چمران: توافق سواپ گازی به امنیت منطقه کمک می‌کند


چمران: توافق سواپ گازی به امنیت منطقه کمک می‌کند

تهران- ایرنا- رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه توافق با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان می‌تواند به امنیت منطقه کمک کند، گفت: این توافق برای ایران درآمدزایی خواهد داشت و به تقویت ارتباطات و تعاملات بیشتر کشورها کمک می‌کند.

«مهدی چمران» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره اهمیت توافق گازی ایران با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: توافق با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در حوزه انرژی می‌تواند به امنیت منطقه کمک کند.

وی با بیان اینکه این توافق برای ایران‌درآمدزایی خواهد داشت و به تقویت ارتباطات و تعاملات بیشتر کشورها کمک می کند، گفت: به طور معمول زمانی که روابط بین کشورها خوب باشد در توسعه صادرات موثر است و به افزایش آن کمک کند.

چمران درباره افزایش تعاملات اقتصادی ایران با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت قبل به اروپا و آمریکایی‌ها چشم دوخته بود و جای دیگری را نمی دید درحالی که دنیا فقط غرب نیست و بایستی با همه ارتباط درست و خوب برقرار کرد.

وی با بیان اینکه چسبیدن به غربی‌ها نتیجه‌ای برای کشورمان نداشت، گفت: ارتباطات با همسایگان قطعا به نفع ما بوده و منجر به کوتاه آمدن غربی نسبت به خواسته‌های به حق ملت ایران خواهد شد.

به گزارش ایرنا، قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران با حضور آیت‌الله رئیسی و الهام علی‌اف، روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان به امضا رسید.

بر اساس این قرارداد که یکشنبه شب پس از پایان دیدار دوجانبه آیت الله سید ابراهیم رئیسی و الهام علی اف، توسط وزرای نفت دو کشور به امضا رسید، قرار است سالانه یک و نیم تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟