستگاه و ارگان با حوزه فرهنگ مرتبط هستند که هر یک بر اساس آیین نامه و دستورالعمل‌های خود پیش می‌روند.

وی افزود: این تعدد مراجع باعث شده راهبرد واحدی در حوزه فرهنگ نداشته باشیم و صدای واحدی از فرهنگ کرمانشاه به گوش نرسد.

عبدالمالکی راهکار برون رفت از این وضعیت را تعیین نقشه راه فرهنگ کرمانشاه عنوان کرد و یادآور شد: باید وظیفه هر بخش در قالب این نقشه راه مشخص شود تا از موازی کاری در حوزه فرهنگ و یا تضاد و تعدد تصمیم‌گیری‌ها جلوگیری شود.

فرهنگ همه یا هیچ است

دکتر سهراب دل‌انگیزان رئیس دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی کرمانشاه نیز در این نشست مهمترین چالش حوزه فرهنگ را مشخص نبودن تعریف و حد و مرز آن دانست و اظهار کرد: این امر باعث شده برداشت و احساس هر بخش در ارتباط با حوزه فرهنگ متفاوت و به تبع آن اظهارنظرها نیز در ارتباط با حوزه فرهنگ متغیر باشد.

وی با بیان اینکه امروز برای هر مسئله اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، هنری، ادبی، اجتماعی، زیرساختی، مذهبی و ... نیز یک بعد فرهنگی تعریف شود، افزود: نتیجه این شرایط آن است که فرهنگ تبدیل به همه و هیچ شده است، یعنی همه جا هست، اما هیچ تعریفی ندارد.

این استاد دانشگاه بر لزوم تعریف کردن چارچوب مشخصی برای بخش فرهنگ تاکید کرد تا پس از آن بتوان به بررسی چالش‌های فرهنگ پرداخت.

موضوع دیگری که دل انگیزان به آن اشاره کرد لزوم مشخص شدن نقش حاکمیت و دولت در حوزه فرهنگ بود و عنوان کرد: دولت باید در حوزه فرهنگ بی طرف باشد و صرفا نقش تسهیل گری ایجاد کند.

وی معتقد است، زمانی که دولت به صورت مستقیم در بخش فرهنگ دخالت کند، قرائت خود را از فرهنگ ترویج و سیاست‌گذاری خواهد کرد که ممکن است با واقعیات جامعه متفاوت باشد و جامعه را درباره فرهنگ اصلی و اصیل دچار ابهام کند.

فرهنگ جوشیده از زندگی افراد است

دکتر محمدعلی فرهادی استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه رازی نیز در این نشست از فرهنگ به عنوان الگوی عمل انسان‌ها در جریان معیشت و زندگی یاد کرد و ادامه داد: فرهنگ جوشیده از شیوه زندگی افراد است.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ از سایر مسائل زندگی افراد مانند مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... جدایی پذیر نیست و نمی‌توان حد و مرز دقیقی در این زمینه برای آن تعریف کرد.

فرهادی با بیان اینکه فرهنگ و الگوی زندگی مردم کرمانشاه فرهنگی کشاورزی است، خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد سهم کشاورزی از اقتصاد، اشتغال و معیشت مردم این استان بسیار بالا است و از همین رو می‌توان فرهنگ مردم کرمانشاه را فرهنگی کشاورزی و البته سنتی دانست که باید بر همین اساس برای آن برنامه ریزی کرد.

سلسله نشست‌های "دوشنبه های کرمانشاه" که هر بار به یک موضوع مرتبط با مسائل استان می‌پردازد، به همت نشریه برخط "نامه فرهنگ رازی" و با همکاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی برگزار می شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش